excel319 500 Postad 19 September , 2013 Naturligtvis är det natriumkylda avgasventiler. Har ibland otur när jag tänker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 19 September , 2013 Intressant, hur fungerar detta? Natrium är väl en metall med rätt låg smältpunkt. Är det t.ex. fast när man startar motorn för att sedan smälta? Hur fungerar själva principen? Jag vet att vissa kärnkraftverk använder flytande natrium som kylmedium, men hur fungerar det i en förbränningsmotor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 September , 2013 Är inte helt hundra men jag har för mig att ventilskaften är fyllda med natrium som när det smälter avleder värmen från själva tallriken bättre än en solid metall gör. Inte helt säker men har läst nåt nån gång i tiden om detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 September , 2013 Precis. Väldigt effektivt. Dieslar som SEMT Pielstick hade vattenkylda ventilspindlar. Inte helt problemfritt men nödvändigt när man vill klämma stor effekt ur en kompakt motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Assman 0 Postad 26 December , 2013 Vi har öppet hus en dag per år för allmänheten, brukar vara i September! Heter en dag i paradiset Finns en hel drös filmer på tuben. Annars är verksamheten på Gålö öppen för alla. De som är aktiva medlemmar får åka båt så att säga. Vet att T26 är i behov av handkraft... Ni kan följa oss på facebook: https://www.facebook.com/MTBT56 Bifogar en bild på hur fin hon var efter blästringen i våras! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 12 Januari , 2014 Hur mycket bränsle T56 eller T42 drog vet jag inte, eftersom jag mesta tiden stod till rors eller sov på däck. Men det var ju Isotta motorer, högoktanig bensin. Tre motorer och alltså tre propellrar. Det gick undan! I hamn användes två mindre motorer för manöver. Jag tjänstgjorde på dessa fartyg när jag gjorde värnplikten 1968-1969. Vad gäller torpederna så var våra torpeder inte trådstyrda. De mer moderna Spica båtarna (som nu också är på museum) hade trådstyrda torpeder. Våra torpeder gick rakt fram, dvs om fartyget var rätt riktat i skjutögonblicket. Övningstorpederna hade en trycklufttank så när torpeden hade nått eller passerat målet så flöt torpeden upp och Hägern kunde plocka upp den. Skarpa torpeder hade vi aldrig. Jo, när Tjeckoslovakien krisen var hösten 68 fick vi tjänstgöra på Spica och då laddades den skarpt. Onekligen var det spänning i luften då. Nu ligger T56 som museifartyg på Gålöbasen där den också var under min tid. Jag var där för några år sedan och tog ett kort där jag står på samma plats som för 40 år sedan. /fd NS T56 och T42. NS - navigations styrman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser