Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
kingfisher

bensin fråga

Rekommendera Poster

har lite funderingar angående bensin 95 oktanig har hört att man inte ska lagra den över vintern eller för länge då blir det förstört typ. har jag rätt, tacksam för alla svar i frågan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp den blir förstörd,Om du har den i tanken under vintern kommer det att bli kondens som i sin tur ställer till lite problem.Om du har gammal bensin kör den i gräsklipparen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondens ja... Båten kan gå hur bra som helst på landbacken men när den kommer i sjön så suger den i sig vattnet i tanken. Det bästa är att alltid ha full tank inför vinterförvaringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det säger ni nu... :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, den blir inte förstörd! En annan fundering, varför förstöra gräsklipparen som tom saknar filtret för att separerar bort vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Å

Tjena, jag har aldrgk tankat fullt inför vintern men har inte haft problem. Varför? Vattenavskiljande filter, 2-3 flaskor K-sprit innan start tillsammans med en eller två dunkar 98-oktanig soppa för att knuffa upp oktantalet lite. (Folk hävdar att det sjunker då bensinen lagras). Kolla filtret efter några turer, då ser du om du har något vatten i soppan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Soppan blir inte förstörd!!! Kondens kan du få dock. PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört från någon att bensinen nuförtiden innehåler en viss mängd typ K-sprit från början. Alltså behövs inte några egna tillsatser. Förhoppningsvis någon här som vet om detta stämmer??? mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har vattenavskiljare skall man absolut inte använda K-sprit, då sätter man avskiljarens funktion ur spel. Det är naturligtvis mycket viktigt att kontrollera/tömma avskiljaren efter att ha startat upp på vårkanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

många bud var det här men jag får väll hälla i lite k-sprit till våren tack för alla svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså måste det fungera om man har mindre än halv tank på hösten att då direkt före start fylla full tank och sedan starta??!!?? (har gjort så sedan jag skaffade båt 2001 och inte märkt något konstigt med bensinen, (ej oljeblandad)) mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Förvaring av bensin är inte särskilt komplicerad. Tanken så full och gastät som möjligt skall förvaras i så låg och jämn temperatur som möjligt. Under alla de 25-år jag haft utombordare med trycktank har tankarna förvarats i källare där det är fuktigt med låg och jämn temp. De har sällan varit fulla. Medan mina båtgrannar av oro för driftstörning blandat och fixat har jag bara startat och kört. Aldrig några problem. Till saken hör att mina motorer alltid varit välservade. Jag tror att många av de problem mina båtgrannar tyck sig märka berott på annat än bara bränslet. Jag är f.ö. inte övertygad om att 98 oktan har högre ångtryck än 95 oktan. För handelsbensin brukar det redovisade ångtrycket ligga runt 90 kPa oavsett oktantal. Metanol och etanol har lägre ångtryck, men betydligt högre oktanstal, bortåt 104. Ångrycket har störst betydelse vid låga temperaturer. Båtmotorer används nästan uteslutande under den varma årstiden. Alkylatbensin har lägre ångtryck än handelsbensin, med jag har aldrig märkt några startsvårigheter trots detta. Det finns alltså marginaler att ta av. Liksom tidigare skribenter vill jag varana för K-spri. Denna t åstadkommer nog i de flesta fall mer skada än nytta. Det tycks ibland finnas en tro på att service och underhåll kan ersättas med att man häller något lämpligt i tanken eller oljan. Tyvärr finns det inga sådana genvägar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kingfisher! Jag tror inte heller att bensinen blir förstörd, men den får en försämrad kvalitet. Samt att kondens lätt uppstår. Omsättning på bensinen är alltså att föredra. Man bör inte använda K-sprit eller annat, för har man en gång börjat bör man fortsätta med det. Då är det både bättre (och i längden billigare) att istället komplettera med ett bränslefilter som innehåller en vattenavskiljare. Mitt filter som jag använder heter Delphi 296. Den fungerar till både bensin och diesel och kostar 475 kr på Plastimo. Man dränerar mycket enkelt bort kondensvattnet med en kran. Med den här typ av filter får du ett mycket bra skydd för din motor. Utöver ett vattenavskiljande bränslefilter är det bra att använda den sk. Smart Tech-tratten varje gång som du tankar. Smart Tech-tratten är konstruerad så att den skiljer vattnet från bensinen plus att den naturligtvis håller skitpartiklar borta. Du får alltså dubbla skydd med denna tratt om du kompletterar med det vattenavskiljande bränslefiltret till motorn. Smuts och vatten är ju naturligtvis inte alls bra för en motor så filter och tratt är en mycket billig investering i relation till vilket skydd man får. Reparation är mångdubbelt dyrare om oturen är framme. (Otur förresten.....det är ju faktiskt vad man gör det till, och redan i sexualkunskapen sa ju fröken att man måste skydda sig! :-D Annars får man skylla sig själv.) I det här fallet är det visserligen enbart man själv som drabbas, men om det sker så är det illa nog. Se så....ut med dig nu och leta efter ett vattenavskiljande bensinfilter och en Smart Tech! :-D Lycka till och ha det! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Bensin sönderfaller inte till vatten. Det enda vatten som kan bildas i tanken beror på luftomsättning i den del av tanken som inte är fylld med drivmedel. Det finns åtminstonne 4 sätt att minimera detta problem. 1. Ha tanken helt fylld 2. Göra tanken så lufttät som möjligt 3. Förvara i jämn temperatur så att omsättningen minimeras. 4. Förvara tanken i torr omgivningsluft. Större mängder kondensvatten kan bara uppstå över längre tid. Den som haft den fasta tanken halvfylld under ett par år med båten stående utomhus behöver normalt inte oroa sig. Kondensbildningen är f.ö. störst på sommaren då luften innehåller betydligt mer vatten än under den kalla årstiden. Jag vill hävda att om man vidtar några av åtgärderna ovan så är problemet med vatten i bensin till följd av kondensbildning under vinterförvaringen i princip obefintligt. Det mesta vattnet i tanken kommer dit under sommaren eller av av andra skäl än kondens. Ex. med bensinen vid tankning eller genom läckage vid regn t.ex. om tanken står ute eller läckage in i fast tank. Återigen, det finns normalt ingen anledning att bensin som förvarats över vintern inte skall kunna användas utan en massa konstiga åtgärder. Jag förstår inte varför det inte skulle gå bra att lägga av med sprittillsatserna om man så vill. Handelsbensien innehåller redan ca 5 % etanol och går trots detta utmärkt att köra på alkoholfri alkylatbesin. Motorer bli ju inte alkoholister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Detta om bensin i dunk eller i tank som förvaras i flera månader är ej bra.Tänk på att bensin är färskvara, hållbarhet ca 3mån vorre jag dej så skulle jag kolla med bensin bolagen , de håller nog med mej. MVH kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här svarar Statoil:

Det är en skröna att bensinen i sig skulle försämras på 3 månader. Den håller i flera år om den förvaras i en väl tillsluten dunk/tank. Det som kan hända i en ventilerande tank (typ gräsklippare, moped etc.) är att de lättare komponenterna i bensinen kan avdunsta om tanken står i varierande temperatur t.ex. utomhus. Om detta skett blir motorn svårstartad p.g.a. dålig förgasning. Det kan åtgärdas genom påfyllning/inblandning av färsk bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en fast instalerad tank/tar inte med dig tanken hem så bör du fylla den till max. Dels för att slippa kondens men främst för att slippa explotion om brand skulle utbryta. 1dl bensin med en homogen luftblandning motsvarar ca 2kg dynamit i sprängkraft.
 
Så för din och dinna grannars säkerhet, fyll tanken. 
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jösses....jag häpnar... så mycket skrönor och snack.
Alltså vanlig bensin från pumpen är ju redan spetsad med minst 5 % sprit vara sig ni vill eller ej. Lag på det.
Kondensen i tanken är marginell bara man ger fabian i att öppna locket. Skruva igen luftskruven. Blir det övertryck och en ev inbyggd ventil inte fungerar så händer det inget. Tanken klara det trycket!
Skulle det mot förmodan bildas kondens så häll i en skvätt K-sprit. (själv har jag använt vanlig T-röd i minst 40 år! utan problem i både bil och utombordare tanken, mycket billigare)
 Vattenfrånskiljaren i filtret fungerar alldeles utmärkt med spriten i soppan, den sätts inte ur funktion, man får bara ett skickt till, om alls något. Sedan när man tappar av ev vatten åker även spriten ut, men kära vänner, spriten blandar sig förbannat väl med vattnet så det separerar inte alls men blandningen sprit/vatten är fortfarande tyngre än bensinen.
Minns ni inte det från kemilektionen från skolan så borde ni komma ihåg det från groggverandan.....\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-undecided.gif\ border=\0\ alt=\Undecided\ title=\Undecided\ />...nej förresten det är just det ni inte gör...det vatt väl en grogg för mycket\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
Thats all! 
 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...