Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Micc

VW-diesel 150 Hk eller QSD 150 Hk?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi funderar på att köpa en motorbåt, kanske blir det en Örnweek/Quicksilver 700 weekend. De finns med olika motoralternativ, dels VW 5-cyl 150 hästare och dels QSD 4 cyl också på 150 Hk (kanske finns ytterligare motoralternativ). Vilken skull Ni välja? Är någon känd kvalitetsskillnad? Skillnader i servicekostnad. Kamrem på båda, eller är det kedja på någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle valt vw dieseln klockrent. bättre med 5 än med fyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-cyl dieslar är inget kul att lyssna på så även min röst går till VW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK!

Tack, jo jag har väl tänkt i de banorna själv - finare gång på 5:an. Men sedan fick jag via någon höra att det varit en hel del problem med VW-motorn (men jag har inte hittat så värst mycket på nätet).

Någon som känner till problem med folkan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har träffat en som hade en VW 100 hk (fyrcylindrig) som hade haft stora problem med elektroniken och därmed funktionen på motorn. Hans menade att elektroniken var mer bilanpassad än marinanpassad. Om detta är representativt för VW motorerna tillförlitlighet i marin miljö har jag ingen uppfattning om, för han är den enda jag träffat och kunnat prata VW-motor i båt med. Jag är en tekniskt nyfiken person som har (o)vanan att fråga när jag ser nyheter i allmänhet och på sjön i synnerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du kan ha en poäng där, sånt vet man ju inte förrän efter ett tag då det gått nåt år, och garantin gått ut. Hyundai seasall säger ju många ska vara klockren, tittat på en sådan själv. Men slagit ur mig dieseltänket då ekonomin går jämt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en VW i en Örnvik 700 och är mycket nöjd med den. Inga som helst problem. Maila mig gärna om du har några frågor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en VW som börjar närma sig 500 timmar. Är väldigt nöjd och har hittills inte haft några problem överhuvudtaget vare sig när det gäller elektronik eller mekanik. (Iofs inte identisk med 150HK)

Utan att vara expert så skulle jag nog rekommendera VW då QSD4 ans gång inte är speciellt angenäm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag har två kommentarer.

fyrtaktsmotorer fungerar bäst med ett cylinderantal som är multipplar på fyra, verkningsgradsmässigt.

(Audi och volvo har frångått femmorna mer och mer)

Dock kan i det här specifika fallet den femcylindriga motorn vara ett bättre val, men det är inte för att den är femcylindrig rent specifikt.

Fyr och sexor är det som består som koncept hos standardmotorer.

 

sen tror jag miljön för elektronik är tuffare i en bil med mättad saltlösning som pressas mot mot den oskyddade mot en motor i ett öppet motorutrymme.

 

Slutligen så tror jag att VW är ett bättre val då den inte är amerikansk

(Å andra sidan så lämnade QSDn mer effekt i förhållanbe till cylindervolym än amerikansk ''teknologi'' normalt är kapabel till, så det kan vara att motorn har ett ursprung i den civilicerade värden.

Kan någon berätta om QSDns ursprung?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CMD QSD är VM Motori dieslar. Blant dom mest driftsäkra som finns. Och som alla har VM Motori också haft sina problem...men det har jo definitivt VW också.

2.0 har man bra ärfarenhet med her i Norge. Mycket bra motor.

Dom har varit ägd av olika genom tiderna. Men mycket samme kompetens som FPT som är nuvarande ägare. Bland värdens största på motorer, och bland miljön som uppfann Common Rail teknologien och multi injeksjons styrning av diesel motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jaspe

Äger en 700 weekend med QSD 150. Tycker att den har ganska dålig toppfart ca 16 knop. när båten är fulltankad med vatten och Diesel. Är denna toppfart normal för en Örnvik 700a?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev så att vi köpte en Örnvik/Quicksilver 700 Weekend med den 4-cylindriga QSD-dieseln. Den gjorde 18 knop när vi köpte den förra hösten. Den var då någorlunda renspolad på skrovet men propeller och roder hade en del havstulpaner kvar, så kanske kan den göra någon knop ytterligare när den kommer i sjön igen...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jaspe

Vilket varvtal uppnår ni på toppfart? Kommer bara upp i 3500-3600 varv, funderar på att kolla propellern på verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Vågar inte svara helt säkert (o svårt att testa nu när båten står på land:), men om jag minns rätt var det 4000 eller möjligen strax under, men jag är säker på att det var över 3600-3700.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3500-3600 skrev du visst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju göra ett tillägg här ifall någon läser den här gamla tråden;

När båten lades i framåt sommaren i år gjorde den 21 knop som mest, då varvade den 4000 varv (pendlade mellan 3990 och 4000). Men så fort det blivit lite påväxt tappar den varv och hastighet (har båten på västkusten).

/Micc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...