Gå till innehåll
söndag 14 december 2025
ogio_86

Motorproblem Evinrude 50Hk (Mycket infotmation)

Rekommendera Poster

Hej.

Har problem med min Evinrude 50hk 2-t från 83.  Han startar och går fint i friläge. Kanske att han har en tendens till att dö utan choke. Lägger man i växel så dör hen. Varvar ut fint annars och har ett fint register vid neutral. Skruvat en hel det utombords förgasare till vänner osv och har även gjort vid dessa två rackare. Tändkablar och tändstift är nytt. Även bränsleslangar.

Saker som är kontrollerade.

Cylinder 1: (Den nedersta av dom två) Verkar få för mycket soppa då tändstiftet fått en svart yta som är fuktig. Komptest gjort, dock är inte resultatet att lita på till 100% då instrumentet som användes inte är att lita på, dock ger det en liten fingervisning!? Det låg iaf på ca 7.5 kg/cm2

Cylinder 2: Har en fin yta på stiftet. Verkar som om den går precis som den ska. Dock så ligger kompet på 5.5 kg/cm2

Skruvarna på förgasarna står på samma så gott man kan ställa det. köpte motorn precis och köpt den som gds. Skruvarna på förgasarna står stängda, dvs fullt inskruvade. Den gick sämre om man öppna upp dom, iaf i neutral.

Gnista är där på båda stiften.

Någon som har en idé om vad det kan vara för fel? Verkar som om det är förgasarsynket som strular.

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa kompressionen igen. Med en bättre testare innnan du gör någon annat. Så får vi hoppas att du får bättre siffror annars ligger felet tyvärr där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forsatt felsökning. Reedventilerna var kalasfina. Soppapumpens membran och funktion OK. 

Såg att det ligger oboj färgar olja vid övre veven. Tror att toppackningen är kass jag. Eftersom att det är så pass bra komp i den ena cylidern. 

Läser till Mariningenjör och min lärare som för övrigt är cheef på HMS Poseidon trodde att det var toppackningen och INTE ringarna. 

Men OM det nu är ringarna. Kan man ta bort bultarna till vevstaken och putta upp kolven genom toppen? Det borde gå i teorin. Sen byta kolv och ringar och putta ner den igen? Sår ut att vara gott om utrymme iaf.

Om inte så får man ju lossa motorn från drevet. Hur sitter det fast? Bara splines?

Tusen tack så länge!! Återkommer imorgon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet hittat!

Lånade en riktig kompmätare idag, hade 9 kg cm2 i understa och 6.5 i den översta. Toppackningen var kass på den undre cylindern. Ny beställd och allt är frid och fröjd.

Verkar inte som om det är någon hets med att hjälpa folk här presic :( Tråkigt! 

Jag ska försöka hålla ögonen öppna och hjälpa folk när jag kan! 

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du var ju på rätt spår själv. Du hade dålig kompression det var ju uppenbart. Sen att det berodde på en dålig toppackning det kan ju bara du ta reda på! Och det var ju kanon att det var en sådan sak som packningen Grattis!

Har du skrivat lös toppen ännu? Tror du den har gått varm någon gång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja toppen är av, nerslipat osv, packningen hade gått överkant där packningen var som tunnast mellan en vattenkanal. Ny packning kommer på måndag.

Överbelastad tror ja! dom har kört 2 man på wakeboard. Men den har inte nöpit, ser jättefin ut i cylingderloppen. Kanske byter impeller, men där är fin stråle och larmet går inte på den. Men det fungerar!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...