zach 0 Postad 20 September , 2013 Hej Jag har ca 2,6 mil enkelväg till min båtplats.Jag brukar köra på natten med traktorn för att inte störa trafiken allt för mycket.Lastbilen kostar annars 6600:- fram och tillbaka.Mina kostnader om jag kör själv är.Sjösättning och upptagning 1700:- diesel till traktor ca 20L 300;- =2000,- Jag sparar 4600:- Ni som kör själva,hur långt har ni till era båtplatser? Är det försvarligt att köra i 2 timmar med traktor,eller är man dum och snål Mvh Zach Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 20 September , 2013 Låter som du kan räkna ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 21 September , 2013 Ligger lyftet i lastbilspriset (egen kran)? Inte många som tjänar 2300 kr/h efter skatt, inte ens advokaterna har såpass högt arvode. Själv har jag 75 meter och det kostar en femtiolapp + 200 i krankostnad/ gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 21 September , 2013 Om man har tiden så är ditt exempel med traktor en självklarhet. Båtlivet kostar och att då kunna tjäna några tusen som man kan lägga på roligare saker är ju aldrig fel Innan jag byggde egen hall så har jag som längst haft knappt tre mil enkel väg att köra med stopp på mitten(hemma) för service. Drog med tuggmaster(30km/h) och båten var 4.22m bred Vad det skulle kosta att få den transporterad med lastbil/mobilkran vill ja inte ens tänka på Vad gäller priset på kranbil så låter det normalt. Antar att det är 3300kr varje vår/höst du avser. Så länge det är större bodbil vi pratar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 21 September , 2013 Utan att tveka hade lagt de timmarna och sparat de tusenlapparna du talar om. Så nej jag tycker varken du är dum eller snål. Förr när jag hade större båt hade jag inte de matriella resurserna att ta hem båten, nu när jag bara har en liten styrpulpetare så kör jag hem den med bil och 30.kärra min 5 mil. Hade båten vägt mer hade jag gladiligen tagit de milen i traktorn. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 September , 2013 Killen som köpte min havsfidra hade ungefär 5 mil från båtplatsen till bostaden och tillgång till traktor och ett ställe hemma där han kunde backa in ekipaget under tak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 September , 2013 Förr körde jag åsså med traktor ca 3 mil, över bla en högbro. Men sedan byggde jag om vagne och sjösatte på en hård sandstrand där jag kunde backa ner vagnen i vattnet å båten flöt upp. Numera lyfter jag med en kran i en hamn bara några km bort. Ibland har man tur här i livet. Man köra traktorn på natten, lika farligt som i fredagsrusningen. Kör sen förmiddag eller vid 2-3 tiden på em. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zach 0 Postad 21 September , 2013 Skoj att läsa era erfarenheter. När man anlitade båttransport förut,så tog det en dag att ha båten på gården..Först köra 3 mil med 2 bilar,en vid båtplats och en vid upptagningsplatsen.(ca 3kh mellan båtplats och upptagningsplats)Sen köra båten till upptagningsplats och masta av.Sen vänta på lastbilen,som naturligtvis kommer för sent och oket skall vi koppla ihop m.m.Sedan åker vi hemåt med två bilar.Väl hemma samma procedur,oket monterar vi ihop och sedan isär för att lastbilen ska användas till annat.Kedjor ,band m.m skall rullas ihop.Nu gör vi så här.En vacker dag tar frugan och jag en liten sväng förbi kranen och mastar vi av i lung och ro.Mast och bom liggandes på båten.Nu har marinan skaffat sig en stor truck som är 100 meter bort från vår båtplats.En dryg halvtimme senare är båten på vagnen.Nu börjar det tråkiga/roliga.Körningen,genom stan,som måste ske i skydd av mörkret.kl 02 på natten.Ingen trafik alls,Båten är ca 10 meter+stång+ traktor.Jag stannar kvar på båten och skickar frugan hemma.Jag klättrar på båten och sover några timmar.Det är klart att man sparar ca 4500/år,men man måste se helheten.Med lastbil är man hemma vid tidig kväll.med traktor tidig morgon.Tidsmässig kanske det går på ett ut,Men stressen är ganska liten. mvh Zach Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 22 September , 2013 Varför köra på natten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 22 September , 2013 Som sagt, ibland skall man ha lite tur, men sedan lite pyssel så..... Från hamnen drar jag hem henne med traktorn på kärran En fd gödselspridare som jag svetsade om. Från bryggan till hamnen med kranen går jag för motor. Passerar under en vägbro, så jag mastar på-av hemma på bryggan. Använder ett par stegar som mastkran. Fästen i bryggan så det står still. Se tidigare artikel och bild om detta. Numera har jag dessutom svetsat mig en mastvagn. Så nu kör jag ner masten från gården ända ut på bryggan utan hjälp. Strress....nej. Men med anl. av annan artikel om segelbåt utan mast. Hon gungar rejält när jag går för motor utan masten på å det kommer svall. Mäter med lod vattendjupet under vägbron samt frihöjden. Ett år så fick barnbarnen sitta på huk i fören samt lite ankare och grejer för att tynga ner fören så pulpiten in tog tag i vägtrumman. 5 cm till godo men det räckte. Annars måste jag runt en ö å det tar 2 timmar minst. Brukar vara två när jag mastar på, men jag klarar det ensam. Har gjort det ett antal ggr. Fast det är roligare med sällskap och trevlig samvaro och om det skulle krångla så känns det tryggare. Sedan är det roligare med lite avslutande bryggkaffe när jobbet är klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zach 0 Postad 22 September , 2013 Jag kör på natten,för att jag måste köra genom lilla staden Vänersborg.Min kärra är precis laglig i bredden,och längden på ekipaget ca 11 meter.Och jag kör inte fortare än 25km i timmen.En gång körde jag på eftermiddag,och jag gör aldrig om det.Bussar,bilar lastbilar i km kö. mvh Zach Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zach 0 Postad 22 September , 2013 Sist mötte jag tre bilar mvh Zach Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 22 September , 2013 Med traktor så gäller andra regler för bredd än de vanliga Hur som så är det ju bra att du visar hänsyn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser