Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Bjaerven

Pruta hos (bil)handlare

Rekommendera Poster

Hejsan,

Eftersom OT-delen av detta forum är stendött så tar jag risken att få mitt inlägg flyttat. Jag ska vara någon form av råg i ryggen/moraliskt stöd vid ett potentiellt bilköp hos en bilskojare här om ett par dagar (för ordningens skull kan nämnas att bilen kommer att dra ett båtsläp ett par ggr per år). Känns tråkigt att stå och inte göra något så jag tänkte se om jag kan bidra med något, trots att jag aldrig i mitt liv handlat varken bil eller båt av handlare, men däremot en himlans massa privat.

Vad ska de skicka med? Hur mycket är möjligt att få med för en bil i 100 000kronorsklassen från 2010?

Jag tänker inte tillåta min vän att åka därifrån utan vinterdäck och lastmattor, men i övrigt;

Tackräcken, extraljus, 3 månaders helförsäkring, gratis lill-service (olja filter), dragkrok ink bes, fulltank - hur förbannade blir de om man tar upp dessa saker?

Finns det något att pruta på avseende en full s-bokad bil, utan yttre synliga defekter?

Alla tips och trix mottages tacksamt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja med allt det där så lär handlaren inte bli glad men vad gör det? :)

Jag säger alltid att om säljaren går med på budet direkt så har man troligen betalt för mycket. Mao starta med bud som du tror att säljaren inte accepterar så kör på yes

Kolla upp vad de saker du frågar efter kostar så du vet hur mycket du prutar samt vad för pengar det är i verkligheten som handlaren går med på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis, skulle ju vara skönt om man inte talar med någon delägare utan bara en vanlig dödlig som kanske inte tar bud personligt. Tänkte inte rada upp allt på en gång. Vad har de för marginaler på tillbehören tror du? Egentligen är det ju drag, takräcke som är mest vitalt. Utan vinterdäck och mattor åker i alla fall jag hem.

Jag tänker mig att det är bra att ge sitt bud och sedan förhandla sig upp i tillbehören därifrån, vad tror ni? Läste på Flashback om en kille som hävdade att 10% prut var common courtesy, låter saftigt, men kan tänka mig att lägga 15% under som förstabud, finns ju en hel del ute av sökt modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv köpt några bilar av handlare. Begärda pris och slutpris består alltid av en mängd faktorer.

Det jag alltid kollar är med transportstyrelsen. Se tidigare ägare, kontaktar dem och presenterar mig som potentiell köpare av deras gamla bil. Det brukar alltid berätta intressant informationen. Vissa gånger säger de även vad det fick för sin bil.

Har man den informationen så vet har man en fördel. Du kan även se om bilfirman haft objektet under en längre tid, dvs för högt pris, alt svårsåld modell.

Även så brukar jag jämföra objektet med ett likvärdig objekt på blocket, oavsett avstånd till det (dock inom landet).

Brukar kräva att säljaren matchar dennas pris, (men med all rätt kunna lägga på 1-3 tusen för sparad reskostnad +restid).

Varit med engång att en säljare (ej ägare) inte vill/kunde sänka priset mer. Detta gjorde att jag fick fulltank och en Webergrill på köpet. Detta enligt honom själv att han inte kunde sälja bilen under inköpspris, men kunde skicka med prylar istället. Just i detta fall var det en 8000 kr bil med taskig koppling, så tanken och grillen utgjorde ett % högt värde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pruta på du bara! Om bilhandlaren blir sur så går det ändå fort om för hans del. Han garvar lik förbannat hela vägen till banken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber att få tacka för tipsen från Nicke och Faderullan!

Jag blev speciellt intresserad av det faktum att du kontakt den tidigare ägaren/inbytaren; ger transportstyrelsen ut den informationen gratis på begärna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att marginalerna hos bilhandlare är ganska låga, faktiskt...

Är det ett känt bilmärke är det definitivt så. Stor konkurrens i den branchen?

Av det skälet, om jag vore säljare / säljchef... så vill jag inte visa att jag gått ner i pris. Om det är en stor handlare med egen verkstad och egen tillbehörsbutik så kan jag istället ge lite tillbehör och rabatt på arbetskostnaden vid service. Eller däck. Men bilpris är det nog svårare att minska väsentlig... snacket om 10% är mer förhoppningar än realistiska tror jag, tyvärr. Handlarna har stora fina lokaler som gått upp i hyra sista 10 åren. Se på börsbolagens redovisningar också. Bilia t.ex. tjänar bara småpengar på att sälja bilar. De tar in sina pengar på kringaffären, verkstad, däck, drivmedel, reservdelar osv.

Kan funka på udda bilar, som de tagit höjd på. Men inte en vanlig Volvo.

Det här är skälet till att många mindre handlare numera är förmedlare istället. Då har de inga kapitalkostnader att dra runt och får istället sina pengar i provis från säljaren. Helt andra priser då.... där kan du utan vidare pruta minst 10% är min bedömning! Lycka till!

PS, som svar på din fråga. Ja, du kan via fax få ut namn på tidigare ägare. Så gör jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prutmånen styrs mycket av vilket bilmärke det gäller och om det är hos det märkets  märkeshandlare du gör affär. Vinterdäck, begagnade, brukar inte vara svårt att få med. Ofta har bilen bytts in med sommar och vinterdäck. Takräcke är inte orimligt, däremot drag kan vara svårt, beroende på bilmodell, för där varierar montagekostnaden väldigt. Kan vara allt mellan 5 och 15 tusen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...