Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
coolbeyron

Toalettbekymmer - kan man laga?

Rekommendera Poster

Min eltoalett fyller inte skålen längre.

Om jag fyller upp den med en spann vatten så går det utmärkt att spola för att tömma den, men den suger inte upp något nytt vatten själv.

Och det verkar som att någon backventil eller liknande har gett med sig, för om jag kör båten i planande fart så kan toaletten fyllas upp med havsvatten, vilket inte är så trevligt.

Men en backventil kan väl inte sitta ihop med en fyllningspump?

Jag antar att det är samma skovelhjul som fyller upp toaletten som det är som tömmer den - eller är jag fel ute?

Det är en 24V eltoalett, så den är rätt kostsam att byta ut, och eftersom själva elmotorn går så borde det ju gå att laga - men hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att det inte sitter ngt i slangen som suger in vatten i toaletten. Det hade jag på min toalett i sommras. Fixades med att lossa slangen från pumpen för att sedan rensa den med en kabel. Se bara till att mynningen på slangen är högre än vattenlinjen utanför annars vattenfyller du båten. Att toalettskålen fylls under gång har jag inget svar på.

Lycka till / Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det rinner in vatten när du kör båten, är det nog inte täppt i inloppsslangen. Tror därför att det är impellen, som är av gummi och som pumpar in spolvattnet är trasig/slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket märke är det på el-toaletten?

Vet man det kanske det går att lägga upp en sprängskiss på toaletten.

Då kommer någon här på MG lösa problemet.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja! Kanske var otydlig där. När toan fyllts när jag kör så har vattnet kommit bakvägen, alltså från utloppet av toan - inte inloppet.

Det är därför jag undrar om det har att göra med själva spolningshjulet, för det torde väl rimligen sitta en spärr så det inte ska kunna snurra bakåt och fylla toan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt förut: Vill du ha ett bra svar måste du tala om vilket fabrikat det gäller. Ingen idé att spekulera kring backventiler etc. när man inte vet hur komponenterna hänger ihop.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att veta mer antar jag att en möjlighet skulle kunna vara någt liknande det bekymmer jag hade på en tidigare båt.

När fören reste sig vid gaspådrag hamnade tilloppslangen ovanför vattenytan och vattnet rann ut. När det sedan bara var luft i slangen gick det inte att pumpa upp vatten för att det i ett punptag aldrig kom ända upp till pumpen. Medan man tog ett nytt tag rann vattnet tillbaka. Så hela tiden pumpade jag luft. Med en backventil rann inte vattnet tillbaka.

Vidare skulle man kunna tänka sig att när du kör med båten skapas ett undertryck i tilloppsslangen vilket resulterar i att den börjar suga från utloppssidan.

Vet inte om det är så troligt men kan vara värt ett försök.. Kläm ihop tillopsslangen (t.ex. med en tving) och kolla om den fortfarande suger in vatten från utloppssidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Nu har jag kollat upp märke/modell: Jabsco 37275-serien (sen finns det olika varianter beroende på 12/24v samt skålens storlek, men pumpen är likadan).

Har hittat en skiss på hur motorn ser ut, men hittar bara ett skovelhjul där. Antar att kanske ett par av bladen på hjulet lossnat och att den därför kan låta vatten passera fritt samtidigt som den gör att den inte orkar pumpa upp nytt vatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte inte hela vägen tidigare. Med eltoa låter det troligt med en defekt impeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för hjälpen. Jag har beställt nytt impellerhjul och hoppas att det ska göra jobbet :)

Vore ju skönt att slippa byta hela motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...