Gå till innehåll
torsdag 01 maj 2025
Gäst Per Möller

Råd ang köp av begagnad utombordare

Rekommendera Poster

Gäst Per Möller

Råd avseende köp av begagnad utombordare verkar vara omöjligt att hitta! Jag skall köpa en beg 20-30 hästare. Har någon ett tips om var jag kan hitta en bra checklista, artikel eller motsvarande kring detta? Tack på förhand! Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Någon artikel eller motsvarande kring detta kanske finns, men inget som jag känner till. Ska försöka komma på några tips i alla fall: Vid köp i båtbutik får du enligt konsumentlagen minst 3 månaders garanti. (Dock är det bra att fråga vad garantin innefattar och helst få detta skriftligt.) Vid privatköp får du ingen garanti. Om det är möjligt ska du be att få ta del av all service som är gjort på motorn genom åren. Detta ska helst finnas skriftligt dokumenterat. Gärna kvitto. Det är din skyldighet att kolla upp så att motorn inte är stulen! Kvitto på nmotorn tack! Är den stulen och det kommer fram så förlorar du motorn samtidigt som du åker på dryga böter. Motorn ska vara vinterkonserverad varje höst. Helst ska söäljaren kunna uppvisa kvitto på detta, men har han/hon gjort detta själv kanske det finns egna anteckningar när detta är gjort. I sämsta fall får du bara ett muntligt svar och det är då upp till dig att lita på säljaren eller ej. (Fråga i så fall hur konserveringen är gjord!) Kolla växelhusoljan. Den avslöjarväldigt mycket i vilket skick motorn är i. Gör ett kompressionstest på motorn. Antingen lämnar du in motorn så verkstaden gör detta åt dig, eller så lånar/hyr du mätare för att göra detta själv. Kolla att tändstiften är i absolut topptrim innan du provstartar. Om de gamla stiften finns kvar kan de avslöja en del. Be att få titta på dem. (Det bästa är att det är dem som sitter i motorn som ni sedan byter innan provkörningen.) Motorn ska starta på första rycket eller senast den tredje. Om fler försök krävs tyder det på att något är fel. . (Visserligen är det troligaste att det är ett enkelt och billigt fel, som t.ex. bara en justerings-sak men det kan ju vara allvarligare än så om man har otur.) Provkör motorn. Helst på båten i sjön så motorn blir belastad. I sämsta fall på land om du använder en spolmuff och trädgårdsslang. (Men då får du ingen belastning.) Kör minst 30-45 minuter så att motorn blir genomvarm. Lyssna på hur motorn går, Känn hur den reagerar på samtliga varvtal. Vad du än gör ska du ALDRIG köpa en motor utan att testa den och utan att har gått igenom ovan nämda förslag!! Det kanske finns fler punkter som jag har glömt, men detta är det absolut minsta du ska göra. Glöm inte att motorns ålder och skick gör att priset kan skilja ganska mycket. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...