Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Ancan-af-Argos

Powertrim går hela tiden...

Rekommendera Poster

Idag när vi var ute på en helt underbar hösttur med vår nyinköpta Sea Ray 215 -99 så skulle jag använda powertrimmet, allt fungerade som det skulle tills vi skulle lägga till och jag efter att ha kört upp drevet först och sedan skulle ner med drevet så gick det ner MEN powertrimmotorn slutar inte gå, fortsätter fast jag släppt knappen!!

Får inte den av slå av vad jag än gör....

Hittade till slut strömkabeln till den,kopplade bort den så vi kunde använda resten av båten i alla fall.

Vad kan det vara fel någonstans som gör att den inte slår ifrån?

Relä,knappen på gasreglaget, någon som något förslag var jag ska leta felet?

 

Tacksam för förslag/Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle voltmätt på reläet, brukar vara nåt arrangemang för att kunna polvända 12-volten på själva pumpmotorn för upp- respektive ned. Har du nån multimeter? (Om inte så finns det andra trix att ta till.) Vilken utbordare/drev* gäller det mer exakt? Två frågor som antagligen kan underlätta felsöket ifall du svarar. [Kanske kan du själv länka nåt lämpligt ur DENNA reservdels-sajts sökväg? Eller rent av rätt elschema ur MANUALSAMLINGEN här? Haha, hände visserligen fredagen den 13:de men nåt mer påtagligt fel finns det nog ändå. ;)]

*) Sen edit, förtydligande: ändrade ordet från motor till utbordare/drev. (Hur lätt som helst annars med onödigt förvirrande syftningsfel mellan el- respektive kolvmotor?
)



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, det är ett Alpha One drev (mercrusier).

Har varit ner till båten idag och försökt felsöka....

Verkar som om solenoiden för ner är den som är boven,fast jag måste erkänna att jag inte alls är säker för idag kunde jag inte framkalla samma fel!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl den här EL-SKISSEN och kabelfärgerna som gäller? Finns även diverse tips på tester m.m. i övriga avsnittet 5B.

Tydligen polvänds inte motorn utifrån utan den har istället 4 st släpkol där väl två är minusjordade i höljet och två leds ut till reläet, blåvit kabel upp och grönvit ner. Möjligen fastnade ner-reläet i tillslaget läge trots att dess manöverspole var strömlös, kan ju eventuellt vara nån returfjäder inuti som pajat? Eller så fick reläspolen ström trots att du släppt knappen, dess grönvita ledning kanske är skavd och kan lägga sig mot plus nånstans på vägen till manöverboxen? Nå, inte så lätt att hitta om felet inte kan provoceras fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu konstaterat att det är relät (solenoiden) som är boven i dramat.

Sätter dit en brytare provisoriskt så jag kan slå av utan att bryta huvudströmmen.

Beställer hem nya och byter när den står hemma, måste byta ut hela fästet, ser för j-l ut, sönderrostat, kan ju undra varför man sätter ett plåtfäste på ett sådant utsatt ställe.

Och fästena son finns att köpa är svindyra!!!

Ett orginalfäste går på 1300 kronor....

 

Tack för hjälpen/Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...