marinjohan 15 Postad 17 September , 2013 Någon som vet hur mycket diesel en Motortorpedbåt, t.ex. T56. med 3 st 57 liters W18 motorer förbrukar vi max och marchfart per distans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 17 September , 2013 (tomgåg) (under gång) Jag har ingen aning men det måste vara kubikmeter vi snackar. Var det rätt båt jag länka till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 17 September , 2013 Ursprungligen ingen alls eftersom Isottorna var bensinmotorer. Några konverterades dock till diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 September , 2013 Kravet på militärbåtar är ju framme och slå till först alternativt spring fortare än fienden. Bränsleförbrukning finns inte på listan. Så jag skulle förvänta mig det värsta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 17 September , 2013 Jadu en bit över 480l/h i marsfart och 840 l/h i toppfart enligt en tråd nedan. If we are at cruising speed we consume ~105.6gallons per hour. At full speed aprox 185gallons per hour, not that bad really. We save about 30% fuel compared to our friends on T46 which have 3xPetrol engines same size. http://www.ybw.com/forums/showthread.php?239662-Torpedo-boat-T56-START-UP-3xW18-Diesels-straight-pipes!&s=91297677fce779d648a6bdd2ff32da66 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 17 September , 2013 Plötsligt känns min båt väldigt bränslesnål. Någon som vet marsch- och maxfart? Edit: Hittade det själv. http://www.wavebusiness.se/Fakta_Mtb.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 September , 2013 Nu prata vi motorer! Isotta Fraschini 18-cylindrig dubbel-V motor på 57 liter. Förgasare och högoktanig bensin! Dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, natriumkylda utströmmare., Två mekaniska kompressorer, dubbla tändsystem och och delvis byggd i lättmetall. Vikt 1500 kg. 1500 hk vid 2000 rpm och nästan 300 liter per timme. Motorn konstruerades på 30-talet. En del licensbyggdes i Sverige och ska då logiskt heta: Isotta Fraschini Polar. Jag har sett och framförallt hört dem köras i bänk på Berga. En RR Merlin framstår som rena moppe-motorn efter det! MTB gjorde typ 45 knop. Dåtidens trådstyrda torpeder gjorde 39 knop så det påstås att de gick att köra ikapp torpederna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 17 September , 2013 Varför skulle man vilja köra ifatt torpederna? Tycker det låter lite Allan, om man säger. Vore det inte fränare att köra ifrån fiendens torpeder, om de nu också bara gjorde 39 knop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 September , 2013 Tydligen hände det att tråden brast och då ville man fånga dem innan de gick grund! Sen var det säkert kul också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 17 September , 2013 Jag hittade en uppgift för ursprungsmotorn med bensin. Tror den var på 1.100 hk. (IF 183). Där säger man 250 gram / hk och timme. Räknar man ut det hela så blir det 0,25 kg * 1.100 hk = 275 kg / h Besin väger ca 0,7 kg / l vilket gör 275 / 0,7 = 393 l / h Säg att man gör 45 knop på det så blir det 393 / 45 = 8,7 l / nm Nu har ju torpedbåten trippelmontage, vilket totalt gör ca 26 l per sjömil, eller med dagens bensinpris på 14 kr 366 kr per distans. För en lunchtur Waxholm - Sandhamn på 30 distans kommer man undan med 22.000 kr. Men säga vad man vill, motorljudet är oslagbart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 17 September , 2013 ja och det drabbar ju ingen fattig, alla vi som har båtar har ju hur mycket pengar som helst, eller hur?!?! ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 17 September , 2013 Jaha... Var de trådstyrda?!? Det hade jag ingen aning om. Men hur bar de sig år för att fånga in de grunkorna? Det låter farligt..., eller använde de tråden till att detonera dem med, och att de inte kunde detonera om tråden var av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 September , 2013 IF183 är den Isotta Fraschini jag beskrev ovan, 1500 hkr och strax ynder 300 litr/tim@45kn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 September , 2013 Jag har fått det berättat för mig av en gammal befälhavare som hade varit aktiv i kommisen. Fattade jag det rätt så handlade det om övningstorpeder utan laddning. Man kan väl tänka att de blev lite slitna och levde ett eget liv ibland. När luften började ta slut så tappade nog torpederna fart. MTB var tydligen bra på att dra vattenskidåkare också …. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 18 September , 2013 Det var kul att forska lite i detta. Det verkar finnas några versioner av motorn. Den jag hittade förbrukningen för tror jag heter Isotta Fraschini ASM 183 AD, som är på 1150 hk och sitter bland annat i http://www.forum-marinum.fi/sv/utstaellningarna-och-museifartygen/museifartygen/motortorpedbaten-taisto-3-tyrsky. Det verkar även som om sjöhistoriska har Polarversionen (tillverkad på licens av AB Atlas Diesel Sverige) som bhemac skrev om på 1.500 hk. http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupning/Marketstore/Foremal1/?msobjid=0010400. Hittar tyvärr ingen på E-bay att köpa, så jag får klara mig med min utombordare på 0,8 l :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 18 September , 2013 Det står en sådan på maskin på Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna (Motormusset) i Köping. Jag har tittat på den. En mycket imponerande snurra!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 18 September , 2013 Har för mig att Kungen har en sådan här båt... OM du mailar honom så skickar man nog mailet vidare till föreningen som hjälper honom att hålla den i stånd. Du kanske får svar... man vet aldrig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 September , 2013 Haha, kungen@hotmail.com eller har han ett nick så man kan använda mailfunktionen på MG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 18 September , 2013 Nja.... Kungen har en officiell sida. Eller Hovstaterna som det heter. Finns även en direktmailadress... men den skriver jag inte här. Så slipper de spam från Asien... Ett snyggt brev är mest effektivt tror jag... det arkiveras och besvaras nästan alltid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 18 September , 2013 Det fanns en sådan Isottamotor i en ställning i maskinhallen på Berga (tror det var Berga). Mäktig maskin och båtarna hade bättre ax än de efterföjande Spica hade. Men det var trots allt ganska bränslesnåla farkoster. Min båt förbrukade 9 m3 i marschfart och 18 m3 på topp 33-35knop. Stämmer att torpederna var utrustade med gyro och trådstyrning men jag är osäker på om det verkligen gällde på MTB. Deras arbetssätt var ju mer att snabbt göra ett anfall och sedan in och gömma sig och då är det svårt att ha uppsikt på torpeden (egen spekulation). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 18 September , 2013 Det måste kännas rätt härligt att gå in på Autoexperten och beställa tändstfit. Kan föreställa mig dialogen: - Hej, jag behöver nya tändstift till min motor. - Ok, skall du har 4 st? - Nej, 18. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 September , 2013 Eller stanna till vid sjömacken, det blev 14975:- efter en timmes marchfart, jag trodde det skulle bli...hoho...vem var TS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 18 September , 2013 Jag kan inte riktigt släppa det här. Det måste vara ett brutalt motorljud, inte en subwoofern ger det rättvisa. Kanske måste boka upp en tur med T-56 bara för att uppleva det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 18 September , 2013 OT Själv har jag hamnat i jetströmmen från en Caravelle och det kan jag ju säga var ingen hit... Jesus vad det lät! Kändes lite som om jag stod vid helvetets portar med tvärdrag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 18 September , 2013 Här är ljud och bild-exempel på dieselversionen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 September , 2013 Japp, det stod bla en IF i maskinhallen på Berga. Jag är dieselgubbe (och lite steam) men denhär bensinmotorn kan jag nog tänka mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 19 September , 2013 Jag är ingen motormänniska, men jag är nyfiken på vad en utströmmare är för något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 19 September , 2013 De som sett videosnuttarna, kan kanske föreställa sig hur det såg ut i Karlskrona örlogshamn en måndag morgon, när alla båtar startade upp sina pannor och motorer. Lützendimma var ingenting jämfört med röken som lade sig över staden. Där kan vi snacka om miljöpåverkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 19 September , 2013 Avgasrör skulle jag gissa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 September , 2013 avgasventiler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser