Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
Metallurg

Gaffla in rätt propellerstigning

Rekommendera Poster

Hej

Lite hjälp med ingaffling av rätt stigning?

Är lite villrådig. En Mercury V6 135 hk 2-takt på en mindre sportbåt. En aluminiumprop Solas Amita 3-bladig med 21 tums pitch ger 42 GPS-knop toppfart med 5100 rpm och 2 pers. Båten känns aningen överproppad även om den är hyfsad i både acceleration och toppfart. Har inte mätt med en pers....inte nyligen i varje fall.

Om jag går ner 2 tum i pitch till 19 pitch aluminium så borde varvtalet öka 400 rpm, och motorn borde nu hamna på 5500 rpm, vilket är i överkanten av WOT som är 5000-5500. Skulle toppfarten öka, tro?

Men om jag nu går ner 2 tum och väljer 19 pitch rostfri propeller istället för dagens 21 alu, vad händer då? En del påstår att varvtalet skulle öka lite mindre, kanske 300. Greppet i vattnet skulle bli bättre och slipen skulle minska. Är det sannolikt att toppfarten blir högre än med 19 pitch aluminium?

Jag lutar åt en 19 pitch rostfri (typ Laser 2 eller nåt) och tror att det blir bra, men är rädd att motorn hamnar lite högt i varv. VAD TROR NI?

MVH/Metalllurg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att diametern är den samma så har du rätt i dina funderingar. Dvs att en 19p rf kommer greppa mer och ge mindre slip samt inte sänka varvet fullt lika mycket.

Men, du bör fundera på vad du vill att propellern ska ha för egenskaper, det är där du kommer hitta dom största fördelarna. Noslyft eller jämt lyft, toppfart eller marchfart, bra holeshot eller grepp i toppen etc.

Lycka till 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde 23 Laser II på en Uttern 5500 DC med Mercury 135hk V6 -99, toppade 47GPS knop i medvind och hemlängtan.

post-14289-1394237659,7295_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma motor med 19 alu prop gav 36 kn vid ca 5600 rpm på en 1300 kg kabinbåt.

Låter osannolikt att du skall ha samma stigning som på denna båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Min motor har en utväxling på 1:2,0 mot propellern. Jag har även försökt med en laser 2:a på 23 pitch, men den var alldeles för stor. Jag upptäckte sedan en massa som inte var i ordning på båten, så sedan dess jag inte provkört den.

Alltså, jag tror att jag måste avvakta. Det blir för många obekanta faktorer. För det första så planerar jag en liten hissning av motorn (ca 20 mm), För det andra upptäckte jag tusentals små plastpestblåsor under vattenlinjen (har nog bromsat rejält misstänker jag). För det tredje så märkte jag att gasspjällen var osyunakde och ej öppnade 100% (det fixade jag dock innan sista turen för säsongen).

Jag vågar faktiskt inte köpa en 19 pitch, för jag tror att toppfarten kommer att öka, och då riskerar en 19 pitch att gå i taket. En 21 rostfri kan vara ett bättre val, den skulle då ge ca 46 knop med rimlig slip på 5%.

Såg förresten att det var rea på amerikanska propellrar, på deep blue i England. dollarkursen ligger otroligt lågt.

MVH/Metallurg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var 1:2 utväxling på min -98 oxå.



Denna 2 liters 135 hk V6:a lämnar vad jag läst nästan 150 hk. När jag sjösatte båten och demontstrerade den för köparen toppade den nästan 37 kn med tre vuxna och två barn i båten. I slutet av säsongen brukar detta krupit ned till 35 kn trots att botten var synbarligen ren.

Stigningen är i vart fall inte för stor. Det gäller bara att få den att varva ur.

Note: Byte av stift från ytgnistgap (BUZHW-2 eller motsv.) till konventionella B9HS-10 gav för mig + 1 kn och - ca 6 % på förbrukningen. Det finns servicemeddelande på detta, men då motiverat av att förbättra lågfarts/tomgångsegenskaperna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att räkna 5% slip som rimligt är inte att rekommendera ifall du inte har ett väldigt effektivt skrov, så som tex. Hydrolift T17 - T20.

5% Slip är få förunnat men självklart ett bra mål :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte räknat fel så är teoretisk maxhastighet vid 5500 rpm med 21 pitch = 47,5 kn. 

Dvs med 5 % slip 45 kn.

Det är något lurt med dina fartangivelser, stigning  eller varttal.

21 42 kn och 5100 rpm ger slip 4.5 %, vilket nog knappast är sant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång och tung båt har du? 

Min förra båt hade inga problem varva ut med 23 om den var lätt lastad och det var vår.

Du måste ju ha en mer tungdriven båt?

Edit: Såg du hade en -88, kanske skiljer några hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är 4,92 och 1,88 bred (Fletcher). Enligt pappren så ligger den på 350 kg, men jag tror mer på 400 kg. Motorn väger ca 190 kg. Jag har provkört under sommaren med en 23 tums Laser-2, men då hade jag problemet att spjällen var osynkade och inte öppnade 100%. Dessutom var det mitt i sommaren och jag misstänker att det redan hade bildats plastpest under vattenlinjen.

Motorn blev helt annorlunda efter justeringen av förgasarspjällen. Då hade jag en 21 tums brukspropeller typ Solas Amita och då var vi 2 pers i båten, och då gick den relativt lätt upp i 42 knop. Men det var en fuktig och ganska varm sensommardag, vi toppade båten på en småvågig Kyrkviken utanför Arvika, och det går väldigt fort att ta sig från ena sidan till den andra..........plus att båten var full av tiotusentals små plastpestblåsor under vattenlinjen. Inte de allra bästa förutsättningarna trots allt. 

Alltså, det kan ju bli så här: Jag slipar/målar botten på båten och får ett mycket mer lättdrivet skrov. Sedan lägger jag i båten på vårkanten och skruvar på Laser:2 propellern med 23 stigning. Motorn hissad 20 mm. En person i båten. Det kan faktiskt bli så att den orkar, vem vet? Orkar den inte riktigt så köper jag en 21 rostfri. Men sammantaget känns det väldigt osannolikt att jag skulle behöva en 19.

MVH/Metallurg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte är säker på att varvräknaren visar rätt (jag tror inte att de 5100 rpm du uppmätt vid 42 kn stämmer), så kalibrera den mot en frekvensräknare. På Merc orginalräknare finns en kalibreringsskruv baktill.

rpm = frekvensen x 10 Hz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt(5,5m) låg på ca1000kg inkl. motor, tror jag vägde in den på ca1250kg inkl sjösättningsvagn. Laser II:an gav en hel del mot en alu prop, bra lyft och gick köra max uttrimmat utan att tappa grepp. Så känns ju som din borde orka gå minst lika fort, eller så har Uttern en v-botten som går lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo,

När jag kör beräkningsprogrammet på MercuryMarine så ska den gå mellan 45 och 48 knop. Det finns mer att ta. Blir nog skillnad med blankpolerad botten, hissad motor och en rostfri propp med lite lyft. Frågan är väl om 21 eller 23 passar bäst. 

MVH/Metallurg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Kom just ihåg en sak. Aningen pinsamt faktiskt.blush Du har rätt.

När jag tänker efter så uppträdde varvräknaren konstigt. Nålen fick spel rätt många gånger, speciellt runt 5000. När jag tänker efter så kan det vara så att nålen knappt tog sig över 5000-strecket. Kan vara glappkontakt.

Med stor sannolikhet varvade motorn ur. 5400-5600 rpm ger en slip på 11-15%, och det är väl inte otänkbart för en vanlig alupropp egentligen.

Problemet var att motorn inte orkade stora propellrar tidigare eftersom länkaget var så glappt och dåligt injusterat till gasspjällen att den inte fick full gas. Nu helt plötsligt får den full gas, och då är motorn ett monster och propellern för liten. Jag måste tolka en alu 21:a som för liten eftersom motorn varvar ut trots att det är sensommar och att skrovet ser ut som hej kom och hjälp mig. 

Jag beställde en ny rostfri Solas HR Titan 3-bladig i 21pitch från England nyss, kan vara bra att ha om inte Laser2:an på 23pitch funkar. Kunde inte låta bli för 1900 spänn....

MVH/Metallurg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta upp poltalsomkopplaren på baksidan av varvräknaren. Ofta beror problem på oxid i denna. Bör vara inställd på 6P. Vrid ompkopplaren försiktigt fram och tillbaks mellan ändlägena några gånger och ställ sedan tillbaka den som den stod ursprungligen. Detta brukar hjälpa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...