Skipper83 0 Postad 18 September , 2013 Hej, Jag har en Yamarin 6110 från -01 med en Yamaha 2-takts förgasar motor på 150HK från samma år. Vad jag har läst mig till på diverse tester och annonser är att toppfarten för dylikt ekipage skall ligga på cirka 40-45 knop. Själv har jag bara lyckats komma upp i cirka 38 knop på GPS:en. Vad gör jag för fel, eller är ovan siffror om farter över 40 knop överdrivna? Kan ett propellerbyte göra skillnad? /Skipper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 18 September , 2013 Jag har efterföljaren till 6110 nämligen 64dc med en 200 hk fyrtakt Yamma. De gör drygt 45 gps-knop direkt efter sjösättning och ca 42 knop nu på hösten. Då har jag likväl badat och försökt skrubba botten med en levang för några veckor sedan. Så 38 gps-knop känns realistiskt för din båt/motor. Vilket för övrigt är väldigt snabbt för en motorbåt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skipper83 0 Postad 18 September , 2013 Tack för svar! Antar att de siffror kring 45 knop är på analoga mätare i medvind / Skipper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 18 September , 2013 Nej 45 GPS-knop. Analoga mätaren visar nästan 48 knop direkt vid sjösättning. Men 200 hk trycker på rätt bra. Fast efter bara någon månad börjar toppfarten sjunka. Nu är det ytterst sällan jag testar toppfart ska erkännas. Men nån gång då och då för att blåsa ur motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 September , 2013 Jag tycker nog det är lite lågt o det kan va ide o lista ut vad det kan bero på. Sen om det är värt o göra nåt åt det är en annan femma.. Skicket på botten..? T ex beväxning eller många skrovliga lager färg. Trimmar du ordentligt..? Vad har du för propeller, typ och storlek, hur är skicket på den..? Vad har du för maxvarv med denna propp..? Hur är statusen på motorn..? När fick den senast en ordentligt service med kontroll av synkningen, kompprov..? En 6110 lätt lastad med botten i bra skick, korrekt proppad med en motor som levererar 150 hästar borde lätt göra 40 knop o troligen lite till.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skipper83 0 Postad 18 September , 2013 Ja när jag kom upp i 38knop så trimmade jag så mycket som det gick. Har precis köpt båten men den ska enligt båtfirman vara servad varje år på yamahaverkstad och skrovet ser bra ut vid en snabb överblick i alla fall. FInns det någon anledning till att tidigare ägare skulle ha bytt till en annan propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 September , 2013 Finns massvis med skäl o byta propeller. Man har kört på, man vill ha andra egenskaper än de som orginalproppen gav.. Om det t ex sitter en ProPulse på är jag impad att den ens gör 38 knop.. Om det sitter en billig pirat-alupropp på som ersatt en stukad orginalpropeller för att förra ägaren varit snål så är nog 38 knop rätt hyfsat.. Kanske har förra ägaren tänkt till lite o proppen sitter där för att han prioriterar marschfart, högsjöegenskaper eller snabb acceleration. Alla dessa prion tenderar o sänka maxfarten.. Service kan va så mycket o så lite.. Vad har man gjort..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skipper83 0 Postad 18 September , 2013 först tack för bra svar! Propellern är något naggad men känns som att det inte borde göra 5 knop? Svårt att säga vad de gjort på servicen men vilka bitar bör man byta för att komma upp i hastighet? Vad gäller själva motorn och kompression och dylikt så har jag bara använt den två gånger än men har inte hört några missljud eller liknande, gången känns bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser