Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Rolle74

Tändsystem Mallory

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har en AQ271 (5,7 small block) i skutan med följane tändsystem:

 

Mallory fördelare PNo 37482014 vilket är ett brytarlöst system (fotocell).

Tändspole Volvo Penta 835998. 12V extern resistor, oljefylld tror jag.

 

Nu till frågan och problemet....

 

Det sitter en kondensator mellan + och jordplinten.

2,2 micro fahrad, 110V, 100 gr Celsius.

Q 1: behövs denna när man har brytarlöst system? Enligt Mallorys kopplingsschema finns ingen konding.

Q2: Om den behöver bytas, var kan man hitta en ny?

 

Tändspolen har sprucket lock.

Q 3: Kan någon rekommendera en ersättare, verkar ha utgått ur sortimentet (märke, inköpsställe)?

 

Tacksam för konkreta svar och tips.

 

/Fredrik

post-10019267-1394237661,2724_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Q1: Är rimligen en radioavstörning, googla exempelvis automotive ignition noise reduction capacitor. Förmodligen gör en sådan mest nytta vid brytarsystem, spetsarna studsar alltid litet även vid brytning och ger väl hela skurar av sprakiga störspikar till skillnad mot halvledarstyrdas enstaka rätt ohörbara spik? Skulle själv testat utan kondensator!

Q2: Skulle kollat ELFA om det ändå skulle bli aktuellt.

Q3: Mja, litet av minerat område. ;) Skulle faktiskt kollat billighetsvarianter som exempelvis Biltemas, viktigt bara att inte blanda samman spolar avsedda för ballast-motstånd med övriga. (De förstnämnda matas med ca 9V genom motståndets spänningssänkning och överhettas utan detta.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas-1 för konkreta svar.

 

Rimlig tanke angående kondensatorn, ska googla lite på det.

 

Bytte faktiskt till en tändspole från Biltema med extern motstånd... 189 kr, löjligt billigt.

 

Provade först utan motståndet inkopplad eftersom jag inte hittar någon från tidigare spole som även den inte har inbyggt motstånd. Finns ju även tröga kablar om man kalla det så, kan ju vara så att jag har det i min båt.

 

Spolen blev dock väldigt varm, kopplade då in motståndet. Återstå och se om den blir lika varm. Hade tyvärr inte tid att kontrollera detta.

 

Ska uppdatera inlägget efter nästa testkörning, eller rättare sagt, efter sista färden i år till vinterplatsen.

 

/Fredrik

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en intressant ARTIKEL om störningar på båtar, till och med propelleraxeln kan störa radion. Hade jag ingen aaaning om! :)

Angående tändspolens primärsida föreskrivs coaxial condenser, tror att det innebär två metallfolier med en tunn isolatorfolie emellan som i bilden. Kanske ger hoprullningen minskad möjlighet för störningar att stråla ut??

In addition to the high voltage secondary circuit, the low voltage primary circuit can add to the noise problems. The main offender in the primary circuit is the breaker points. Noise generated at the points can be conducted and radiated by the ignition primary lead. As this lead generally goes through the vessel to the key switch on the dashboard, the noise must be eliminated from this wire. The most effective way is to install a 0.5 microfarad coaxial condenser as close as possible to the ignition coil primary terminal.

post-10006646-1394237663,458_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...