Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
rool13

Aquador 26 dc tips / tråd önskas

Rekommendera Poster

Hej! Har letat förgäves efter en tråd / diskussion kring en dc 26a. Hittar mycket kring ht. Ngn som kan ge ett tips inför ett köp av 26 dc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skriver söktext Aquador så finns trådar om valet mellan HT och DC. Det enda som skiljer som jag vet om är taket och att fler DC har äkta teak på golvet under kapellet.

Kapellet -- efter ungefär 10 år kanske det är värt att byta, gissar jag. Eller åtminstone lämna in för att sy i nya plastrutor. Sömmarna går sönder där man öppnar/stänger ofta även på vårt lilla HT-kapell. Nya kapell av annat fabrikat är sydda i material som liknar kvalitets-tält. De behöver inte impregneras varje år och torkar fortare, men en nackdel jag hört från en granne som bytte är att de låter mer (när de fladdrar i stark vind). Innan du köper en gammal DC kanske det är värt att kolla hur mycket olika typer av kapell kostar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jonas!

Stort tack för ditt svar. Det jag inte kan förstå är varför, åtminstonde vad jag hittat, det mesta handlar om HT framför DC. Varför vill ingen ha DC, är det ngt jag missat? Man vill ju inte göra ett misstag när man köper en så pass dyr båt.

/Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns som sagt flera trådar om valet mellan HT och DC redan (är ju en mer generell fråga eftersom flera tillverkare ger valet med/utan tak av samma båtmodell).

En väldigt kort sammanfattning är:

1. Här uppe i Norden så är det 97% av tiden för kallt att åka utan tak eller kapell. Mest för att vattnet normalt är kallt, så att vinden blir kall. Aquador 26 har både defroster och dieselvärme av en anledning -- de flesta vill inte sitta med långkalsonger och vinterjacka inne i båten.De 3% av sommaren då det för varmt med HT så går problemet lätt att lösa genom att bada ibland.

2. Kapellet på en DC är stort och tar lång tid att montera av/på. De flesta lessnar på att ägna 10-15 minuter åt kapellet 2-4 gånger per dag (vind och moln varierar). Kapell går dessutom sönder ganska ofta, så ju fler blixtlås desto oftare behöver kapellet lämnas in för reparation. Erfarna båtägare väljer idag ofta moderna kabinbåtar, för att helt slippa kapell.

3. Höst och vår ger HT-taket bättre värmeisolering och mindre problem med kondens.Å andra sidan är höjden under tak bättre med ett DC-kapell.

4. Om du vill kunna montera solpanel, radar, lampor eller extra antenner så behövs ett tak eller en targabåge. Men 26DC har ingen targabåge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte satsa på en coupe ist,då slipper du kapell.och förlänger säsongen`?

mvh Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...