Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Rederiet

Vatten i oljan Volvo Penta

Rekommendera Poster

Hejsan båtvänner!

 

Har problem med min penta 3.0GS -95:a

Har fått in vatten i motorn verkar det som. Det började med att motorn var seg och svår startad. Och startmotorn (som är helt ny) helt enkelt inte orkar dra dunt kuggkransen. Motorn sitter således fast!

För några veckor sedan när jag skulle starta motorn dunkade det till rejält några gånger och efter några vrid på startnyckeln  startade motorn och kändes normalt?

Kan något hänt där?

Kollade Idag oljestickan och oljan såg ut som aioli, eller mjölk med några skedar oboy i...

Tog bort tänstiften och såg att det var blött.

Såå, hur går jag vidare? Skrot, eller går det att rädda? Hur hittar man läckan?

Många frågor i huvudet nu..

 

Mycket tacksam för hjälp och svar.

MVH

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du fått vatten i motorn är konstaterat. Nu är det dags att ta reda på varför? 

Skulle nog säga att din limpa antagligen är slut. och därmed släpper in vatten i förbränningsrummet och sedan tar det sig ner i tråget och du får oboy olja. Limpa eller knä alltså.



Att motorn är svårstartad, beror på att det inte går att komprimera vatten. Vatten som du har in förbräningsrummet. Startmotorn orkar helt enkelt inte dra runt motorn pågrund av att vattnet.

Det värsta som hämt nu är att någon vevstake är krökt. 



Börja med att skruva bort limpa och knä och se om inte problemet ligger där? Med största sannolikhet ligger fetet där med söder-rostat knä. Som gör att vattnet tar sig in den vägen till motorn.



Finner du inget fel på limpa knä? Då kan det bero på revision i avgastystemet. Någon klaff som bränt eller ramlat bort. Om du nu har någon klaff? inte säkert att du har det. Det skall förbindra att vatten tar sig vin ia avgasystemet. En motor pulsar avgaser och kan därmed kan det blir ett baksug i avgastystemet som dra in vatten bakifrån. Men detta är mindre sannolikt ditt problem.



Det kan ju även vara fel på kylsystemet, typ söderostad topp. Men det är mindre troligt.



Byt olja snarast! Det får inte vara oboy där! kolla limpan och knä. Återkom sedan om du inte finner felet där.



Hur stor sannolikhet är det att en eller flera vevstakar har krökts? Svårt att säga. beror helt på hur tur du har. Du har en kraftig startmotor på din motor. Krökta vevstakar märker du efter du åtgärdat läckaget. Gör ett komprov  och byt olja några gånger. Om kompprovet visar bra världen kyssna du efter oljud, skrammet. Och har du riktigt otur så kommer en vevstake ut ur blocket. Och allt blir bara skrot! 



Din motor är väldigt lättmekad, en vanlig händig människa skulle kunna skruva isär och ihop den under en dag. Och gör en lättare renovering. Utan någon större ekonomisk kostnad.



Så hoppas vi på det bästa. Lycka till.



mvh

Kristian 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för ditt utförliga svar Kristian.

Känns som att man har lite felsökning framför sig.

Återkommer med info om förloppet..

Många tack!

 

Med vänlig hälsning,

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till viktig sak är att du gör jobbet NU!

Väntar du så kommer kolvar/kolvringar rosta fast. Cylinderloppen kommer rosta sönder. Med lite tur så har det klarat sig hittills.

Och inga fler startförsök då det bara skadar motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...