Tony_B 0 Postad 16 September , 2013 Hej jag har köpt mig en båt med 40hk mercury 2T på. har ju elstart och batteri till detta. nu undrar jag om det är möjligt att motorn laddar batteriet under körning? och om den gör det är det då möjligt att koppla på ett relä som styr så den även kan ladda det batteriet jag har till ekolod,plotter och lite belysning på båten? eller är jag helt ute och sneseglar? Detta är min första rejälare båt om man får kalla en båt på 4,90 för det. ska hänmta den till helgen så då kommer det bilder på den för identifiering av båt och annat. Tack på förhand MVH/ Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tony_B 0 Postad 16 September , 2013 Ledsen men jag är ju ny här och upptäckte att jag inte lagt detta inlägg på rätt ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 16 September , 2013 Du ska ha en VSR.(volt sensetive relay) http://www.ebay.com.au/sch/sis.html?_kw=12V+VOLT+VSR+VOLTAGE+SENSITIVE+RELAY+ISOLATOR+CHARGING+DUAL+BATTERIES+125AMP Finns på biltema,hjertmans,seasea osv också. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 16 September , 2013 Jag gissar att det är samma som Biltemas skiljerelä, för 149kr. Det har jag iaf. Funkar lysande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 17 September , 2013 Jag tycker det är överdrivet med relä mellan batterierna, prova att bara parallellkoppla dom så skall du se att båda laddas. Om det är risk att du drar ur batteriet med belysningen så kunde det vara bra med ett relä så att startbatteriet klarar sig men jag hade nog väntat med det tills behov uppstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 17 September , 2013 Visst är det den jag menar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser