fippe1 3 Postad 16 September , 2013 Jag har köppt en båt av ett företag där jag fick 1 månads motorgaranti, innan garantin så rapporterade jag att den läcker olja, vi kom överens om att jag skulle lämna in båten senare när de hade tid, jag lämnar in båten och de har den i ca 4 veckor får tillbaka den och den läcker fortfarande olja, lämnar tillbaka och talar om att felet fortfarande finns kvar, de har båten en vecka pratar med dem när de säger att den är klar och frågar om läckaget är helt borta, får då till svar att den läcker lite men att det får jag acceptera på en 15 år gammal motor. för mig så känns det som att de inte vill ta kostnaden för att fixa felet, jag känner att även om den är 15år så skall den inte läcka olja och att då är det ett fel, ett fel som jag skall få på garanti då de lämnat garanti och inte nämnt något om oljeläckage vid försäljning eller någonfriskrivningsklausul i kontraktet. vad kan man göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 16 September , 2013 ARN Motor? Företag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 16 September , 2013 Hmm, jadu det där lät ju lite knepigt. I och med att du köpte den från företag och de har lämnat garanti gäller ju konsumentköpslagen. Därav borde garantin täcka de fel som uppkommit efter köpstillfället och 1 månad frammåt (självklart inte självförvållade problem). Läckte inte motorn när du köpte den, nej då bör du också kunna få detta åtgärdat. I och med att de dessutom tagit in motorn 2 ggr tyder ju på att de indirekt medgett att det också faktiskt är något fel på den. Vad som gäller hjälper ju däremot inte allt för mkt i verkligenheten tråkigt nog... Jag skulle ta en vända till firman en gång till och se om man kan reda ut det hela, och just säga det att det fanns inte vid köptillfället och då ska också de stå för att fixa detta. Vägrar de är det väll precis som tidigare skrivit, att man nog tråkigt nog får gå till ARN. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 16 September , 2013 Vad är det för motor? Nu vet jag inte exakt hur garantin firman lämnat ser ut, men oftast brukar det röra sig om en funktionsgaranti, dvs om den slutar fungera kan du åberopa garantin. Lite beroende på vilken typ av motor det rör sig om får det nog ses som normalt med lite oljeläckage på en 15 år gammal motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 16 September , 2013 Motorn är en mercruiser 5,7 v8 2bbl, sötvattenkyld. mängden olja den läcker är ca 0,5-1 dl/h jag har pratat med konsumentvägledaren och hon sa att eftersom att garantin som de lämnade inte har någon form av friskrivning eller vad som är inkluderat i den så är det till min fördel, men eftersom att hon inte viste något om motorer så vågade hon inte säga allt för mycket.. har även pratat med flertal olika firmor som meckar mercruiser och fått samma svar ifrån alla att den mängden som den läcker är på tok för mycket, de skall inte läcka alls. ett mindre läckage hade jag kunna acceptera men att behöva fylla på 1liter olja/10-20h är på tok för stort oljaläckage. meningen är att oljan skall vara i motorn inte utanför. //fippe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 16 September , 2013 Var läcker motorn olja? Försvinner oljan eller ser du var det läcker? Vissa ställen är värre än andra.(kanske kan posta ett par bilder) Men givetvis har du rätt i att motorn inte ska läcka. Det ska inte vara så oavsett ålder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 16 September , 2013 den läcker i bakkant, troligtvis är det den bakre packboxen som är dålig, svårt att se något där bak så man kan ju inte klart konstatera att det är där den läcker men det finns väll inte så många andra ställen i bakkant på motorn som kan läcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fintus 0 Postad 16 September , 2013 Konsumentköplagens paragrafer §16-21 reglerar fel på varan, det är väl främst paragraferna 19-20 som är intressant här. Utdrag ur Konsumentköplagen: 19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet. 20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare. Om köparen underlåter att i rätt tid hämta eller ta emot en vara som hålls tillgänglig för hans räkning, svarar säljaren dock inte för försämring som inträder därefter och som beror enbart på varans egen beskaffenhet. Uppkommer en försämring av varan efter avlämnandet, skall varan anses felaktig om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott. 20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Enligt §20a så skall felet då anses funnits redan vid avlämnandet om du inte fått upplysning om detta innan köpet. Här tycker jag att det är solklart att säljaren skall svara felet, han skall därför ges tillfälle att avhjälpa detta om det kan ske utan oskälig kostnad för denne. Kan säljaren inte avhjälpa felet har köparen rätt till prisavdrag alternativt hävning av köpet. Konsumentköplagen finns här att läsa i sin helhet . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 16 September , 2013 Om det är bakre tätningen runt axeln så är det bara ur med motorn, och riva isär, en kostnad / arbete du inte ska ta, häv köpet som föregående inlägg säger enl konsumentköplagen i så fall, eller försök få firman ta kostnaden under vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 16 September , 2013 Stå på dig. Tror dom bara försöker att komma lätt undan då det i regel inte är så många timmars jobb med att ta ur motorn och åtgärda läckaget. Väldigt korkat om de försöker stå på sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser