TrippelA 0 Postad 19 September , 2013 Är det någon som har erfarenhet av att trimma/optimera en VP bensinfyra? Jag har en VP 151B som jag funderar på att montera brytarlöst tändsystem och insprutning och samtidigt renovera den. Lönar det sig eller ska jag satsa på en ny 4,3 V6:a. För- och nackdelar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 19 September , 2013 Att renovera din befintliga motor lönar sig så länge du inte förväntar dig någon signifikant effektökning, att trimma den till samma effektvivå som V6an är ett hobbyprojekt för den motorintresserade som inte kommer att bli billigt, om du bara vill ha högre effekt är en V6a det bästa alternativet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 20 September , 2013 Hej ! V6 an du funderar att byta till väger cirka 120 - 130 kg mer än din nuvarande motor, till att börja med så har du 1,5 gubbe sitter i soffan bak från start, om du byter motor. Så en väldigt stor fartökning, mot nuvarande motor tror jag inte på. Pentas 151 och 171 var är bra motorer med lågt underhåll, går länge om du sköter dem. Ockelbo hade 4 motoralternativ på mitten av 80 talet 151 171 v6 an och lilla v8 an. Mellan 171 an sp och v8 an dp skiljde det bara 6-7 knop, vikten är så pass högre jämfört med 171 an så det jämnade ut sig. Behåll du din motor, underhåll den renovera, enklare och större slitvarg får du nog leta efter. Det är synd att inte Volvo Penta tar fram nya bensin motorer från bilparken som de gjorde förr. För en fyra har så liten vikt och ger så mycket levererat i aktern jämfört med en stålklump. Byt kamremmen i tid mycket viktigt tror rekomendationen är var fjärde säsong. Mvh // Peter. Sp = singelpropp Dp = duopropp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andersson_robin 0 Postad 20 September , 2013 Jag har monterat insprut på en 171, Jag böt då även till 8V topp så min setup är densamma som du förutom att jag har 2.5L vev. Kan bara säga gott om det. inte allt för dyrt, motorn startar enklare, stadigare tomgång och drar mindre bensin. Go for it /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TrippelA 0 Postad 20 September , 2013 Hej, Tack för era svar. Det jag är ute efter är att få en lägre ljudnivå = lägre varv vid marschfart samt mindre vibrationer plus en motor jag kan lite på. När du, Andersson_Robin monterade insprut, vad hände med varvtal i marschfart och toppfart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andersson_robin 0 Postad 20 September , 2013 iom att Jag gick från 16v topp till 8v så har jag tappat lite toppeffekt, men det har jag fått tillbaka i vridmoment på lägre varv. Båten är snabbare upp i plan och nästa sommar ska jag försöka mig på en storlek större propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 40 Postad 20 September , 2013 Hej.Har bytt från aq130 till mercruiser 4,3 mpi v6 Alpha drev i en Fjord 21 1700kg.21knop orginalmotorn,portade toppen,dubbla solex45or o den ökade till ca 24 knop på topp.V6an kostade mig 110k kr,så du kommer rätt långt för dom pengarna.Den gör nu 34 knop o marschar 22/3000varv.Inga vibrationer.Lagt lite bly i fören för att behålla vattenlinjen.Har även isolerat med blymatta så nu går den riktigt tyst.Kanske 151an hade varit tacksammare med mina förgasare o riktig isolering så kanske inte varvtalet stört så mkt./Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 21 September , 2013 Montera brytarlös tändning? Är inte allt för insatt i VP-motorerna, men googlade fram att VP 151B ska ha tillverkats 1985-87 och sådags hade alla Volvo rödblock i bilar brytarlös tändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser