Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
happysix

Hur man seglar en fullriggare.

Rekommendera Poster

Hitta detta på youtube.

Jag  har alltid undrat hur?

Rätt mycket jobb.

Vackert är det i allafall.

Enjoy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna.

Låg i Kristiansand nåt dygn för en massa år sen - 1997. Där jag låg hade den norska Whitbreadbåten Innovation Kvaerner sin bas. http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_Ocean_Race

Det är min havsfidra som syns på bilden till höger under lyktstolpen.

post-945-1394237660,8144_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog en promenad genom stan och fick se denna båt - norska Sörlandet

post-945-1394237660,8714_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag kom tillbaka till båten var Innovation Kvaerner ute och träningsseglade misstänkte jag.

Jag lättade och gick hemmåt. Lite öster om Kristiansand, vid Oksöy fyr, fick jag se två segelbåtar långt ute på havet. Att den ena var Innovation Kvaerner var jag ganska säker på och den andra var nog en sparringbåt som dessutom hade en vit spinaker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag la mig och väntade på att båtarna skulle komma in. Den första var mycket riktigt Innovation Kvaerner

post-945-1394237661,001_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter mycket lång väntan kom den andra båten in - det var norska Sörlandet i full segelskrud.

post-945-1394237661,0532_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har seglat en gång på Sörlandet mellan Kristiansand och Kiel - hur kul som helst!

Minns särskilt ett tillfälle när vi mitt i natten fick surra seglen, jag hamnade vid översta nivån av rår. Ofantligt maffigt att i mörkaste natt och hård blåst stå på ett tumstjockt rep ca 35 möh och samtidigt se solen långsamt krypa upp över horisonten (timingen var bra!).

En favoritplats för läsning var hajnätet (har jag för mig att det kallas) under bogsprötet, bekvämt som en hängmatta. Framåt och runtom horisont, bakåt såg man Sörlandets mäktiga bog klyva vattnet. Härligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...