Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
KalleMandelstam

Vinterförvaring på land eller ligga i?

Rekommendera Poster

Hej! 

Vad finns det egentligen för faror med att låta båten ligga i vattnet på vintern? Det sitter ju likson i ryggmärgen att man ska ta upp båten på hösten och ha den på trailer/vagga över vintern, men vad är det egentligen som tar skada om man låter den ligga i hela vinterna, alternativt tar upp den sent och lägger i den tidigt? 

Min båt är en 20 fots snipa i plast. Bor i södra Sverige där det sällan blir is i hamnarna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan var uppr på MG alldeles nyss

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=515082

Det finns två typer av båtägare.

Såna som aldrig någonsin skulle låta sin båt ligga kvar i sjön över vintern och såna som gör det ofta eller från och till.

Hör själv till den senare kategorin.

Det gäller ju att välja lämplig plats. Låg en gång på en ganska skyddad plats men där ett stort isflak kom och tryckte till båten med ett avskuret roder och några andra mindre skador som följd. 

De olika försäkringsbolagen har lite olika vilkor. Svenska sjö hade tidigare en dubbel självrisk. När jag kollade pga tråden jag länkade till, hade de idag helt andra vilkor. Några uppfyller jag andra inte. Hade min båt blivit skadad pga isen hade jag inte fått nån ersättning.

post-945-1394237660,4251_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Talade med en gammal fiskarpojke (80+) född i Gbg´s norra skärgård. Har träffat på honom från och till under många år. Vi kom in på båtar och fiske mm. Frågade honom om han hade nån båt: Nej - jag bor 9 mil från närmaste hamn och har man en båt så skall man se till den varje dag.

Klart besked. Jag kanske inte ser till min båt som ligger i sjön varje dag - men nästan.

Damen som ägde båten på bilden, det lilla som syns, bodde 9 mil från Kungshamn. Misstänker att hon definitivt inte sett till sin båt varje dag. Fast den hade nog tätnat pga förvaringen under vintern och sjödränkt ek lär ju va nåt fint. wink

post-945-1394237660,4806_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är det framförallt drivis och ev isbildning på båt/rigg som är faran? Motor får man ju se till att vinterrusta oavsett om den ligger på land eller i sjön. 

Det är ju främst fritidsbåtar som åker upp på vintern, är det helt enkelt så att det är för att man efter säsongen vill slippa åka ner till hamnen varje dag och kolla till båten? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varje dag kollar man nog inte båten? Om du inte bor inom synhåll...

För det som kan hända är ju att en genomföring fryser så hårt att den spricker... Plus slangen som är påkopplad? Och båten vattenfylls?

Men det är ovanligt - om du skyddat genomföringen? En del har larm?

Sedan kan båten tyngas ner av snö eller spygatt täckas, båten blir så tung att den välter.... Men det är långsamt förlopp som man hinner åtgärda?

Det finns fördelar också... Att vara ute på senhöst eller tidig vår är fint, inte i skitväder kanske men det finns underbara dagar... Och så spar du lite pengar... Avgiften brukar vara hälften, eller mindre, av att ligga på land? Mindre påkänning på riggen också, om du ska slippa ta ner masten?

Det är väl farorna? En del har värme runt motorn... Mer för att få igång den om det är kallt... Ingen har ju värme om båten står på land? Sedan lägger man båten så att isen inte kan driva förbi... Innanför en brygga snarare än på utsatt plats, då minimeras den risken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste ju bottenmåla så båten måste upp ändå !!

Jag tycker att det känns som en lättnad när båten åker upp i slutet av november, nu behöver man inte bekymra sig för den, den står tryggt uppstäälld under presenning vid sommarstugan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för svaren! :)

Kommer nog fortsätta ta upp båten så att man kan hinna mecka lite med den på land också. Och som har sagts, den ska ju ändå bottenmålas. 

/Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett av mina större nöje är att greja med båten - även på vintern. Under vissa perioder är jag och jobbar i båten i stort sett varje dag. Har en del problem med benen och föttern. Domningar och dålig känsel. Det är väldigt skönt att slippa klättra på stegar, utan bara kliva ombord från bryggan, Dessutom har jag fått låna en perfekt vinterplats några vintrar.

Nån gång före midsommar när de flesta andra sjösatt och det är relativt lungt med sjösättningar och gott om plats på uppställningsplatsen och framförallt en behaglig arbetstemperatur tar jag upp för några dar - vissa år lite längre tid. Rengör, vaxar, polerar och bottenmålar. Kanske är det nåt annat som skall göras. Byta bottengenomföring eller sätta igen onödiga mm. Ungefär var tredje år tar jag ner masten för en genomgripande kontroll.

Under våren har jag haft möjlighet att va ute på sjön en del. Bifogad bild tagen 10 januari i år på hemväg efter en tur till Hållö.

Vi är ju olika - för mig passar mitt upplägg perfekt just nu. Under andra perioder har jag tagit upp båten varje höst - egentligen alldeles för sent och nästan alltid lyckats få den i sjön före midsommar. wink

post-945-1394237661,1042_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...