Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
vagabond303

Segelbåt som motorbåt

Rekommendera Poster

På senare tid har jag funderat på att köpa en långkölad segelbåt och använda den som motorbåt. Mest ur säkerhetssynpunkt. Jag skulle då köra utan rigg och montera så många solpaneler som jag kan få plats med.

Min fundering är hur en segelbåt utan rigg och segel beter sig i grov sjö/hård vind?

Vissa menar att en segelbåt med rigg gungar mindre än en utan. Borde inte effekten jämna ut sig, då man slipper riggens pendling/momentum?

Dessutom är jag fundersam till hur kölen påverkas i längden. Om det verkligen är så att båten gungar mer i vågorna hur påverkar det då kölens fästen? Blir materialutmattningen större på bultar mm? Om båten slår runt, kommer den då att räta upp sig för snabbt, och därmed orsaka risk för både skador på köl och passagerare?

Jag siktar på att åka långt. Men efter att ha läst en del skrämmande historier så har jag förstått att en segelbåts rigg är bland det farligaste ombord.

Vore intressant att höra vad ni som har kunskap/erfarenhet om detta har att säga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte köpa en lämplig motorbåt?

Segelbåten är ju gjord för att segla motorbåten är ju... En motorbåt.

Nog håller grejorna, no problems men segelbåtar bukar generellt inte vara så trevliga i sjögång utan segel. Den är ju ganska tung, ligger djupt i vattnet och det blir mycket pendling och rullning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att en segelbåt utan rigg rullar mindre än tex en snipa. Kölen ger ju ett rätande moment ju mer det lutar både i sidled och längsled. Den effekten borde upplevas mer tydligt utan mast än med.

Dock förstår jag inte resonemaget att riggen i sig skulle vara farlig. Möjligen i så fall i samband med direkt felaktigt handhavande, för mycket segel eller ofrivillig gipp etc.

Själv har jag alltid segel uppe även då det blåser mycket, då revat. Dock i storm tar man nog ner allt (bara masten uppe) det lär gå fort nog ändå med det. Men min erfarenhet är att segel och även en blank rigg stabiliserar båten, trycker ner den mot lä och rullningen avtar.

Och när rullningen avtar då blir jag av med illamående och symtom på sjösjuka, jag blir sällan sjösjuk i segelbåt under segel. Har många gånger upplevt när jag gått med motor och sjön tilltagit att livet blir mycket behagligare på alla sätt när man får upp lite segel.

Skall du åka långt så anser jag att det finns bara ett som gäller, och det är segelbåt med både mast och segel, det finns många lämpliga alternativ med starkt dimensionerade riggar som håller för det mesta. Har du både segel och motor så har du alltid minst en drivkälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hållfast är den, inga problem.

 

Du vill ha segelbåt pga säkerheten. Då blir det fel när du tar bort masten. Masten med tillhörande segel är säkerheten när bränslet sinar eller motorn slutar att snurra.

 

Annars tycker jag det finns många fördelar med segelbåt. Visst, partisk men titta på vad du får för pengarna om du ens behöver öppna plånkan. Flera kojer, pentry, toa, stuvutrymmen, köl som tar stöten när berget rusar emot en osv.

 

Men att åka iväg utan mast känns både onödigt och generande.

 

Efter sjösättningen på våren brukar jag ta en sväng ut från hamnen, dels i ren eufori men även för att se om loggen snurrar mm. Det känns lite knäppt att inte ha mast på segelbåten men det är nog en vanesak.

 

Är du rädd för masten eller har du djupt rotad aversion mot seglarmänniskor? Vi kan nog upplevas som lätt uppnästa och med snobbrand men den är inte något att bry sig om.

 

Köp eller ta emot en segelbåt och kör med eller utan mast. Båda varianterna funkar men räckvidden utan rigg blir väldigt begränsad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt var en långkölad segelbåt, en Tur 80. Jag har genom åren växlat flera gånger mellan segel- o motorbåt. De 2 sista åren började jag tröttna på segel igen. Näst sist året hade jag masten på men seglade då bara med rullgenuan. Mycket bekvämare... Sista året orkade jag inte masta på och motorbåtade helt och hållet. Det är inga problem med rullning tycker jag, klart bättre gång än t.ex. en normal snipa. Även om det givetvis går stadigare med segel som stöd.

Om du skall ut på långfärd tycker jag du ska välja en masthead-riggad långkölad båt och sätta på masten. Skaffa en rejäl rullgenua om det inte finns. Den är mycket enkel att hantera. Blåser det lite och du tycker det känns lugnt rullar du ut hela. Brallar det i är det bara att rulla in till det känns bra igen. Storseglet behöver du inte bry dig om om du tycker det är krångligt. Det tillför inte så himla mycket om genuan är bra. Ett annat alternativ är att bara ha ett litet storsegel som stöd och nödsegel. Då seglar den inte något vidare men du kan i alla fall transportera dig tvärs och med vinden om det skulle krisa med motorn.

Du behöver inte vara rädd för att båten inte skall må bra av att bara vara motorbåt. Segelbåt är jättebra som deplacementmotorbåt. Går snålt och säkert. Oftast bättre än en motorbåt.

Om det är en känd båttyp behöver du heller inte vara rädd för riggen. Men det är ju naturligtvis viktigt att kolla att den är iordning och att allt är helt och sitter ordentligt. Men det gäller ju mycket på en båt. Kylvattenintaget kan ju t.ex. också vara viktigt hålla koll på.

Om du ändå tycker riggen verkar skrämmande så sätt på den i alla fall. Om du inte sätter något segel belastas den inte och lär stå kvar tills helvetet fryser. Skulle motorn lägga av med en grund kust i lä kan du då välja mellan lite magknip och kolera och rulla ut genuan så är du på rull igen!smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vagabond303

Jag blir lite konfunderad när jag läser ditt inlägg.







 

Du vill köpa en segelbåt ur säkerhetssynpunkt.

Du funderar på att åka långt - vad det nu innebär!?

Men du vill inte ha mast och segel för att du har fått den uppfattningen att just det är det farligaste ombord.

Vad är det som gör mast och segel till det farligste!?

Det farligaste ombord är besättningen på båten. Hur farlig besättningen är beror på dess kunskap och erfarenhet - eller snarare brist på.

Den största säkerhetsannordningen ombord är mast och segel.

Har själv en motorseglare. Skulle inte kunna tänka mig att ha en ren motorbåt, även om just seglingen verkar bli mindre och mindre. Sommarens semestersegling blev 570 distansminuter varav ca 50 för segel. De färder jag gjort tidigare under året (mycket jobbrelaterat) har fördelningen mellan segling och motorgång varit ungefär samma.

En av de sista dagarba på sommarens semesterfärd stoppade motorn väg ut ur en naturhamnm pga skit i bränslet .  Hade kommit ut ca 100 meter och hade klipporna  i lä. Det blåste 11-12 m/sek ock gick relativt kraftig sjögång. Hade jag inte haft segel att rulla ut, så hade jag med all sannolikhet havererat mot klipporna, trotts att Sjöräddningen (SSRS) har en av sina stationer ca 4 distansminuter bort.

Skall man ha en båt för att åka långt  - så skall det va en segelbåt. Ur säjerhetssynpunkt skall man ha mast och segel, men den viktigaste säkerhetsdetaljen är att skaffa sig kunskap och erfarenhet.

Du talar om att båten slår runt - planerar du att runda Kap horn eller nån annan spekatakulär avlägsen plats? Det vill nog till en jättevåg för att slå runt en deplacementsbåt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Känns lite som dolda kameran... vad är syftet, nyttan, frågan, upplägget, poängen?

I min värld är det inte den korrekt skötta utrustningen som utgör faran, det är det dåliga omdömet. Tänk så så kanske du ändå ska ha en mast... på din segelbåt.

Känns det inte lite som att jag tycker gasol är farligt så jag behåller spisen men lämpar tuben överbord ?

post-10024382-1394237656,0199_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Segelbåt, i vart fall långkölade med tyngd i botten beter sig konstig när masten är borta. De rullar som fabian.

Enkel dock ej helt rätt och sann förklaring: Tänk dig en balansaktör på slak lina men utan en stång i händerna.

Visserligen står masten lodrät men dess tröghetsmoment  utgör ett stort motstånd och samverkar med kölens pendeleffekt. Utan mast så pendlar kölen ännu mer.

Att segelbåtsägare, framförallt kappseglare, vill minska tyngden på riggen är en helt annan sak. Eftersom masten är högre upp så får mastens tyngdpunkt en längre hävarm jmf med kölens.

Långkölade äldre båtar blir ännu mer självrätande utan mast för masten hindrar vridningen, å framföraltt seglet på den, i vattnet. Men det gäller endast om luckorna är stängda och inget vatten kommer in. Moderna båtar, många av dem har tyvärr ett stabilt läge även upp-å-ner! Med eller utan mast!

Men du skall väl inte som nån skrev runt Kap-Horn, det är praktiskt taget nästan omöjligt att ens i 4 metersvågor få en segelbåt med köl och tyngd att vika sig ner ens 45 grader. Resten är skrönor och överdrifter.

Förra båten har jag med flit försökt kränga ner. I platt vatten lyckades vi inte sänka sargen. Har aldrig lyckats kränga ner henne så hon tog vatten över sargen. Däremot brytande vågor förståss kommer över. Fin-Galn har jag försökt kränga ner under seglats. I 15m/s med full ställ, jo det är dumt att inte reva då, så kom jag inte ner över 35 grader! Då var det mellan ½-1 meter höga vågor bara med ca 20meter mellan topparna utanför Landsort. Men även Fin-Galn rullar som en plastleksaksgubbe med bly i botten när masten inte är på å det går ½ meter vågor på Mälaren och jag seglar hem från sjösättningsplatsen. Rullar nästan mer än många motorbåtar i samma situation.

Om du vill slippa rullningar och gå för motor å inte vill ha mast finns en bra lösning.Köp en katamaran. Du får enormt med utrymme. Om du nu hittar en beg. katamaran för det är ont om dem.

(Rättat stavfel)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra och informativa svar =)

Den båt jag är lite sugen på är en Magnifik Midget. Nu vet jag inte hur pass stark rigg den har, men en investering på den fronten kanske vore en bra idé?

Tror också att erfarenhet är den viktigaste säkerhetsaspekten vid långsegling, men för att få erfarenhet måste man ju också långsegla ;)

Känns ändå som att ni övertygat mig om att mast(och åtminstone nödsegel)är att föredra.

Får väl leva med att riggen skuggar solcellerna en aning.

Mitt säkerhetstänk är:  det kan hända och båten måste klara det. Kanske har jag läst för många skräckhistorier, men det verkar mer regel än undantag att riggen havererar vid en kappsejsning, och därmed äventyrar skrovet/besättningen. Enligt vad jag läst (Hårt väder till havs-Peter Bruce) så kan det räcka med en 3 meter hög/brytande våg för att slå runt en normalstor fritidssegelbåt.

Sätter inte upp några bestämda destinationer som jag måste nå, det är livsstilen som är målet. Men Australien lockar lite.

Nej jag har ingen aversion mot seglarmänniskor, även om det finns en del snobberi ;) Finns mycket skönt folk på sjön. Dock verkar det finnas gott om kunskaps ivrare som tar varje tillfälle i akt att kapa drömmarna för oss som är nybörjare, eller vi som har svårt för teori och därför är hänvisad till learning by doing. Lite trist, men det finns ju energitjuvar inom alla områden. Nu säger jag inte att ni som svarat är såna, tvärtom =)

En katamaran är såklart kanske den optimala båttypen om man som mig vill köra med elmotor. Men katamaran brukar dom mer eller mindre varna för i seglarböcker, ifall man skall ut på dom stora haven. I så fall kanske en katamaran utan rigg vore en slags kompromiss? Lägre tyngdpunkt, stor plats för solceller, lättdrivet.

Har nog en perfektionistisk ådra som kan flumma ut i lite udda ideér. Det bästa vore kanske att göra en hyfsat ordinär långsegling, skaffa den där erfarenheten, och sedan möjligtvis hänge sig åt alternativa metoder ;) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Midget mangefik är en ganska liten båt. På sin tid en ganska bra segelbåt. Typen seglar väl inte sämre idag, men utveckligen har gått frammåt.

Gå för motor till Australien med en Mangifik midget med en aktersnurra utan att ha nån mast. Hur många liter besin behövs det för att gå från tex Kanarieöarna till Barbados? Var skulle du få plats med den?

Sträckan år väl ungefär 2700 distnsminuter. En grov gissning från en okunnig;  1000 liter

Du har läst Hårt väder till havs Den boken behandlar ju hårt väder. Hur tror du att det är att gå med en segelbåt med aktersnurra lite halvtaskigt väder inomskärs på Bohuskusten. Jag vet - jag har provat. Nib uppfattning - ingen höjdare.

Nej har man drömmar om att åka långt med båt så finns det bara en relistiskt sätt - segla.

Mangefik Midget är ingen dålig båt. Kompisen hade en. Fast den var väldigt låg i ruffen - åtminstone för en annan som är fullvuxen. http://www.sailguide.com/Magnifik_M.htm

Skulle jag segla jorden runt hade jag satt min gamla storfidra i stånd, som stått på land i några år. Bra ståhöjd, skapligt med stuvutrymme, långkölad koster. Ungefär samma lystal som Mangefik Midget, men seglar nog en aning sämre. Men en mycket bättre båt för långsegling.

Något för dig kanske.

Såg nu att du funderar på elmotor. Det har jag ckså gjort i stället för den krånglande dieseln. Visserligen inget att gå långa sträckor med. Så många solceller får man inte plats med så man kan gå kontinuerliget, men med segel som huvudmotor fungerar det säkert.

För att få erfarenhet måste man kanske inte långsegla, men väl segla.

Killarna från Lysekil som skulle gå jorden runt med en styrpulpetbåt och som nästan lyckades hade en mycket stor erfrenhet av båtar och sjön. Att färden slutatade på Alaska (USA) berodde, vad jag förstår, på att de blev ovänner. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=300783

Lycka till med dina planer, och kom ihåg att det är billigare att låta andra göra misstagen. Många av de som skriver på MG hr gjort många misstag - jag är en av dem.wink

 

post-945-1394237660,537_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...