Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Gäst MaxSchmeling

Goldapar satin på teak, nejnejnej

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Håller på att slipa och lacka om inredningen och har stött på ett problem. Köksfläkten sitter i en ram av teak och den skulle jag vilja lacka i goldspar satin tillsammans med resten av inredningen. International avråder från att lägga denna lack på just teak... attans för man vill ju ha det enhetligt.

Vad kan man lägga på teak... nån... Vågar man testa med goldspar... sad

Ps.Ser att jag inte lyckats stava rätt till Goldspar i rubriken; pinsamt sad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro att det ska bli några problem med fernissad teak inomhus. Jag har själv använt goldspar på diverse sorters lister och aldrig upplevt problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Tack för ditt svar. Komiskt men jag har hittat två officiella råd från International när det gäller just Goldspar satin.

Dessa lyder såhär:

1. Går ej att använda på teak, iroko odyl.

2. Går utmärkt att använda på teak och iroko.

Vad poängen är med motsatta råd övergår mitt förstånd. By the way, har försökt klura ut om man måste slipa mellan varje lager eller vartannat.. Framgår ingenstans hos International men du vet kanske smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pröva med Epifanes teaksuperior (kan ha stavat fel) har andvändt Epifanes i

20 år och alldrig sätt någon annan tillverkare med lacker med bättre resultat

(jobbar inte  i den branchen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej... och ja, goldspar satin innehåller ett matteringgsmedel som reagerar med teakens naturliga oljor, blir med tiden vita streck/linjer. Använder själv goldspar satin på teak men grundar med något billigare helblankt i 2-3 omgångar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan variant kan ju vara att lägga Epifanes Teakfernissa som grund de första lagren och sen Goldspar ovanpå den. Fast tror som någon annan att så länge som det är invändigt funkar det med Goldspar direkt på teak och om det bara är en ram runt fläkten låter det ju inte som nåt jättekritiskt ställe heller. (Om du inte vill blanda fabrikat har jag för mig att Epifanes har nån sidenmatt fernissa också.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Tack för era råd !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt Goldspar på teak men hade ett antal lager blank förnissa under. Funkar perfekt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir ofta lite missnöjd med Internationals produkter, och använder därför av princip Hempel när jag fernissar. Inredningen, i teak på den båt jag har nu, kör jag först med Dura Gloss på, många lager. Sedan Dura Satin. Brukar väl bli 5+2 lager? Blir OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...