Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
arvikaglava

Hur skydda dricksvattenpump

Rekommendera Poster

Jag gammal morfar hjälper mitt barnbarn som har en Amigo23. I våras installerade vi vattentank och fotpump. Pumpen sitter rätt krångligt till, och är förfärligt jobbig att lossa. Den sitter längst ner i systemet.. Jag antar att om man pumpar ur så att tanken blir tom, och håller på tills dess att det kommer luft ur kranen vid diskbänken så rinner trots det vatten tillbaka till pumpen som kan frysa sönder. Vi kan lossa slangen vid tanken och hälla i glykol, eller sprit (Renat?) som vi sedan pumpar ur så gått det går. Men täl pumpen glykolblandning eller sprit? Till våren kan man ju spola rent systemet ordentligt, Tacksam för synpunkter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte blåsa ur den på något sätt. Glykol år giftigt och det skulle jag aldrig ha i dricksvatten. Sprit vet jag inte heller om det är så bra. Prova och blås kanske med någon pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör och har gjort i över 20 år det du beskriver. Dvs jag pumpar tills det bara kommer luft ut ut pipen. Upprepar den prceduren då och då under torrsättningen. Sen gör jag inget mer och tänker att den lilla vattenskvätt som blir kvar får frysa och bör inte skada pumpen då den består av vissa delar som kan expandera,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen glykol i dricksvattensystemet eftersom det är giftigt. Jag brukar i stället pytsa i en skvätt sprit. Hittills har pumpen inte tagit skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut ingen glykol i något som är tänkt att fungera för att förvara livsmedel i, glykol är väldigt giftigt ! Jag skulle gjort som robert99 skriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

En kompis hade en dubbelverkande fotpump som frös trots att den var tom. Men jag lyckades laga genom att smälta ihop plasten med lödkolv. Det sprack i gjutskarven.

Mitt tips är att hälla i vanlig hederlig Renat eller en ½:a Kosken så är man garderad. Trampa/pumpa så att pumphuset är fyllt.

Kör INTE glykol.

 

 

(Rättat stavfel)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför vinterförvaringen är en våtdammsugare den bästa vän man kan ha! Suger effektivt ut allt vatten ur dricksvattensystemet, motor, kösvin osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tre dubbelverkande pedalpumpar (Gusher). Jag pumpar dem torra dvs tills de bara fnyser luft. Sedan lämnar jag dem. Ingen pump har någonsin frusit sönder. Säkrast vore väl att hälla i en skvätt sprit eller att blåsa ur den sista skvätten vatten med t,ex. en luftmadrasspump.

Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer, har hanterar sådana fotpumpar så i bortåt 40 år utan en enda skada. Men pumpa länge och häftigt så att så mycket som möjligt av vattnet kommer ut. Och gör det då båten står i sitt slutliga vinteläge så inte ny lutning får nytt vatten från tank och slangar att rinna in i pumpen efter tömningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om er glykol är giftig köper ni fel sort.

Etylenglykol är väldigt giftigt. Propylenglykol i princip ofarlig. Priskillnaden är 50:- för fyra liter på SeaSea t.ex. Jag hoppas er omtanke om omvärlden är så pass att ni tycker det är värt det. Men, kolla vad er motor ska ha i sig enligt tillverkaren innan ni häller i fel i kylsystemet. Använder ni däremot glykol till att konservera motorer och annat är det direkt oansvarigt, och möjligt miljöbrott, att inte använda propylenglykol.

Men jag skulle nog inte hälla det i vattensystemet ändå. Där är utsugning eller sprit bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu håller jag inte med Konteramiral Fredrik B som skriver att propylenalkoholbaserad glykol är i princip ofarlig .

Min uppfattning är att den i princip är helt livsfarlig!

Enda skillnaden är väl att människan har större möjligheter att hantera och bryta ner propylen än etylen... så man klarar en dos som är ca 10 ggr större? Det gör den inte ofarlig!

Etylenbaserad glykol är väldigt farlig i en dos om ca 1 dl. Den bildar oxalsyra i kroppen som man inte kan hantera vilket innebär en försurning som lever och njura ej gillar.... en hög dos påverkar lungor / andning och jättehög dos kan påverka hjärtat direkt. Ej bra alltså.

Propylenbaserad glykol bilder mest mjölksyra vilket är lättare att bryta ner. Men en dos om ca 1-1,5 liter innebär ändå stora problem och högre dos kan vara dödlig för en vuxen. Ej ofarlig på något sätt alltså.

Varför sprids då uppfattningen att s.k. miljöglykol skulle vara så mycket bättre, nästan ofarlig?

Jag själv tror att man menar att det är bättre för djur, mest hundar och katter som kan tänkas befinna sig på båtuppläggningsplatserna. Glykol är sött och djuren slickar gärna i sig?

Och där har man nytta eftersom djuren då antagligen tål ungefär som människan, dvs cirka tio gånger högre dos av propylenbaserad glykol än etylenbaserad. De kan överleva alltså?

Växterna däremot, med några undantag, har enzym som kan hantera etylenglykol och visst ska man inte sprida höga doser av gifter i naturen, jag vet det... men växter påverkas inte väsentligt jämfört med tex lite olja eller nåt annat i hög koncentration.

Varför använder inte alla s.k. ofarlig miljöglykol då?



Den är ju i alla fall lite mindre livsfarlig, en tiondel mindre kan man säga?



Dyrare, klart sämre korrosionsskydd för motorerna, sämre viskositet vid låg temperatur, sämre att blanda med annan glykol

(om du bara tar en random flaska på macken för att fylla på med )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men en dos om ca 1-1,5 liter innebär ändå stora problem och högre dos kan vara dödlig för en vuxen.

Precis. I princip ofarligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte enligt mitt språkbruk.

Något som är dödligt om man får 1 dl i sig är inte ofarligt.

Och om man tar en annan variant som är dödligt om jag får i mig drygt 1 liter  är inte i princip ofarligt....   det är i princip dödligt. En liter vatten överlever jag nog. Men inte glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du FredrikB - jag föreslår vi drar ett streck här. Alla som läser kan också se vår skillnad i språkbruk. Och jag kan absolut hålla med dig om att det är bättre för hundar och katter, som råkar lapa i sig glykol, att det är propylenbaserad glykol. Det är mindre farligt i samma mängd jämfört med etylenbaserad glykol. Och tillräckligt liten mängd är nästan ev ofarligt?

Skulle man kunna sammanfatta ungefär så här? Att vi båtägare som konserverar motor / avgassystemet på hösten bör använda propylalkoholbaserad glykol? För om det kommer på marken så är det mindre giftigt för ev däggdjur som hundar och katter. Och det kan givetvis komma på marken? Jag är en av de som försöker samla upp i en stor balja. Men vad fan, det kommer stötvis och stänker och ja, det är allmänt stänkigt? Så lite på marken är fasiken ofrånkomligt. Jag brukar spruta på vatten för att späda ut...    har hund själv!

Medan långtidsverkande glykol i motorn med fördel är etylenbaserad glykol eftersom den har bättre verkan och därmed kan hålla några år till. ( Jag brukar byta efter ca 4 år ) Och eftersom den är utspädd 50% så är väl farlig dos ungefär 2 dl för vuxna, mindre för barn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste förresten den länk som FredrikB hänvisade till. Intressant, tack för det tipset.

Vi som skall ha glykol både för att undvika korrosion och som rostskydd noterar att propylenbaserad glykol i åtminstone detta test inte pallar för hur kallt som helst?

Är blandningen 40% så skriver man att gränsen är ca -20 grader innan sörja börjar bildas.

Och med föreskriven blandning, 45-48% ungefär brukar jag ha i alla fall, är det -28 grader?

Det fåtal av oss båtägare som då skall starta motorn när det  varit så kallt måste alltså värma upp motor och avgassytem först! Om man inte har värmen på alltså...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man kunna sammanfatta ungefär så här? Att vi båtägare som konserverar motor / avgassystemet på hösten bör använda propylalkoholbaserad glykol? För om det kommer på marken så är det mindre giftigt för ev däggdjur som hundar och katter. Och det kan givetvis komma på marken?

Jajamänsan. yes

 

Så här gör jag: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här skall inte offras någonting, sponken kan återvinnas på våren. cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! Och lite gummismak är heller inte fel enligt systembolaget:

Gummi: En volatil aromatisk nyans som främst förekommer i syrah.  cheeky

post-10013442-1394237658,4445_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det inte fler som använder spolarvätska som frysskydd i installationer som innehåller plaster som skadas av glykol?

Har själv använt spolarvätska i färskvatten och toa och aldrig haft problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu står båten på land, och de droppar som finns kvar i pumpen består av Absolut vodka. Pumpen är alltså på dojan hela vintern!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i 30 års tid bara pumpat ur vattnet (fotpumpar) för sjövatten och tankvatten. För säkerhets-skull pumpa igen efter någon dag. Jag pumpar tills det bara kommer luft.

I nya båten har jag tryckvatten (elpumpar) de tar jag istället loss och tar hem.

(Skulle aldrig hälla glykol där det finns risk att någon dricker)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...