Neiklot 2 Postad 16 September , 2013 .. och nu undrar jag: Vad gör jag nu? Båten ska väl antagligen skrapas rent och målas? Hur gör man detta på bästa sätt och är det något annat man behöver tänka på? Motorn ska jag plocka ner och gå igenom riktigt, ev byta ut den. Invändigt: jag tar hem alla dynor och allt som kan hålla fukt och sätter in en eller två torrbollar. Ska fixas lite invändigt också, men det är just utsidan som jag inte vet vad jag ska göra med. Har tjärat ekan förut, men inte mer än så.. Eller har ni länk till någon bra tråd för detta? Har en Triss Magnum.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 16 September , 2013 Jag brukar använda en bred spackel för att skrapa rent under vattenlinjen (havstulpaner och minimusslor) och sedan kör jag av resterna (alger, tång och annan påväxt) med en högtryckstvätt. Detta brukar jag dock göra direkt när båten kommit ur vattnet, då är alla växter och djur fortfarande blöta och de lossnar då lättare. Tänk dock på att det inte är tillåtet att spola av vart som helst då det följer med färgrester. Fråga folk runtom vart man får spola. Målning gör jag på våren, och då samtidigt polering av friborden etc. EDIT: Det är inte fel att gå över påbyggnaden med högtryck också, akta dig dock för att spola direkt i ventiler, fönster, elektronik etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 17 September , 2013 Bra metoder men jag brukar börja med att högtryckstvätta bottnen direkt efter upptagningen och när det är klart skrapa bort havstulpaner mm och sedan efterspola bottnen efter det att däck, sittbrunn och friborden också spolats av. Försiktigt vid ventiler etc så klart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Neiklot 2 Postad 17 September , 2013 Jo, såklart skönt om man sluppit ta målningen nu. Tack för svar! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 17 September , 2013 Antagligen en självklarhet, men tänk på att tömma ut allt vatten ur kranar och vattentankar omedelbart. Hade ett år en båtgranne som skjöt upp den detaljen till dagen efter upptagningen. Tyvärr råkade det bli ett par minusgrader den natten och dagen efter stod vattnet en bra bit upp över golvet. Han var inte helnöjd, kan jag säga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser