eembretsen 1 Postad 14 September , 2013 Vad är egentligen att föredra? Ska segla runt jorden om ett år i en albin vega. Den är idag utrustad med både gasolspis och vattenburen gasolvärmare. För att spara plats tankte jag riva ut värmaren och alla dess element. Jag tänkte även ta bort gasolspisen och ersätta den med ett spritkök. Det var iallafall tanken tills jag har sett fler och fler som gör tvärt emot. Farligare med gasol? Vad är enklast att fåtag på runt om i världen? Hur mycket sotar egentligen t-röd? Min far tyckte att det var skönt att slippa gasolen när haan bytte båt p.g.a. säkerheten. Nu har han ett spritkök och jag har inte märkt att det sotar överhuvudtaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 14 September , 2013 Ja du, huruvida t-röd skulle vara säkrare än gasol kan man ju diskutera länge. Men det man har på en långresa är ju tid, gott om det tom. då kan ju ett spritkök funka. Men att det att det ena skulle vara säkrare än det andra håller jag inte med om. Rätta hanterade är det dom nog likvärdigt säkra men gasol är ju så mycket bekvämmare, snabbare och bättre. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 14 September , 2013 Säkrare? Har sett i någon broschyr om säkerhet att 1kaffekopp T-sprit har samma sprängverkan som 1kg dynamit!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 14 September , 2013 Det är en svåravlivad myt det där med T-spritens förträfflighet. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 14 September , 2013 Häll en sked vatten i t-röd så sotar det inte. Eller allra helst, använd Origonol, så blir det dessutom lika bra fart på spritspisen som på gasolspisen. Men så är det det eländes sölandet med att fylla på spriten... Är du ute på havet och det gungar tror jag nog det är stört omöjligt att klara. Och tid tar det . Håller du på med matlagning när spriten tar slut så känns det som en evighet. Risken med gasolen är risken för läckage. Risken med spriten är att den börjar brinna om t.ex. kärlet är varmt från matlagning när du fyller på. Sedan är det priset. byter du in en 2-kilos gasolflaska på en bensinmack kan det kosta mellan 300-400 kr. Du måste hitta ett prisvärt ställe, typ detta, där det kostar 125 kr. Funderade på detta för bara några år sedan och valde först spritspis, men sedan köpte vi ny båt med gasol och mitt tips är att behålla gasolen och glömma spriten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 14 September , 2013 Gasol i sig är ganska säkert, men det gäller att man har en bra installation. Det är knepigare att korrekt montera en gasolinstallation i båten än sprit. Vi valde sprit just på grund av den enkla monteringen. Det finns ingen internationell standard för kopplingar till gasolflaskor, så dessa ser olika ut. Ordna med adaptrar i så fall. I Sverige säljs oftast gasen propan som gasol, medan det i medelhavet ofta är butan. Skillnaden är att butan inte går att använda under 0 grader, men det blir ju bara aktuellt om du skall genom några arktiska områden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 15 September , 2013 jag har hört att t-röd och liknande sprit är svårt att få tag i utanför europa, å andra sidan har dom rätt så mycket 70% rom som kanske funkar Vi slet ut vårt spritkök och installerade gasol istället, så jefla skönt och slippa sprit lukten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 15 September , 2013 När stciker du/ ni förresten? kanske syns någonstans på vägen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hasse_A 36 Postad 16 September , 2013 Själva har vi fotogenspis. En Taylor. Fotogen borde vara lätt att få tag på. Varhelst det finnns en flygplats borde det finnas flygfotogen som jag hört skall fungera finfint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 17 September , 2013 Ett självklart val för mig. Gasol! Väldigt mycket bättre effekt och smidigt jämfört med spritkök. Farligt? Tja om du klantar dig eller inte sköter sakerna ja men det är mycket som är farligt om man missköter eller gör fel... Har alltid bytt ut sprit och elkök mot gasol i mina båtar. Gasol som gäller till spisen i huset också Tänkvärt är ju hur det är med att fylla på gasolen. Vet inte hur det ser ut i resten av världen men tex Sverige och UK har inte samma typ av flaskor/fattning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 17 September , 2013 +1 för gasol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 September , 2013 Har också gasol i båten. Skulle jag på långfärd blir det säkert gasol. Enda som talar mot är väl den där gnagande känslan, så att jag sniffar misstänksamt ibland... går upp och kollar huvudkran mitt i regnväder... säger till min fru att jag snart ska köpa en magnetkoppling som fjärrmanövreras men det hann jag inte i år heller. Och den där känslan av att detektorn inte är kollad på länge, kör med ciggtändaren och se där... ett jäkla liv som skrämmer alla barn. Annars är gasol bra. Enda ersättningen är väl om man har STOR båt och kan installera en induktionshäll. 230V. Men ugnen går nog inte att ersätta så lätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 September , 2013 Det farligaste eller rättare sagt det ger flest olyckor är fotogen. För ett antal år sen försökte jag mig på att gå igenom den olycksstatistik som finns. Gasol och sprit är ungefär lika farligt,gasol ger färre men svårare olyckor, sprit ger mindre bränder och en del brännskador. Säkrast? Dieselspis. En Dickinson dieselspis är drömmen för många långseglare. Passar bra i arktiska områden för det blir varmare än i helvetet i båten. Gasololyckorna beror nästan bara på dåliga installationer eller avsaknad av underhåll. För mig är gasol självklart, dessutom är gasol rent och effektivt. Många långseglare har fotogenkök och det anses fungera bra men man måste sköta dem rigoröst och alltid kolla att de är tankade i god tid för matlagningen. Sprit är ineffektivt, dåligt värmevärde och man tvingas alltså ha med sig en rejäl mängd, i synnerhet eftersomdet inte alltid är enkelt att få tag på. Jag vet inte om det är den typen av vätska jag vill ha ombord i större mängder. Vad jag hört är att gasol är enkelt att få tag på, det finns några olika kopplingar och har man adapters så funkar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 17 September , 2013 Själv kör jag med sprit. Det tar lite längre tid, och är lite söligt att fylla på. Har tvålågigt kök, med en tredje behållare, utifall spriten tar slut mitt i matlagningen. Då slipper jag vänta, tills behållaren svalnat, innan jag fyller på. Själv skulle jag nog välja gasol, men frugan tycker annat. Har f ö provat att elda med Biltemas konc. spolarvätska på sistone, verkar funka bra (och billigt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 September , 2013 Fast till skillnad från TS så ska du kanske inte segla jorden runt. Det ställer lite andra krav som tillgänglighet på bränsle, möjlighet att tanka i hård sjö eller kunna värma soppa i storm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eembretsen 1 Postad 17 September , 2013 Den sista juli 2014 om allt går som det ska Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eembretsen 1 Postad 17 September , 2013 Tack för alla svar ! Det lutar alltså mot att behålla det befintliga gasolsystemet. Följdfrågan lyder då, hur mycket gasol går det åt? Låt säga att man använder spisen 2ggr/dag. Hur ofta tror ni som använder gasol att man behöver fylla på? Förutsatt att man har två stycken P6 flaskor med sig? Bör man kanske utöka antalet flaskor? Det är ju mer eller mindre värdelöst om man kommer halvägs över atlanten och får äta kall/okokt mat resten av färden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 September , 2013 Det finns bra sätt att spara på energin. Alltid lock på kastrullen gärna med en grytlapp som isolering på locket. Tryckkokare passar bra på båt. Allt inneslutet för skumpig färd. Långkoket går på rekordtid. Kan användas för säker konservering av köttvaror. Solceller i överflöd ger möjlighet till elektrisk vattenkokare och en liten platta. Försökte hitta en i Sverige men det var i Italien vi fann en 300Wattare. Räcker mer än väl för att underhålla kokning. Med lock och grytlapp räcker halva tiden vilket ger runt 150W snitt. Sätt upp solpaneler i överflöd. Det sparar på medhavd energi. Lösa paneler i en packe kan placeras ut vid behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simsone 2 Postad 8 Oktober , 2013 Hade lätt valt gasol, eftersom vi har varit lite oturliga och lite tveksamma på handhavande så har det resulterat att vi testat både Fotogen, Sprit och Gasol. Och jag sulle rangordna dem såhär med motivation Gasol Fotogen Sprit Gasolen är så otroligt mycket smidigare, billigare och går att laga all mat man vill på. Försök att woka på ett spritkök! Det går inte ens med 98% alkohol. Och dessutom så räcker 4kg gasol längre än 4 liter sprit Gasolen är desutom det överlägset med hästlängder lättaste att få tag på runt om i världen. När du kommer till söderhavet så går det knappt få tag på och då får man bunkra i panama. Sprit är relativt svårt även i karibien och europa faktisk. Man får lätt ägna en dag eller två till att hitta. Fotogen är i närheten av effektiviteten på gasol, och handhaver man sitt kök rätt så är detta nog det säkraste. De olyckor som sker med fotogen är pga att personer inte värmer upp brännaren ordentligt innan användning, vilket resulterar i en monsterlåga och brand. Men detta är också svårt att få tag i. Och även svårt att hitta översättning till på andra språk, men det är väl en annan femma;) Dock så behövs en hel del reservdelar till fotogen som är dyrt och jobbigt att laga om en brännare kronglar Sritkök, jag skulle säga att detta bara duger om man är hemma i sverige och bara seglar några veckor/månader om året. Och skall man kunna kocka spegettin under en 40 minuters period så krävs de minst 90% alkohol. Dock kan detta resultera i att köket blir så varm att det inte går att stänga av då alkoholen. Behållarna börjar förångas och läcka ut. Been there done that:p Mitt tips är Gasol med en amrikansk koppling på flaskan! Om du bara har en. Annars en amrikansk efter europa och en typ campinggaz i europa! Då campinggaz går att bytaböver allt i europa tydligen( ingen erfarenhet om den punkten) Men vi har en 4kg amrikansk gasolflaska och den räcker i 5-6 veckors matlagning. Då menar vi två varma mål om dagen i 6veckor. Plus lite kaffe här och där! Och jag har för mig att fylla den kostar runt en hundring nästan över allt! Majoriteten av alla seglare har ju gas! Få delar som kan gå sönder, billigt, enkelt att fylla, och effektivt som attans! God segling! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simsone 2 Postad 8 Oktober , 2013 Det där med tryckkockare stämmer verkligen, ta åt dig på den och göra egna konserver lyxar ju till allt även om vi inte fått pinnen ur och gjort oss några! Elektrisk vattenkokare på tolvvolt hade jag verkligen velat haft. Så attans dundersmisigt med kaffe, eller värma nudelvatten, soppvatten vad som helst. Speciellt i Dåligt väder! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Oktober , 2013 Väldigt många långseglare satsar på elverk och elspis. Diesel finns överallt och det är extremt säkert. Annars är det nog gasol som gäller. Även om det finns en massa olika flaskor så finns det ett otal kopplingar så det går alltid att lösa. Tittar man på energiinnehåll så om gasol är 100% så är fotogen 90% och T-sprit 54%. ---Vattenkokare 12V. Jo det finns. Kom på att jag har haft en sådan så jag kollade upp eBay. Doppvärmare 12V 120W kostar 30 kr. Behöver man mer effekt kan man ju köra 2 st!. Sen hittade jag den blå. En riktig kettle 12V 170W rymmer en liter, automatisk avstängning, torrkoknngsskydd mm. Kostar 160 kr från UK så jag har beställt … Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser