johzac 2 Postad 17 September , 2013 Att söka är ju i det närmaste omöjligt (klarar inte att kontrollera 1106 träffar för att konstatera om det här redan finns avhandlat...). Har en god vän som blivit med båt och, naturligtvis, fått problem. Motorn är en Mercury 50hk fyrtaktare från -00 (mer info än så fick jag inte ur henne...). 2 gånger av 3 går motorn på för hög tomgång (även efter att den borde ha blivit varm och go), närmare 2000 rpm. Det gör båten något svårhanterlig. Standardfel? Var börja leta? Min tanke (utan att vara expert på utombordare) var någon form av temp.givare som inte ger rätt signal, så motorn tror att den är kall och höjer tomgången. Snarare en spekulation än något annat. Någon med idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
walle440 0 Postad 17 September , 2013 Jag tror du är på rätt spår. Försök koppla ur choken när den går högt så borde du märka om det hjälper. Sen kan du alltid kolla så gasreglagen på motorn rör sig som det ska. Det är fyra förgasare på den motorn så det kankse kan behövas smörjas eller justeras. Det är en Yamaha motor så det borde gå att hitta information som kan hjälpa dig på rätt spår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 17 September , 2013 Tack för det, lite att börja med. Sitter så illa till att jag är i Skaraborg och motorn i fråga är i Tjust. Vill försöka samla på mig så mycket som möjligt innan jag åker hela vägen för att titta. Vet att motorn hade stått i två säsonger innan nya ägarna nu börjat nyttja den igen. Förgasarna skall vara genomgångna på verkstad (som skall kunna Mercury) i Västervik så jag är lite orolig att det skall vara något mer ovanligt/avancerat än vad jag kan komma på utan att riva isär den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 19 September , 2013 Ingen av teknik-mogulerna som har koll på något standardfel jag bör kolla? Vill gärna slippa åka i onödan om det handlar om något mer eller mindre vanligt som jag missar. Sitter det ens någon elak dator i modellen i fråga som kan spöka? - isf kan jag ju felsöka mig blå utan att konstatera något utan rätt utrustning och kunskap. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 20 September , 2013 Goggla med: Mercury F50 site:1manual.com så hittar du verkstadshandbok till din motor. Jag har ingen kunskap om just denna motor så enklast att du läser på och frågar om något är oklart. Annars kanske andra kan hjälpa dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser