Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
draco

remdriven turbo

Rekommendera Poster

Hej är det någon som provat att sätta på remdriven turbo på en båtmotor? Fick ett tips om det skulle göra med byte av förgasaren ca:80-90hk. Kan det stämma?. Man skulle tydligen bara placera den på andra sida om generatorn i mitt fall och sätta dit en rem i från remsivan på motorn, jag har ett spår kvar för en rem. Kanske man skulle prova?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Realisten

Ta reda på mer innan du investerar i en ombyggnad. Det skulle förvåna mig om det du skriver stämmer. Sannolikt måste t.ex. kompressionen minskas. Hur är det med krav på kylning av laddluften? Är motorn/drev konstruerade för att hantera denna effekt ? Ett liv på marginalen blir sällan särskilt långt. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inget problem, men glömm inte att bytta propeller du behöver antagligen gå upp två storlekar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Varför sätta remdrift på turbon? Då är det bättre att köpa en kompressor eller driva turbon med avgaser som den är byggd för. Tror knappast att axeln i turbon klarar en remskiva och en turbo arbetar i ca 100000 v/m, det lär vara svårt att nå sådana varv med en rem. Jag tror det är någon som skojat med dig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är ju inget problem det heller man kan ju ha dubbla remmar ,det blir ju dubbel hastighet eller har jag fel?

post-740-1394234347,6259_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej turbon är gjord för remdrift inte avgas. Det finns massor av den typen så det blir inget problem. Drevet är det minsta problemet 270 T och 280 drev sitter på v8:or med tredubbla effekten.Det som kan behövas är att ändra utväxlingen eller byta stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt var sätt på en störe propeller det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Du tänker kanske på en liten radialkompressor? En överladdad motor bör ha mindre kompression och annan kamaxel än en sugmotor. Du kan inte köra med kilrem, det ska vara den breda varianten som sitter på de flesta moderna bilar. Annars kan man ju alltid köra så det ryker och testa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen titta in på www.gikturbo.se Där finn det remdrivna turbo till all-världens bilmärken.Jag har mailat dom så jag återkommer med löte fakta, Jag vet att jag kan sätta på det på min bil (GMC SONOMA) 4,3l v6 190hk då blir resultatet på bilen 295hk. Det skulle kosta 19800kr ink moms ex arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Whippelcharger.... -det ær feta grejjer det. Hydrolift sæjer båtar med sådana, funkar kanon kan jag lova.... Hur mycket effekt? -Hur mycket pengar har du Draco? Annars så finns det ju Svenska Autorotor mfl.... Hør med ENEM, dom kan..... Billigt? -Det finns inget som heter trimma billigt. Næ, -I med en fet V8 i stællet det ær mitt recept. -Fick det plats en i min styrpulpetare så borde det gå i ett norgebygge också -Litet motorrum? -biter inte vinkelkapen på Dracon? Ricky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har själv en Draco 2000, men en HT. Har även åkt mycket med dessa båtar genom året. Allt med motorer från slutkörda AQ115 till nyinstallerade V6or. Min första tanke är: Varför turbo? Personligen tycker jag skrovet har två egenheter 1 Det är inget högfartsskrov. Såvida man inte plastar igen det lilla inbyggda trimplanet i aktern (en liten konkav inbuktning) får man överplaningstendenser redan strax efter 30 kn. För att med någorlunda behållning kunna köra 30-35 bör man nog ha ett drev med powertrim. 2 Skrovet är inte så värst bärigt i aktern. V6an och en annan båt de klämt in en diesel i satt rätt så duktigt på rumpan och planade inte ut förrän kring 22-23 jämfört med c:a 18-20 med B20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, som dom andra säger, en turbo jobbar på extremt höga (50000 nåt sånt) och defenetionen av en turbo är att den är driven av avgaser, inte en rem. Det du beskriver låter mer som en komprsor. Sen som dom andra säger det ställer andra krav på motorn, vilken typ av motor är det, behöver du ändra tändning ocg bränsle insprutining? Sen en överladdare gilar kall luft som helst ska gå igenom en så kallad laddtrycks kyllare/intercooler. Ska man nu lägga ut så mycket pengar på en motor kan det va värt och renorvera etc. Sen tror jag det kvittar om du har 20remmar, kompresor hjulet snurrar inte snabbare för det....Sattsa istället på en ny motor. Växelhuset/drevet klarar säkert inte av den nya effekten heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ær en GMC SONOMA før något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Good point - klarar skrovet av extra effekt? Jag vet att min egen båt har nåt sin max fart, i 36, 37 knopp börjar den wobbla....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan är det... Det är en JÄTTE intercooler, hela bilen i princip! :-D

post-6539-1394234348,1211_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, Ha, Ha.... :lol: Cooool bil..... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan se ut på detta viset me alla har intercooler ganska vanligt :-nojd

post-740-1394234348,2216_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej en GMC SONOMA är en pickup 4x4 med en 4,3l v6:a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefær som en Cheva S-10 då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det sagts tidigare, det finns inga remdrivna turbos. Ordet turbo kommer ju från turbin, vilket är den som driver kompressorn i en turbi med hjälp av avgaserna. Utan är den remdriven så är det en kompressor, som mycket väl kan ge högre effekt, dock med lite annorlunda resultat än med en turbo. Men som flera sagt tidigare, ska det hålla behöver du nog sänka kompressionen i motorn, samt mycket annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, nu om du tänkte sätta kompressor på din AQ131, så har du ju 9,7:1 kompression. Detta kompressionsförhållande möjliggör ca 0,5bar laddtryck skulle jag tro i båtföhållanden, för att motorn skall hålla ihop. Förgasaren måste du naturlightvis byta, helst skulle jag köra med insprutning, såsom Bosch Motronic eller LH-jetronic, eller någo ännu bättre, för att minska knackningsrisken, som lätt uppstår med en motor som är överladdad. A-kamaxeln som ligger standard i AQ131 är mycket ypperlig för turbobruk, inget att byta där, dragområde mellan 1000-5000rpm, såsom de ska vara med turbo. Remdriften måste du dock fundera på, såsom någon nämde, vill en kompressor ha en modern rem, inte kilremmar. Även intercooler skulle inte vara illa. Propeller måste du naturligtvis byta p.ga. effektökning, tror att du med kompressor kan få ut ca 170-180hk från AQ131:an, OM du har bra motorstyrning (d.vs elektronisk tändning som förstår sig på laddttyck och har knacknings-sensors, och insprutning och intercooler).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej angående GMC SONOMA Det är nästan samma som cheva s10 eller med rätt namn på en 4x4 cheva s10 är cheva t10,den heter det när den är 4-hjulsdriven även fast det står s10 bak,Skillnaden på min är att den är med helt baksäte det finns 2 st i sverige min svarta och en stackare i Göteborg som har en silver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...en stackare i gbg... ...två i sverige... Låter som en lika toppen produkt som remdriven turbo...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut den bästa bil jag haft bland mina.volvo 855,kingcab,hyunda santa fe,L200,Astro,pajero sport,mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hundai...... -santa fe.... Bil?....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aight båt eller bil sida???? Sen kan ni sluta snacka ska det va nåt ska det va en sportbil.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...