PederGbg 2 Postad 22 September , 2013 Nån som har tips på vart man kan få ett elektriskt ankarspel monterat i Göteborgsområdet? Vad kan det kosta på ett ungefär inkl allt? På vår nya båt finns bara ankarspel i fören. Kan bli lite tungt att dra ankare för hand i aktern:-) Båten är en Hanse 411 Och ja, jag har använt sökfunktionen men inte hittat svar Trevlig söndag där ute Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 22 September , 2013 Om det är ett Engbo inkl.allt så hamnar det runt 40,000:- Varav installation runt 10.000kr, dessa priser blev det för mig förra hösten på en Aquador. Det slutade med att jag gjorde installationen själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 September , 2013 Installerade också själv... ett IL tror jag det hette... för blyad tamp. Finns flera fabrikat iofs. Av nyfikenhet så bad jag om två offerter. Dels så kunde jag köpa själva spelet billigare själv men det kan jag leva med.... hantverkarna får gärna ta den vinsten så länge det är rimligt. Men installation skulle ta en dag och offerten var 8´ resp 10´ och då ingick resor, diverse materiel och alla kablar till batteri osv... som faktiskt inte ingår i satsen. Tyckte timpriset var bra för självfixarna så jag gjorde det själv. Tog två dagar och det innebär att om man är van hantverkare så gör man det hela lätt under 5-6 timmar, lätt. Faktiskt lätt att installera för mesta tiden var som vanligt, tanke och funderingsarbete. Det var lätt att borra hål för lina och fästbultar. Jag gjorde det enkelt för mig och satte fast en förstärkningsplatta som jag limmade med PL400 ( eller var det 500? Nya beteckningar nu) fast det stod i manualen att man ska plasta fast förstärkningarna. Det som faktiskt tog längst tid, minst 5 timmar tror jag, var att fila till en liten kil för ankarbeslaget så att det skulle få exakt rätt linje mot hålet där linan kom ut. I efterhand hade jag kunnat skita i det för jag hade också ett annat trick: Jag monterade en ganska lång RF grej som ankaret parkerar i. Eftersom jag var orolig för sidkrafter så gjorde jag så att jag borrade hål för linan ut genom akterspegeln exakt i mitten av beslaget när det var helt uppfällt... dvs var tänket att om det blir sidvind så viker jag bara upp beslaget så blir det heller inte några sidkrafter - och det tänket hade jag kunnat expandera till att gälla inrullning? Så exakt linjering behövs faktiskt inte alls... Nu är jag elektriker från början så just den delen med elinstallation behöver jag knappt fundera över, vet dock att bryggrannen körde fast helt där... fick göra om allt han hade börjat med... inte så svårt om man vet hur det ska funka med två grova kablar, stor säkring plus liten till manöverknapparna, dra på bra sätt osv... Här betyder lite hantverksskicklighet faktiskt en del, anser jag. Kan vara värt pengarna om du inte är van med el och att borra? PS Kom på att jag började med en 40 meters lina... det kom som standard och jag tänkte nog inte på det när jag köpte... letade bara billigaste pris den dagen.... bytte sedan till 50 meter. Men om jag ska råda så ska du be att få en 60 m lina, klart dyrare men värt pengarna... i sidvid när du är på väg fram mot berget du ska lägga till vid och linan... är fyra meter för kort? Tänk också igenom var på akterspegeln som du monterar. Har sett flera båtar där firmor monterat utan att båtägaren sagt VAR de ska göra det. Då hamnar motorn i största stuven för att hantverkare lätt kan klättra ner där och borra/installera. Men linan behöver rätt stor volym i en låda eller en säck. Det kan låsa upp en stor del av ett bra stuvutrymme? Jag själv installerade bakom en gasollåda, i ett utrymme som jag normalt inte ens kom in i! Det var rätt mycket meck med att få bort gasol-lådan... tog mig nog minst två timmar. Men det var definitivt värt merkostnaden i tid eftersom jag fick behålla min stuv ograverad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geckogocke 0 Postad 23 September , 2013 Vad vill du ha för ankarspel, blyadlina eller kätting? Kolla med Båtsystem som har bra akter ankarspel med blyadlina dom kan säker rekomendera en bra montör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 23 September , 2013 Jag vill nog helst ha med blyad lina. Ska kolla med Båtsystem. Tack för tipsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 23 September , 2013 Viking Yachting har en bra kille (en fransman) som dom brukar rekommendera för olika typer av installationer när dom säljer prylar. Du kan ju alltid kolla med dom också och be att få hans namn. Och nej, du behöver inte kunna franska för att prata med honom :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 24 September , 2013 Jag skulle tro att kommer att kosta 30-40.000kr Jag monterade själv ett Anchorlift 1200 Mak med 50 meter Ø8mm kedja och 15 kg ankare. (39 fot /7ton). Spelet kostar ca 10tkr + kontakter, relä, strömställarpanel, 35mm² kablar, klämkabelskor, kabelränna, säkringshållare 150A tillkommer för ca 5tkr. Sedan tillkommer kätting från ca 2500kr + ankare ca 700-3500kr. Utöver detta kan det behöva byggas om i båten med plastarbeten och förstärkningar för att hålla spelet, (rätt mycket jobb i min båt som är från 80-talet) men i en nyare båt kan det vara förberett för installationen och då är det enklare. Därför är arbetskostanade svår att gissa om man köper den tjänsten, men ligger säkert mellan 10-20 tkr beroende på hur mycket jobb det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 25 September , 2013 Tack Hasse, Jag ska ta in ett par offerter så får vi se. Jag har räknat med 30-40 000 kr precis som du skriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser