nmop 0 Postad 15 September , 2013 Planerar inköp av genomskinlig press till hösten. Har tidigare haft japanpressar - men tröttnat på den dåliga hållbarheten. Vilken typ ska jag köpa för att få en som håller minst 5 år?? Mvh NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 15 September , 2013 De transparenta grovrutiga som SeaSea mfl säljer under olika namn håller 2-3 säsonger beroende på hur varsam man är i hanteringen. De försvagas med tiden av solen. Ska du ha en press om håller fem år så tror jag du måste ha en PVC-press av typen lastbilskapell. De är inte transparenta och väldigt tunga att hantera och dessutom dyrare att köpa. Jag föredrar att byta press var tredje år istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 September , 2013 Jag kan rekomendera BTs gröna vävburna press. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 September , 2013 Använder Monarflex, genomskinlig, Min är över 10 år och börjar bli skör. Tror att den duger några år till. På bilden är förliga biten nertagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 16 September , 2013 Oceanflex 250 g/m^2 finns till kampanjpris just nu. Den har jag kört med de senaste tre åren och den håller än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 16 September , 2013 Det finns inga genomskinliga som håller i fem år. Du får byta ofta helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 16 September , 2013 Har också kört med kraftigare genomskinliga presenningar tidigare (240g/m2) med mässingsöljetter. Dom verkar finnas med lite olika varunamn *flex, och mina har fungerat jättebra. Hållit åtminstone 8-9 år innan det blivit dags för byte. Det som tar dom är när dom rör sig eller gnider mot något, t.ex mot rörfästen på min NOA-ställning uppe på takåsen. Försök lägga liggunderlag eller något under om du vill undvika småhål från nötningen (jag har iofs bara gjort det på extra utsatta ställen). Presenningarna går inte att laga - polyeten är i princip omöjligt att limma (fet plast) och tape sitter inte speciellt bra. Så när det blir för många småhål får man byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 16 September , 2013 När vi höll på att renovera vår gamla Storö 3:a köpte vi en stor press ur Watskisortimentet, tror att den hette/heter Proflex. Priset då var ca 1700:-. När vi öppnade upp pressen lossnade samtliga öljetter. Kan vara svårt att tro men inte en enda satt fast. I samma veva går återförsäljaren i konkurs men vi fick ut en ny från Watski och denna sålde vi snabbt till ny spekulant. Regeln är enkel; ju bättre, desto tyngre att hantera. Att dra en tung press över en båt är ingen solskenshistoria. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser