Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Botved

Viktskillnad 2takt / 4takt

Rekommendera Poster

Min grabb ska byta motor på sin båt. Tidigare satt en Suzuki 50kh 2takt kort rigg från 70-talet, nu lutar det åt en 4taktare, ev Honda. Samma storlek och från slutet 90-talet. Någon som har en aning om ev viktskilnad? Inte ens i reparationshandboken på Suzukin står vad den väger, men skillnaden är intressant eftersom jag vet hur båten betedde sig med gamla motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag kunnat det hade jag inte frågat ;-). Motorn är såld för länge sedan. Viktskillnaden som sagt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog svårt att svara generellt på en fiktiv motor. Du skriver att det eventuellr blir en Honda från 90-tal. Som exempel väger en 115 hk Suzuki fyrtakt från 2010 189 kg medan motsvarande Honda verkar väga runt 230 kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, ibland ska man ha turen att någon vet. Båten har haft en 50hk Suzuki tidigare, vore ju för trist om den inte bär en 4-taktare  av sammastorlek (hk), därav undran. Är spekulant på en Honda 4-takt årsmodell mellan 95-00 någon gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 50 hk Honda väger ca 100kg. Om den gamla Suzukin vägde säg 70 kg, blir viktskillnaden ca 30, max 40 kg. Observera att jag tror inte du kan hitta en fyrtaktsmotor på 50 hk som har kort rigg. Därför måste akterspegeln modifieras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Honda BF50 väger 91kg och är lättast i klassen, Det är bara att shoppa loss och montera.

Honda BF50 finns med kort rigg, så akterspegeln behöver inte modifieras.

Däremot om man har hittat en BF50 till ett bra pris med lång rigg . så kan man höja akterspegeln om man vill, men jag hade letat efter motor med kort rigg så slipper du klabba med det.

//BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

91 kg låter lite väl lite. 96 kg väger de nya motorerna enligt http://hondamarine.se/?id=343

Motorerna från 90-talet väger troligen mer än så.

Kort rigg finns, men att hitta en begagnad 4-taktare med kort rigg blir tufft. Då får du nog skanna av Blocket varje dag fram till våren. smiley

Annars rekommenderar jag Tohatsu 50 hk TLDI som visserligen är 2-taktare, men en modern sådan med inpsrutning och ställbart tomgångsvarvtal. Finns med kort rigg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fram tom. 2007 91kg (förgasarmotorer)

from. 2008 96kg (pga införandet av insprutning)

Kort rigg BF50 finns en 2010 på blocket just nu.

//BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack allihop för bra hjälp. Motorn vi hade på gång visade sig ha problem med kylningen. Det kommer ingen skvallerstråle.

Är det bara impellerbyte så är det ju inget problem, men det finns lite rädsla för att den hunnit ta stryk av för hög temp, alternativt att det är annat än dålig impeller som skapar problemet. Därför letar vi nog vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske är så banalt att munstycket till skvallerstrålen är igensatt. Brukar kunna rensas med en stråltråd. Är det bara det så har nog inte motorn gått varm och skadats av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kan obefintlig skvallerstråle bero på förutom igensatt kanal eller dålig impeller? Sonen som ska ha motorn är såklart orolig för att lägga alla besparingar på en lite nyare motor, men ändå få problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju dessvärre vara igensatt var som helst efter impellern, i kanalerna. Jag har haft haft följande trubbel och kan gissa att listan kommer bli längre nästa säsong:

- Igenkalkat kvallerutlopp - piprensning

- Igensatt intag - torkade alger som kommit in genom nätet nere vid vxl-husintaget och satt igen innan impeller.

- Impeller med bara ett blad kvar - bytte och de löste sig, gummit måste åkt hela vägen ut eller smäts på vägen.

- Impeller med två blad kvar - bytte och det löste sig inte, det avskavda gummit sitter  antagligen längre upp i kanalerna = kör tills det rasar.

Om det är hela sommarjobbskassan som går och mariginal till reparation saknas skulle jag vänta med den motorn, men så är jag ju lite riskavers också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...