Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
HudikAnton

Båtstereo

Rekommendera Poster

Hej!

Har tänkt att bland annat försöka koppla in lite musik i båten. Är inte den mest tekniskt begåvade, men inte heller helt borta. Men skulle dock behöva tips, råd och värt att tänka på ifrån er andra som gjort detta.

Vad ska jag köpa? 

Vad är mest prisvärt? Vill gärna komma hyfsta billigt undan, men samtidigt inte få nå kasst ljud. Någonting i det mellersta prissegmentet. 

Hur kopplar man in det? 

Tacksam för svar.

MVH

Anton 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båtstereo är som rn bilsterero. Fast vit, och med en tätare front, och dyrare. Därför kan ett alternativ vara att montera en bilstero inne i ruffen.

Anslutningarna är som på en bilstereo. Dvs, två plus som ska ligga över säkringar (en permanent för minne, en via brytare), en minus, högtalaranslutningar (fyra vanligtvis, två kablar på varje) och antenn. Till det kommer lågnivåutgång samt styrning för slutsteg/aktiv bas, om man är lagd åt det hållet. Men allt det där står i instruktionsboken som kommer med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en stereo från LTC i våras, på båtmässan. Fick väldigt bra pris, vilket man ofta får på mässor. Den har FM-radio och blåtandsöverföring. Jag kan då streama musik från t ex Spotify trådlöst från luren. Funkar kanon. Ordinarie pris utan högtalare ca 1500-1600kr, men fick snuskigt bra paketpris på mässan. Passa på då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du komma billigt undan så satsa på en vanlig bilstereo med blåtand så du kan stramamusiken finns vattentäta/vattenskyddade boxar att kompletera med. Annars så är det högtalarna som tar stryk så satsa på bra marinhögtalare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag kollat vad modellen jag har heter: LTC 1080BT, och ord. pris är 1275kr på SEASEA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...