Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
dangerousdave

Får min startmotor tillräckigt med ström? fungerar sådär...

Rekommendera Poster

Har börjat få problem med att min 30hp johnson från 1990 inte vill starta ordentligt. Startmotorn får motorn att sakta gå runt för att ibland komma upp i samma fart som vanligt men det händer väldigt sällan nu för tiden. Mätte strömen idag (har ingen större kunskap i det) och 9.6 volt går fram till startmotorn då jag vrider på nyckeln, är det för lite? Har 12.6 på batteriet (som är tre månader gammalt)



Det jag märker då jag försöker starta motorn är att startmotorn blir väldigt varm. Är det för lite ström eller är startmotorn trasig? Sökt runt men inte hittat hur mycket volt just den här startmotorn ska ha. 

Dave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att rengöra batteripolskorna och kolla så inte anslutningarna är ärgade. Fortsätt med anslutningarna på startreläet, finns i närheten av startmotorn. Kolla också minuskabelns anslutning mot motorblocket.

Genom att göra några olika mätningar kan man bestämma om det är kablaget, reläet eller startmotorn som är kass.

Du har tydligen mätt spänningen mellan jord och startmotorns pluspol när den går och kommit till 9,6 Volt. Om du mäter över batteripolerna när du försöker starta och kommer till samma mätresultat är kablaget och startreläet antagligen ok och felet finns i startmotorns kolborstar eller lager.

Om felet verkar finnas i kablaget kan man mäta spänningsfallet mellan batteriets pluspol och startmotorns pluspol när du försöker starta. Spänningsfallet skall vara så litet som möjligt, 0,5 till 1 volt är max man kan godta. Är spänningsfallet större kan man mäta mellan batteriet och startreläets inkommande pluspol. Om spänningsfallet är mindre då så är startreläets kontakter brända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12,6 volt obelastat batteri !

Har du laddat batteriet?

Hur stort batteri har du, Ah?

Batteriet kan visa drygt 12 Volt och ändå inte ha den kapacitet du förväntar dig!  Jag kan tänka mig att det levererar mindre ström (Ampere) än vad startmotorn behöver även om spänningen ligger på 9,6 belastat, så kan det bli om det är på väg att bli urladdat eller om du har ett för litet batteri.

Har du inte laddat batteriet på ett tag så skulle jag börja med det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah tack för era svar! 



Batteriet är nytt som sagt och har 46AH om jag inte missminner mig. Det funkade riktigt bra då jag köpte det, sen har båten blivit mer o mer svårstartad. 

Ska testa att mäta som föreslaget och även kontrollera alla kontakter, jord och + för att utröna om det ärjat eller gått sönder något. Annars blir det nog att ta av startmotorn då jag nu tar upp båten. Såg att man kunde köpa ny för runt 1000 med frakt från USA. Iofs vore det lite intressant att ta isär den och se om en rengöring och byte av borstar skulle hjälpa. Ett bra vinterprojekt!

Så 9.6 volt som går fram till startmotorn är nog? Eller ska den ha 12volt?

Tack för hjälpen!

Dave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dangerousdave skrev: Batteriet är nytt som sagt och har 46AH om jag inte missminner mig. Det funkade riktigt bra då jag köpte det, sen har båten blivit mer o mer svårstartad.

Även nya batterier kan urladdas av olika anledningar och behöver då laddas upp på nytt som bekant, ofta med en nätansluten laddare. Kan du vänligen svara klart på Hasse_O:s första och supertydliga fråga angående förmodat laddningstillstånd i ditt nya 46 Ah:s batteri? Så blir det nog lättare att hjälpa dig? Var det hyfsat fulladdat vid tillfället då 9,6 V uppmättes, ja eller nej?? ;)


[Och nej, endast 9,6 volt på en startmotor sommartid på en 30-hästars utbordare verkar för lågt i mina ögon med tanke på omständigheterna. Men enbart spänningen där beror på så många saker att den knappast säger nåt om felorsaken, mät som Faderullan föreslog även spänningen på själva batteriet då startmotor snurrar och jämför. Men gör det snabbt och låt svalna emellan, häng aldrig på startknappen. Särskilt inte om startmotorn snurrar långsamt! (I annat fall kan startmotorns lindningar bli överhettade och då förstörs startmotorn ohjälpligt.) Ps. Som Donzi skrev i den här tidigare TRÅDEN så är laddningskapacitet (Ah-tal) knappast svaret på frågan om att leverera hög strömstyrka med minimalt spänningsfall för en lyckad motorstart. Både Ah- och A-kapaciteten samt CCA är nog tillräckliga i ditt fall BARA BATTERIET ÄR HYFSAT FULLADDAT, var det det???]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så klart missade jag något! 12.6 volt ger batteriet ej belastat. Jag har ej laddat om batteriet sedan inköp då jag kört med båten en del i sommar. Har ju huvudströmbrytare så chans att det ska ladda ur sig måste väl vara minimalt!?

 

Dave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet är väl det man misstänker först. Du nämner en gradvis försämring av startvilligheten. Har startmotorn varit med ett antal år är det inte sannolikt att försämringen går så snabbt så att det märks på en sommar. Kan förstås vara något speciellt som fått den att gå trögt, t.ex fått vatten i lagren eller liknande annars är väl batteriet misstänkt. 9,6V borde räcka men kan vara gränsfall så ett toppladdat batteri kan vara det som gör skillnad. Effekten är proportionell mot kvadraten på spänningen. T.ex 12 resp 10V ger 44 % kraftigare vid 12V än 10. Eller vid 9,6V resp. 12,7V har man nästan bara halva orken, 92/161, kvar.

Som föreslås ska man mäta på batteriets poler och starta, notera spänningen när startmotorn snurrar i kuggkransen och sen mäta på startmotorns poler och starta. Sen jämföra. Med startförsök och mätningar över varje elektrisk koppling kan man se om nån dålig förbindelse finns på vägen till och från motorn och batteriet. Ett dåligt startrelä (benämns ibland solenoiden) är inte ovanligt. Huvudströmbrytare med röd nyckel brukar nämnas.

Men som sagt, det som alltid misstänks först är batteriet och likaså enkelt att prova med t.ex bilens batteri.

Startmotorn är annars bra att rengöra och smörja upp i Bendixmekanismen. Där brukar största problemet finnas. Det lilla drevet brukar gå trögt och inte slungas upp så motorn snurrar i luften men det verkar vara OK i ditt fall. Men bra att förebygga. Ta isär och smörj. Kolla kolborstar.

Ett litet tips om det är svårt att få ihop motorn pga utstickande kol är att ta en björntråd och hänga upp kolen tills de kommit i läge på kommutatorn och sen dra bort tråden. (Kommer inte ihåg hur just denna startmotor ser ut).

Vet att jag smörjt en 30-hästars Johnson pga Bendixen trögade. Den funkade då med ett toppladdat batteri men med lite lägre spänning klättrade inte drevet upp tillräckligt för att nå kuggkransen på svänghjulet. 

Det är lärorikt att ta isär då det förklarar många frågor om funktionen och bra med koll och smörjning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där du nämner om Bendix, att kuggen inte når upp har hänt/händer mig i sommar. Smörjde med wd-40 så det minskade det problemet. Får ta upp båten o mäta som ni nämner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kommer inte åt att rengöra på annat sätt än att plocka isär skruv ock mutter i Bendixen. Efter tjugo år behövs det.

 

Bendixdrevet har ett svänghjul för att göra motstånd vilket är det som får drevet att skruvas upp mot kuggkransen. Krävs högre spänning ju trögare det blir i mutter/skruv. Går att bromsa kugget med en träbit för att hjälpa det på traven om man blir strandsatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför jag undrar om du laddad batteriet är för att det är den felsökningsåtgärd man brukar börja med. Man laddar då på batteriet med en battladdare och kan se med vilken laddström det laddar och se om startmotorn uppför sig bättre med ett GARANTERAT fulladdat batteri.

Du kan givetvis ha dåliga kablar, dålig startmotor, slitna drev, bränd kontaktor mm. Men för att göra det enkelt börjar man med att ifrågasätta batteriet.

Visar det sig då att batteriet inte var fulladdat, kan man viserligen misstänka attt batteriet har något fel men eftersom det är nytt skulle jag då snarare misstänka att du har för dålig laddning från generatorn.

När du väl får igång motorn kan du mäta spänningen över batteriet och då skall den öka och ligga på drygt 14 volt när generatorn laddar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Hasse jag vågar inte säga emot :)

 

Ska ladda batteriet! Ska införskaffa en laddare som underhålls-laddar den under vintern med. Tack för svaret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa gärna på att kolla din multimeters fasta felvisning på det nyladdade batteriet, men låt det då vila strömlöst helst ett helt dygn efter laddningen! Testmätningen är bra för att sen i fortsättningen alltid kunna kolla LADDNINGSTILLSTÅNDET så exakt som möjligt utan syraprovare*. (Använder du en modern flerstegsladdare blir vilospänningen ca 12,8-12,9 volt fulladdat, så notera i.s.f. helt enkelt avvikelse från detta värde som felvisning.)

[Haha, är nog som sagt inte värt att säga emot Hasse för då säger du också emot många verkstadshandböcker. För sådana tycks fullproppade med utgångspunkten och uppmaningen inled med att fulladda batteriet, detta även vid enklare elfel än startmotorer. ;-)

Strömstyrkan i startmotorn kan f.ö. inte mätas med vanlig multimeter för sådana klarar normalt bara max 10 Ampere. Och utan visshet om ungefärlig strömstyrka blir det svårare att värdera ifall spänningsfallen verkligen indikerar normala kontaktresistanser eller inte, så med fulladdat fräscht batteri så kan man väl i.a.f. litet lättare utgå ifrån att strömstyrkan är förutsägbart hög när polspänningen sjunker X volt? (En startmotor som inte orkar rotera är näranog kortsluten, men ju fortare den snurrar desto lägre ström eftersom den själv då genererar sin egen strömsänkande motspänning. Så strömstyrkan är fortfarande svår att gissa, kanske går startmotorn mekaniskt trögt eller dess lindningar har blivit delvis brända så att relationen varvtal/strömstyrka ändrats etc??)]


Nå, ett enkelt trix som inte nämnts i tråden hittills kan ju vara att skruva ur tändstiften och köra startmotorn. Det mekaniska motståndet är väl som Forgus nämner en given joker i leken? Bör bli stor varvtalsökning utan kompression om inte nåt annat mekaniskt mystiskt bromsar. Vet på rak arm inte vad inuti en utbordare som skulle kunna kärva nästan i klass med - och därmed i detta test urskiljbart från - kompressionen? Men själva testet är ju snabbt utfört så varför inte??

*) fotnot: Numera ofta inte ens möjligt att suga upp litet frätande elektrolyt ur cellerna med syraprovare och densitetsmäta, desto större skäl för en noggrant kalibrerad och rättvisande kvalitetsvoltmeter (eller alternativt en eller flera billiga voltmetrar där man just i området runt 12 volt själv av testerfarenhet slänger dit eller drar bort de tiondelar som behövs? För billiga multimetrar är knappast petnoga kalibrerade för just detta precisa ändamål/volt-område, så detta att själv påpassligt notera och i fortsättningen sen alltid ta hänsyn till felvisningen är nog klokt. Mina tre billiga verkar fasenimej ibland oense uppåt halv-volten runt 12 volt (hiskeliga drygt 4% felvisning sinsemellan, eller välvilligt tolkat plus/minus 2% relativt ett sant medelvärde), men alltså ändå på ett i mitt tycke hyfsat fast och förutsägbart sätt när jag adderar/subtraherar deras tidigare uppmätta och antecknade felvisningar enligt ovan. Nåt sånt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... i den HÄR gamla Suzuki-tråden hade jag som vanligt också mångordiga o tilltrasslade teorier men svaret på slö startmotor efter överhettning blev tydligen helt enkelt: putsa kommutatorn (släpkolens kontaktbana inuti startmotorn)! ;-)

Finns en manual HÄR för alla Johnson 2-70 Hk 1990-2001, den uppslagna sidan 4-69 och framåt handlar om startkretsen. Kanske en enkel kommutator-putsning är svaret för dig också??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra svar har du fått. Vill dock lägga till en sak.

Om båten inte legat stilla en längre tid skulle jag, liksom Hasse_O skriver, misstänka att du har lite för dålig laddning. Möjligen ihop med en del andra problem. Låt oss hoppas att det är något enkelt.

Faller in i de andras kör: Ladda batteriet med en bra, modern, laddare och kolla sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK då har vi kommit längre: Jag laddade batteriet, det tog längre tid än jag trott så ni hade rätt, det har inte fått laddning. Så där har vi ett problem. Sen gjorde jag rent alla kontakter som var involverade och satte i det nyladdade batteriet. Då drog startmotorn runt som den aldrig gjort något annat. Då startar inte motorn?!? gaaaah! skriker ut över Vänern :) 



Tog loss ett tandstift och lade mot motorblocket o fick förstås inte någon gnista... hurra. Så något mer har tillkommit!??! 

Blir att ta upp båt o motor och köra till marinverkstaden i närheten och sikta på höstfiske med grannens båt :)

Men har man en 23 år gammal motor så får man väl räkna med lite problem. Kunde ju ha hänt mitt i sommaren så jag får vara glad för det! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...