Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
marinjohan

Torpedbåt dieselförbrukning

Rekommendera Poster

Naturligtvis är det natriumkylda avgasventiler. Har ibland otur när jag tänker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, hur fungerar detta?

Natrium är väl en metall med rätt låg smältpunkt. Är det t.ex. fast när man startar motorn för att sedan smälta?

Hur fungerar själva principen? Jag vet att vissa kärnkraftverk använder flytande natrium som kylmedium, men hur fungerar det i en förbränningsmotor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte helt hundra men jag har för mig att ventilskaften är fyllda med natrium som när det smälter avleder värmen från själva tallriken bättre än en solid metall gör. Inte helt säker men har läst nåt nån gång i tiden om detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. Väldigt effektivt.

Dieslar som SEMT Pielstick hade vattenkylda ventilspindlar. Inte helt problemfritt men nödvändigt när man vill klämma stor effekt ur en kompakt motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har öppet hus en dag per år för allmänheten, brukar vara i September! Heter en dag i paradiset Finns en hel drös filmer på tuben.

Annars är verksamheten på Gålö öppen för alla. De som är aktiva medlemmar får åka båt så att säga.

 

Vet att T26 är i behov av handkraft...

 

Ni kan följa oss på facebook:

 

https://www.facebook.com/MTBT56

 

Bifogar en bild på hur fin hon var efter blästringen i våras!

post-10009667-1394237757,5174_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket bränsle T56 eller T42 drog vet jag inte, eftersom jag mesta tiden stod till rors eller sov på däck. Men det var ju Isotta motorer, högoktanig bensin. Tre motorer och alltså tre propellrar. Det gick undan!

 

I hamn användes två mindre motorer för manöver.

 

Jag tjänstgjorde på dessa fartyg när jag gjorde värnplikten 1968-1969.

Vad gäller torpederna så var våra torpeder inte trådstyrda. De mer moderna Spica båtarna (som nu också är på museum) hade trådstyrda torpeder. Våra torpeder gick rakt fram, dvs om fartyget var rätt riktat i skjutögonblicket.

 

Övningstorpederna hade en trycklufttank så när torpeden hade nått eller passerat målet så flöt torpeden upp och Hägern kunde plocka upp den.

Skarpa torpeder hade vi aldrig. Jo, när Tjeckoslovakien krisen var hösten 68 fick vi tjänstgöra på Spica och då laddades den skarpt. Onekligen var det spänning i luften då.

 

Nu ligger T56 som museifartyg på Gålöbasen där den också var under min tid. Jag var där för några år sedan och tog ett kort där jag står på samma plats som för 40 år sedan.

 

/fd NS T56 och T42. NS - navigations styrman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...