Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
fredde7

Nybörjare vilken kurs

Rekommendera Poster

Hej!

Som nybörjare med en liten motorbåt undrar jag vad ni tycker man bör

kunna innan man ger sig ut i skärgård och sjöar.

Gärna tips på kurser, eller hur man skaffar sig nämda kunskap.

Jag kan inget om navigering, orientering i skolan är det närmsta jag kommit.

Brukar praktisera learning by doing men nu har jag insett att det kommer bli

jädrans dyrt plus att jag utsätter andra för fara genom min okunskap.

Kom igen nu..ös på så jag och ni andra kan känna er säkra i skärgården.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Steg 1 är självklart att du ska gå en kurs i förarintyg! I skärgården är mycket luriga grund. Finns två typer helgkurs kostar typ 2000 tror jag eller en kurs i typ ABF en termin ca 900 kr!

Lycka till hälsningar Karin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag att den största utmaningen har varit att hantera båten praktiskt i olika situationer, ffa när man ska lägga till, inte att navigera. Självklart ger man sig bara ut på mindre turer i bra väder i början och man har alltid med sig sjökort och gps. Så jag tycker inte att det är så svårt med navigeringen, det går nästan alltid att stanna till och fundera ett tag och man kan följa farlederna. Vi är dessutom alltid två som hjälps åt.

Att lägga till i en trång hamn är däremot en helt annan femma, det är inte alls som med en bil eller en liten roddbåt med snurra utan man driver en del och kan fastna i ankarlinor mm. Så att gå en praktiskt kurs eller be någon kunnig förare följa med ut och visa, är min rekommendation. Navigeringen och sjöreglerna kan en normalintelligent person läsa in sig på utan kurs. Likaså att ankra och hoppa i land vid en klippa känns ganska läskigt de första gångerna.

Tillägg: börja med att gå till biblioteket och låna några böcker och kolla också på filmerna här http://www.youtube.com/user/upptackbatlivet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den självklara starten är Förarintygskurs. Den handlar inte bar om navigering utan mycket annat som man har stor nytta att känna till som nybörjare. Det praktiska får man lära sig själv, båtar kan uppföra sig väldigt olika men det underlättar om man förstår varför beter sig som de gör. Är man helt novis ska man absolut välja en vanlig kvällskurs, då har man chansen att ställa frågor, diskutera och höra andras erfarenheter. Det hinns inte alls med på samma sätt på intensivkurser. Störst på båtlivskurser är Medborgarskolan, de brukar också anses vara bäst. De flesta försäkringsbolag brukar ge rabatt när man har Förarintyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte gå kurs för att lära dig köra båt.

Men det kan vara kul och intressant att gå kurs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget fel att ta genvägen med kurser.

Så ett förarintyg + dagpraktikpass, samt en dag manövrera motorbåt, kan mycket väl sätta fart på dig och ge en bra start.

Sök på nätet, finns lite olika varianter och priser, undvik distans om du inte absolut vill det. Finns en poäng med att sitta i klassrum med andra personer och diskutera samt dela erfarenheter.

Jag är i botten ganska självlärd, men det tar tid och man missar en hel del kunskap.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Kunskap är makt, det stod det på min gamla skola och något jag tror på. När jag gjorde militärtjänstgöring i Flottan 1978-79 fick jag bl a en båtförarkurs på Berga Örlogsskolor. Minns att vi var ute och körde en av den gamla ståtliga kryssaren HMS Tre Kronors barkasser (17 meter lång) med turer över till Märsgarn för fika bl a. Vad denna kurs heter idag vet jag inte men säkert var den mer utbyggd än det som idag kallas för båtförarutbildning = förarintyg.

När det seriösa inte var närvarande tog vi båten ut på badresor i skärgården, utan befäl och det hände vid flertalet tillfällen att vi körde folk mellan öarna. Resten av denna story är knappast rumsren men det gav flärd åt mina 12 månader där.

post-10024382-1394237657,221_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för svaren.

ABF kurs i Markaryd, Finns det inte på närmre håll...Tror jag har 8-10mil till

Markaryd.Men det verkar ju vara en lång och utförlig kurs.

Har du motorseglare gått den själv?

Båtmanövreringskurs är nog nyttigt också, och roligt,

Jag känner mig dock mer hemma på manövrering än navigering, så jag får börja

med de svagaste sidorna.

Fortsätt att ösa på med tips o råd, är av största intresse för en novis som jag.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

En viss skillnad... wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...