Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
ossy

Halvöppna kulventiler...?

Rekommendera Poster

Har någon en bra motivering till detta påstående? I senaste Praktiskt båtägande (som kom ut idag), står det i två artiklar om upptagning och konservering, att man ska lämna kulventiler HALVöppna. Jag lämnar dom alltid helöppna, för att undvika frysskador på ventilerna. Varför halvöppna? Nån som har någon bra förklaring?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ventilen är helt öppen stängs öppningen till de utrymmen som finns vid varje sida om kulan inuti ventilen. Om du har otur så stänger du in vatten där, som kan frostspränga ventilen. Lämnar du den halvöppen så finns det en öppning kvar.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som peterseglare skriver och det gäller i synnerhet om ventilen sitter horisontalt. Vi har fått bytt ett antal ventiler under årens lopp på vår marina, då vänn av ordning stängt den halvöppna ventilen. Nu mer sitter det ett lås på ventilerna, så de inte går att ändra och efter det har vi inte behövt bytta en enda. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Har genom åren läst en massa inlägg å förklaringar, för-emot .

Trodde hela tiden att utrymmet mellan kulan och kulhuset var fylld med själva packningen.

Men så frös en ventil  utanför sommarstugan, (slarvig handhavande av gäster!) å då sågade jag isär hela ventilen och kunde konstatera att det kan komma in vatten mellan kulan och väggen. Precis som det berättades i inlägget ovan. Sedan vet jag inte om alla kranar är gjorda på samma sätt, men i min satt det i princip bara ett par sfäriska o-ringar.

Så frågan har ett enkelt svar. Numera lämnar jag kranen i 1/3 stängd läge för då är det störst öppning för vattnet att komma in bakom kulan.

En bra lösning vore om man tillverkade kulventiler som  har mellanutrymmet fylld med plast eller likn. Då forsvinner problemet.

Vem blir först att tillverka sådana?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska vanligt i USA där man har kulventiler av brons att det är en avtappninsplugg på baksidan av kulan.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då vet jag, tack för svar. Jag trodde det var som Kalman också tidigare trodde, att utrymmet vid sidan om kulan var fyllt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...