utsegla 6 Postad 16 September , 2013 Rulla in era försegel! Ser att många inte orkar dra i hela förseglet helt men en törn av skotet som säkerhet runt seglet. Idag såg jag en seglare som satt nästan hela focken i blåsvädret i natt. Han hade troligen glömt belägga inhalningslinan? Om han gjort så så kanske inte seglet rullat upp i kulingen inatt. Han? För det kan väl inte varit en hon? Är det någon tanke med att inte rulla in helt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 17 September , 2013 Jag o många med mig säkrar inte bara inhalet utan också seglet med en rem eller en rejäl tamp runt seglet i höjd med skothornet eller på annat lämpligt ställe. Det är onödigt att ett bra segel för 10.000-tals kronor blåser sönder pga rent slarv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 September , 2013 Spända skot på helt inrullad genua är nödvändigt. Skoten och inrullningslinan säkert låsta. Att ersätta spända skot med en rem varnar jag för. Tar man bort skoten riskerar man i en storm att vinden öppnar en flik av seglet ovanför och under remmen. Detta även hända med eventuellt genuaskydd. Blåser det sönder finns oftast inga skot som håller genuan inrullad. Då riskerar man få både skyddet och genuan trasiga vid en storm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 17 September , 2013 Jag förstår inte riktigt vad du menar med 'spända skot'? Om inhalet brister eller lossnar av annat skäl rullar väl bara seglet ut sig och exponeras för vindens härjningar oavsett om skoten är lösa eller spända? Min kompis hade båten på land på en vagn och rullgenuan blåste ut och vagnen seglade iväg perfekt skotad och krockade med en bil 10 meter bort på parkeringen där båten välte över bilen. Här hade en rem runt seglet sannolikt avvärjt olyckan men inte hans spända skot, de gav perfekt läge för den fatala slören på land! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 17 September , 2013 Det ska vara INRULLNINGSLINAN som måste säkras! Skotet används ju för att rulla UT seglet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 17 September , 2013 Båda ska vara säkrade förstås. Inrullningslinan såklart, men är inte skotet spänt börjar segeländen fara runt förstaget och snurra upp sig även om rullen i sig inte roterar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 September , 2013 När jag hade båten på Svinninge Marina var ett av kraven för att de skulle ta upp båten med masten på, att seglen var borta. Jag brukar rulla in seglet helt samt ytterligre några varv så att jag får ett par varv skot runt förseglen. Sen har jag så omorderna saker att belägga inrullningslinan i som gamaldags knapar. Så illa kan det va på en gammal båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 September , 2013 Med spända skot menar jag att seglet fortfar att vara hårt inrullat. För att seglet ska vara spänt runt profilen måste givetvis inrullningslinan vara säkrad, inte bara sitta i skotråttan utan helst med en knut. Låter man skoten hänga lösa eller bara sätter en rem runt seglet rullas seglet upp i hård vind. Över och under remmen öppnas seglet mer och mer då seglet vrids baklänges på förstagsprofilen och riskerar blåsa sönder. Händer varje höst i hamnen på ett flertal båtar och segel för en massa pengar förstörs. Efter en storm är det bara lite trasor kvar som flaggar. Onödigt, men tror alla att en rem runt seglet räcker kommer vi dessvärre att se fler sönderblåsta segel i nästa kuling eller storm. Remmen förhindrar alltså inte att seglet öppnas och rullas upp mer än där remmen sitter. Prova själv att rulla seglet baklänges när det är säkrat med en rem. Vinden blir väldigt stark så remmen måste vara hårt åtdragen om inte duken ska kunna roteras. Det är ganska låg friktion mellan duklagren. Har duken vridit sig nån dm på profilen kan vinden komma åt och forsätta förstörelsen. Sak samma givetvis med rullstoren. Profilen inne i masten ska sättas i säkrat läge och inrullningslinan likaså. Hängslen o livrem som vanligt för att slippa otur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 17 September , 2013 Toaen skrev: Jag brukar rulla in seglet helt samt ytterligre några varv så att jag får ett par varv skot runt förseglen. Sen har jag så omorderna saker att belägga inrullningslinan i som gamaldags knapar. Så illa kan det va på en gammal båt. Bra Tommy! Gör man så med fast i inhal och i ett skot i en knap så måste det vara löst rullat om vinden skall få tag i seglet. Rulla hårt så här års i alla fall på västkusten! Det gör ont i mig när jag ser segel gå bitar varje höst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 19 September , 2013 Forgus 31 skrev: Hängslen o livrem som vanligt för att slippa otur. ...och den som bara litar på att skoten är spända lever farligt. Om inhalet släpper eller går av så rullas seglet obönhörligen ut i hela sin prakt och vinden får härja fritt. Den som sätter en (liv)rem runt seglet ungefär vid skoten har då en säkring som kanske inte håller för alla orkaners sus men det skall mycket till innan seglet rullas upp och blåser sönder. Då kan man snacka om hängslen o livrem, inte annars! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 September , 2013 Rätt så. Remmen blir extra säkerhet. Vi kan väl lägga upp lite bilder på sönderblåsta försegel i höst så kan vi se hur många som har säkrat med rem endast eller om nån med avsliten inrullningslina blåst sönder. Praktik är alltid bättre än teorin. Några med försegelkapell blir det nog men man kan ju hoppas inte. Den seglande båten som la sig på en bil ville jag ha på bild. I tanken verkar det lätt komiskt men ägaren höll sig nog för skratt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 19 September , 2013 Har man ett försegel med lattor i så finns bara en lösning - försegelkapell. Såg i somras ett mycket ordentligt inrullat försegel, säkrat med rem och allt, som ändå blåste sönder då lattan gjorde att vinden kunde ta tag i det högt upp. Jag tycker det är obegripligt jobbigt att hantera försegelkapellet (latmask) men är lika glad att veta att det finnns på plats varje gång det blåser mycket och båten ligger 10 mil från mig. Har som er andra sett ett otal trasade försegel på andra båtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 Mars , 2014 Försegelkapell såklart om du e borta från båten. Det tar 5 min, max, inklusive uppackning bortknytning av skot och upphissning. Sen spänner man upp kasslerlinorna som håller ihop förseglet. Då behöver man inte heller tokspänna ihop seglet utan det kan vara lägom lätt och ledigt ihoprullat. Ta ner och packa ner kapellet tar annu mindre tid, både upp och ner, montage och demontage av skot brukar gå snabbare än för övrig besättning att stuva in och ut alla pryttlar i båten. På kvällar när man lägger till så är det ju givet sunt förnuft som avgör om dom 5 minuterna är tidsinvesteringen värd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 5 Mars , 2014 Så här har det sett ut i Falsterbo hela vintern. Tråkig överraskning när det nu när det våras. Såg f.öv. att Strandskatan hade kommit W Känsö igår. Eller Tjällen som vi kallar den hos oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 6 Mars , 2014 Försegelkapell har ytterliggare en bra funktion; den skyddar mot solen. Kapellen, både för storen och förseglet, åker på omedelbart när vi kommer in i hamn som en del i proceduren att lägga till. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser