Spancox 27 Postad 20 September , 2013 http://www.di.se/artiklar/2013/9/19/norskt-vindskepp-ska-segla-med-skrovet/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 20 September , 2013 Undrar hur dom gör när dom revar, fyller ballasttankarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 20 September , 2013 Eller hur det kommer att se ut när den kommer på plattläns? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 20 September , 2013 Låter som en norgehistoria ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 September , 2013 Brukar du ofta segla plattläns!? Om man inte seglar med spinaker är ju plattlänsen den sämsta vinderiktningen att segla i. De får naturligtvis skära lite på undanvind. Slör är ju den behagligaste vinden att segla i. Dvs de får kryssa även på länsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 20 September , 2013 När jag seglar så seglar jag dit jag skall, inte vart den bekvämaste bogen för mig /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 September , 2013 Nej jag försöker nog undvika plattläns så mycket det går. På de flesta båtar går det totalt snabbare att skära och segla slör, även om man får ta en och annan gip. Bättre med kontrolerade gippar än slänggippar. Vilken vinkel man skall segla mot vinden beror ju på båten bl.a. Det var väldigt många år sen jag fick en slänggipp. Trotts att jag gjorde en kontrolerad gipp med kompisens båt blev resultatet som på bifogad bild, men det blev en snygg inramning på oljetankern till ankars öster om Bohus Malmön. Segelmakarn tog inte så många kronor för att sy om alla sömmarna i seglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 20 September , 2013 Första april kanske??? Jag har svårt att se att det ska gå att få någon vidare dragkraft i en liksidig vingprofil, men kanske. När man ligger på svaj händer det ju att man seglar både hit och dit. När det gäller vart man seglar beror väl det lite på... Är det semester seglar vi ofta dit vinden vill och så långt vinden vill att vi ska komma. Semester = inga planer och inga planer = semester. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 20 September , 2013 Jag tror inte den lösningen blir någon större hitt. För tungt, för små möjligheter att justera vingprofilen, för hög tyngtpunkt och sannoligt helt livsfarlig i vindar rakt från sidan. Och omöjlig att ta in i trånga hamnar när det blåser. Dömt att misslyckas----kort sagt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 September , 2013 Det exprimenteras ju en del med att spara bränsle på lastbåtar med hjälp av vinden. Båten i länken och på bifogad bild har ju en skärm som skall hanteras. http://www.ecoprofile.se/thread-289-Drake-pa-lastbat-sparar-bransle.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 September , 2013 Alltid kul&lärorikt med nya tankekoncept för bränslebesparing, men detta? Alltså att ha själva fartygsskrovet som segel/hjälpdrivkraft såpass ekonomiskt meningsfullt som utlovas funkar knappast praktiskt oavsett oljepriser??[i det HÄR FORUMET utvecklas frågan och klickbara länkar finnes. Signaturen dskira har bl.a. kul invändningar angående lotsens vedermödor att äntra skeppet, men peter radclyffe går nog längst vad gäller ironi. (Ordvits: ironing=stryka skjortor, kolla den kul videon extreme ironing på forumtrådens sida 2.) Ironi i all ära men själv fattar jag faktiskt inte vilka han avser, första inläggets iron men in iron ships ironing är ju vitsigt hopkommet men kan tyda på att udden är riktad mot gamla beckbyxor inom handelssjöfarten. Nån som kan klarlägga engelspråkig ironi närmare, är den lika svårtolkat meningslös som den svenska? ] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser