Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Gaskon

Varför blir en repa vit på ett blått skrov

Rekommendera Poster

Fått ett par repor i det blå skrovet. Dessa är vita, har jag gått igenom gelcoten då?

Gelcoten på skrovet borde väl vara homogen och tjockleken på gelcoten borde väl vara 3 mm tjock, eller? Båten är en Aquador

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen plastexpert men gelcoten är väl knappast mer än 1 millimeter i bästa fall.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla repor blir vita, oavsett färg på båten. Det behöver inte betyda att repan gått igenom geloaten.Prova att polera bort repan med rubbing. Annars måste man lägga i ny gelcoat, och sedan slipa och polera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Repan känns tydligt när man drar nageln över, så polera går inte. Det skulle säkert gå med sandpapper. Men när repan är vit så känns det sådär att börja slipa med annat än ev.rubbing. Bättre beskrivning av själva repan är om man tog en knivspets med lättare tryck och drog på skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid tillverkningen läggs 0,5-0,6 mm gelcoat. Särskillt vid starkt pigmenterade färger får man passa sej så att det inte blir tjockare då man riskerar att det blir dragningar/försläpp på gelcoaten.

Om så händer, måste man våtslipa och polera vilket är nästan omöjligt att få osynligt sen. Tid tar det också.

 

Om delar av skrovet är vitt, så är det vita i reporna samma vita färg.

När man lägger gelcoat på tvåfärgade skrov, t.ex blå & vit, lägger man ena kulören först , t.ex det blåa i formen. Det som skall vara vitt maskeras.

Nästan direkt efter gelcoateringen dras maskeringen bort. Det blå får gela till 20 minuter innan det vita läggs på.

Den vita gelcoaten ryker då över även det blåa.

 

På färdig båt syns därför den vita gelcoaten igenom vid djupare repor i den blå.

 

Ibland kör man smågrejor samtidigt som skrovet. Saker som styrpulpeter, luckor, paneler osv. För att slippa toppa(måla) dessa efteråt, händer det att man kör med vitpigmenterad plast direkt. Kanske är skrovet kört med sådan polyester och isf är det inte konstigt om djupa repor blir vita.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra svar. Det innebär att man måste spackla med ny gelcoat för att få det snyggt igen, inget man gör själv har jag förstått om man vill att det ska bli bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går nästan inte att få bra.

Även om man får till rätt kulör på spacklet så måste det ju våtslipas och poleras efteråt.

Pyttesmå porer inbakade i gelcoaten kommer till ytan samt lagningen blir matt hur mkt man än polerar.

Området kring lagningen blir dessutom mkt blankare än skrovet i övrigt varpå man måste polera om alltihop.

 

Den normalhändige fixar nog det hela lika bra/dåligt själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade satsat på Lasse L's metod. Det är en båt, inte en möbel som skall synas likt en möbel. Det viktigaste är att repan inte lyser vit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3-6 mm gelcoat? På en modern båt? Du skämtar aprillo med oss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skarven mellan skrovhalvorna, men då är det frågan om spackel.

På min havsfidra fanns det ett litet parti där skrovhalvorna bara satt ihop med spackel  under vattenlinjen. Jag råkde gå på en kullersten i infarten till Listas hamn och krossade spacklet. Resten av det året läckte det sakta men säkert i skadan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en äldre hedersman i vår klubb! F d sjöofficer. Han har en motorkryssare från 71 och brukar säga!

Båten är över 40 år gamma! Det gör inget om det syns! Huvudsaken är att det syns att jag bryr mig om henne!

Själv har jag en fet repa i fribordet. Jag tänker lägga i spackel, slipa och lacka med en färg så nära rätt nyans jag kan. Sen polerar jag!

På 20 meters håll ser hon jättefin ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon herre i bekantskapskretsen, på träbåtstiden,sa att man skulle inte ha finare båt än att man kunde slå i en spik där man ville hänga jackan.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I skrymslen där det är svårt att få bra sprutbild, är man nödd att lägga på lite extra för att det skall bli täck ens. Runt i kring där, i radier är det då lätt hänt att få uppåt 3-4 mm.

Tunnare än 0,4 mm rekomenderas ej då det lätt blir krack samt mkt fibergenomslag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så konkritiserar man svaren, så har jag gått igenom den blå gelcoten när repan är vit.

Hoppas jag uppfattat detta rätt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en repa i den blåa gelcoaten på vår aquador inte djup men tydligt vit, jag har hela tiden trott att det gått igenom det blåa tunna lagret och att man ser ett undre vitt lager.

 

Nu hittade jag den här videon som beskriver hur man fixar repor gelcoat, den ger ju ett vist hopp om att slippa hålla på med ny gelcoat och försöka hitta rätt kulör.

 

https://hamnenplay.solidtango.com/video/160331-batfixarskolan-med-anders-almen-gelcoatskador

 

Det borde väl inte vara ett tunnare gelcoat lager på en aquador?

Finns det det någon som gjort något liknande på ett blått skrov, känner mig lite osäker på att börja hyvla gelcoat.

 

Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...