Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Christian85

Vp 290 missljud??

Rekommendera Poster

Hej, jag är helt ny här. Skaffade båten i sommars och vi

Har haft många trevliga helger på sjön denna sommar. Nu har

Jag tagit upp båten och skulle göra vinterkonservering.

Då hörde jag ett missljud i drevet jag inte gillar.

Hör inget konstigt i sjön. Jag laddar upp två länkar. Hoppas

Någon mer kunnig på drev kan hinta om varför det skramlar

Som det gör. Som sagt, inget konstigt i sjön. Lite vibrationer

När jag går sakta med drevet upptrimmat på 20-30, men grejerna är

Ju från 94. Annars hur fint som helst.



www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=S4B7TRGM8VI&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DS4B7TRGM8VI%26feature%3Dyoutu.be





Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mej. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missljudet är endast när han ligger på tomgång.

Varvar jag upp i neutral som på filmen försvinner. Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har ett likadant drev, men känner inte igen missljudet. Eftersom ljudet minskar när du trycker på kåpan skulle jag börja med att skruva loss den och lyssna igen. Växelvajern (Eller skriver man wireindecision) kan ta med sig vibrationer från motorn och sätta något under kåpan, eller kanske t.o.m. kåpinfästningen i svängning. Det finns ju en del skrot därunder, t.ex. medbringare för växling och även för backhake. Att börja med det enklaste brukar kunna spara jobb.

Smart att länka till ett par youtubekilpp, så att vi andra kunde se och höra. yes Inte lätt att beskriva ett missljud i ord., annars.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara någon av knutkorsen. Speciellt som du kör med drevet upptiltat (20-30). Då ligger kraftöverföringen i vinkel. Enklast är väll helt enkelt att lossa och känna på knutarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

christian: Det knäppande ljudet tror jag kommer någonstans från sjövattenkretsen...

Ngt i pumpen om jag får gissa.

Ta en skruvmejsel, eller lämplig metallpinne och lyssna av.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vänta, hur tänker du nu? I det här fallet sitter sjövattepumpen på motorn, inombords, och missljudet kom ju klart o tydligt från drevet.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, ja ljudet följer ju motorvarvet helt klart

Så så det kan ju vara ngt löst, men ingen som hört

Liknande ljud från ett drev förut? Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har lika drev som dig 290, har idag vinterkonserverat och hörde inte dessa ljud på mitt drev. Det låter som något sitter löst, har lyssnat två gånger, har du tagit loss kåpan och kollat inuti. Skumt att det tystnar då du trycker på kåpan. Kan var knuten som påtalades av ovanstående skribent. Tror inte detta kommer från impellerpumpen för den sitter för långt fram på motorn, då skulle du höra det klarare inne i båten. Har du några problem med att lägga i växlarna ? Funderade på konan som skiftar fram back, har du kollat oljenivån i drevet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kåpan har jag haft av och tryckt på delarna där. Ingen skillnad.

När jag hade av kåpan fick jag uppfattning av att ljudet kom inifrån,

Typ drevhjälmen. Men det kan ju sprida sej från alla möjliga håll. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade på stödlagret om det kommer därifrån sitter bakom drevet i drevplattan, om en bälg går sönder och vatten kommer in i lagringen så kan det ju vara där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat oljenivå. Bra. Fin ljus olja. Inga vatten spår el dyl. Nja växlarna går i fint. Men jag kan uppleva att jag har lite svårt att hitta neutral vid stressade situationer. Det går väldigt lätt från fram till back. Inget konstigt ljud inne i båten. Ljudet hör inte när båten är i sjön. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om inte det kan komma från stödlagret, eller knuten tror på de två sakerna. Min granne har ett 280 drev han fick nåt slamrande ljud i drevet och fick byta lagringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en ytterlighet men jag hade också ett slamrande ljud som jag tyckte kom från drevet på min förra båt. Detta lokaliserades dock till svängningsdämparen och att det var någon av fjädrarna i den som var lös.

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt ljud var kanske något mer slamrande men det hördes tydligast då båten stod på land och jag stod bakom drevet.

Svängningsdämparen sitter innanför sprängkåpan, dvs. sista delen på motorn innan insidan på akterspegeln. Du bör dock vara ganska säker på att det är det felet. Du får förmodligen lyfta motorn för att komma åt dämparen. Skickar en bild på sprängkåpan. Det är den runda saken som är skruvad i blocket.

/Moltas.

post-13008-1394237662,1225_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sea maniac:Pumpen sitter på motorn som i sin tur sitter inne i båten, det

är jag med på.

 

Vidare tänker jag att ljudet eventuellt kan eskalera från pumpen via slanget till

drevet och vattenintaget, ungefär som en trumpet.

Jag tycker jag har ett liknande ljud på min 280. Där är det en slags backventil som sitter ihop med pumpen som låter.

Kanske är det inte samma ljud. Mitt ljud låter som en iwakipump som tar luft, och med en hög frekvens...

MVH Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltså ett annat ord/typ av tryckplatta lamell. Okej, jag ska byta knutarna och stödlagret först nu i vinter. Provstarta till våren. Är ljudet kvar då tar jag kopplingen. Tusen tack för alla funderingar och hjälp. Kanon bra forum:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du plockar ner drevet så sticker en axeltapp ut i tryckplattan, dra i axeln vicka åt sidorna, är denna stum i sidled så är det inte lagringen där.  Knuten är av samma typ som sitter på jordbruksmaskiner i kraftutagsaxeln, den är lätt att kolla då du tagit ner drevet. Detta ska ju ändå göras vartannat år då bälgarna ska bytas.

 

 

// Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall aldrig köra med drevet mer vinklat än 7 grader...det är därför du måste trycka på en knapp extra för att kunna höja drevet ytterligare.

Vad som händer är att du sliter ut drivknuten (som är som kardanknutarna på en amazon ungefär) och då får du detta ljud. Att det förändras när du håller på växelkåpan är helt enkelt för att den funkar som resonanslåda och du dämpar den med handen...

Kör du med drevet i 20-30 grader (!!!!!) så kör du definitivt sönder grejorna.

Utgående axeln snurrar ju på med 5-800 rpm på tomgång...och det är ju onödigt att knäcka av den rotationen om det inte nödvändigtvis behövs....dvs undvik att öht starta motorn med drevet uppfällt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så jag kan inte ens köra med drevet i detta läge på tomgång? Alltså bara puttra med växeln i. Där det är så grunt? Jag läste någonstans att detta var ok, därför har jag kört så där det vart bra grunt. Om man nu tänker sej att dessa knutar är som en kraftöverföringsaxel på en jordbruksmaskin borde inte detta vara några som helst problem då dessa oftast går på 1500 på motorn. (Vet inte vad utväxlingen är) sen svänger man och backa så mycket det går. Ge mej gärna info och synpunkter. Jag körde endast så här där det har varit grunt och endast med växel i. Beror sen mina missljud på detta har jag lär mej min läxa.. Tack mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart har ni fått det ifrån att man inte får köra med drevet i Beachläget?

Att påfrestningarna ökar kan man ju räkna ut, men det är ju det läget är till för att ta sig in på guint vatten.

 

//Snurran

post-18413-1394237664,4956_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp i min instrutionsbok från penta står det att drevet går att köra upptiltat till 40  på gradindelningen, dock endast på tomgång och inte högre än 40. Rekommendation från volvo penta !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog snarare fukt en ev trasig bälg som gett ditt problem snarare än kört med upptiltat drev, och du vet ju inte än om det är knuten eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle bli väldigt stora svängradier om man bara fick vinkla drevet ca 7°.... så det är ok att vinkla upp mer än så men en viss försiktighet med gaspådraget kan vara lämpligt om inte annat för att undvika kavitation.

Stora styrutslag hö eller vänster är annars ett bra sätt att avslöja dåliga knutar på, oljudet blir tydligt då. Gäller dock att veta hur friska knutar låter i samma lägen då de inte heller gillar max styrutslag. 



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT,men menar du att man får mindre svängradier med uppvinklat drev? Kör normalt omkring med ca +1 och har aldrig upplevt att jag har dålig svängradie, men för ett tag sedan körde jag in mot en grund sandstrand och vinklade upp ganska ordentligt. resultatet  blev att jag mer, eller mindre, tappade styrförmågan.

Mvh/Sea Maniac

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han menar nog att det blir stor svängradie om man inte fick vrida drevet åt sidorna mer än 7 grader när man svänger- begränsningen borde ju gälla både uppåt och åt sidorna .

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om vi kan komma lite On Topic nu :) eftersom jag kanske dras med samma problem... Jag skulle vinterrusta och hörde dessa knackningar, har inte hört dem tidigare när båten legat i sjön.

Om de är växelvajern som någon skrev, kan vara troligt för jag har ett ljud i växelreglaget som ändras med varvtalet.

Jag tänker mig att ljudet fortplantas till växelreglaget, låter kanske långsökt men jag hittar ingen annan förklaring till det ljudet jag har i växel/gasreglaget.

 

Någon som har en tanke om detta ?

 

/tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nu kan vi tänka felsöka ihop, kom på en sak idag. Starta och sätt foten bakom motorn på styrstag osv. Var där och ryckte lite idag. Massa halvlösa saker som kan skallra och föra ljudet ut i drevet. Kan tyvärr inte starta och testa då jag redan rivit av drevet. Jag kan berätta att stödlageret var stabilt och fast. Knutarna känns jättebra. Inget spår av rost/vatten. Ngn ide?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...