Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Christian85

Vp 290 missljud??

Rekommendera Poster

Tyvärr måste jag vänta med felsökning till våren men eftersom det är så kraftigt ljud när båten står på land och en marina tagit loss drevet i våras och kollat lager m.m m.m så är det nog inte nåt stort fel, kanske inte ens ett fel.

Lägg till att det är svårt ibland att känna friläge.

Jag ska öppna kåpan på drevet och kolla hur det ser ut..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart, nu fattar jag! Det där var inte mitt smartaste inläggblush

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni hittat orsken till ljudet. Jag vinterkoncerverade min motor igår och hörde nåt liknande. Kanske inte lika hårt knackande men lite rasslande från drevet. Drevet är nyrenoverat med ny kona, och växelsko, slitring, lager till propelleaxlar och packningar. Inga ljud i vattnet, ej heller vid sväng och hög belastning. Går finfint alltså. Har inte kollat oljan än, men ska göra det. Förväntar mig att den är ok.

Vad kommer ljudet från? Det kanske är normalt?

/L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vinterkonserverade i dag och hörde första gången ett missljud som var mycket likt det man kunde höra i youtubeklippetcrying. Högt var det också! I sjön har det låtit helt normalt, däremot. Skall lyfta ner drevet till våren, byta bälgar, kolla knut och axellager. Hoppas vi kan hjäpas åt att lyfta den här tråden nästa år när vi har lite mer fakta och fortsätta felsökningen. om det skulle behövas.

Sedan lite halvt OT, men frågan har ju varit uppe tidigare i tråden, så jag är inte ensam syndare. Såg att drevet kunde vinklas max ca 30 grader vid fullt roderutslag. Min första tanke: Det skulle alltså därmed vara OK att tilta upp drevet 30 grader. Den andra tanken: Hur går det om man både tiltar 30 grader och svänger drevet 30 grader? Har vänt och vridit på problemet, men kan inte komma fram till något annat än att det inte spelar någon roll. Är inte säker. Finns det någon annan som är bättre på 3D-geometri som kan reda ut saken?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det spelar ingen roll...men poängen är att man normalt inte kör några längre stunder i svängt läge...definitivt inte 30grader...och isåfall inte med några höga motorvarv....så att köra med höga motorvarv med drevet upptiltat 30grader kan man säkert göra, men det sliter ju på grejorna...

Penta säger att det går...visst...men Penta säljer också reservdelsknutar ;)

Personligen håller jag mig till tomgång om jag skulle köra i beachläge...det har alltid räckt för mig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör du på tomgång också när du skall göra en skarp sväng? Det borde ju vara jämförbart med att köra i beachläge, som du ser det. När det är ont om plats och jag behöver komma runt brukar jag svänga maximalt och ge en kraftig, snabb push med gasen. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För info så kollade jag oljenivån i mitt drev idag. Nivån var låg hm. Detta kan vara orsaken till mitt lätta durr-ljud kanske. Nu måste jag ta reda på varför nivån sjunkit trots att jag renoverade och packade om drevet, ink trycktest, inför denna säsong.

Fortsättning följer...

/L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och varför ser det ut som att det rostar kring tätningen för växelmekanismen? Har jag fått en tätningsring med fjäder i rostande material??? Borde inte denna vara rostfri. Eller beror detta på något annat fel? Se bilder.

post-10010728-1394237700,6525_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft samma sak. Byttes hos VP-meken ganska billigt, 600 kr.  Beror på att plattan är monterad åt fel håll, det sitter en icke-rostfri fjäder på ena sidan som förstås ska monteras in mot oljebadet. :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har lyssnat på båda filmerna och jag tycker det låter som ett resonansljud (svårt ord) i kåpan eftersom det minskar när du tar i det. Men det är bara en gissning.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, hoppas jag funnit orsaken till mina missljud nu..skulle ta loss propparna och byta anod. När jag kände på anoden var den lite lös. Man kunde "skaka" på den och ett ljud väldigt liknande det vi hört uppstod..:) sen när jag bytte knutkorsen kände jag att ingånde lager i drevet (dubbellagerboxen) kändes lite skumt. Så dom skall bytas med. Kanske därför jag känt lite vibrationer. Hoppas allt visar sej bra nu vid start. Snart dax! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startad och testad. Det var anoden som lät/vibrerade. Inga ljud. Även kört båten i sjön nu och det är inga konstigheter:) ha en trevlig sommar i helgen blir det eskader från sunnanå till Säffle:) mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...