Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
crabfish

Kustbevakningen gör bara sitt jobb, eller?

Rekommendera Poster

Felet här är byråkrati, det har inget med KBV att göra. I detta fallet verkställer de bara ett beslut.

Skjut inte på budbäraren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om budbäraren själv inser att budskapet som han/hon är på väg att förmedla/genomföra inte är rätt, vettigt, omoraliskt eller omänskligt så har han/hon alltid möjligheten att låta bli. Och ta konsekvenserna, säga upp sig.

Det vill säga ta sitt egna personliga ansvar för sitt handlande.

Det krävde, och kräver, hela världen att tyskarna skulle göra under andra världskriget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis!

För att belägga en pråm med kommersiellt nyttjandeförbud är ju i samma nivå som att begå krigsbrott...

Det var det löjligaste jag hört på...  Ja, jag vet faktiskt inte, längre än jag kan minnas...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar inte om en pråm. Det handlar om personer som drar på sig en uniform vilket får till följd att de anser att deras egen myndighets beslut alltid är rätt.

Om du tycker att det är löjligt så visar det bara att du haft tur. Hittills.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så om en polis anser att 30 km/h utanför en skola borde kunnat vara 50 ist så ska han säga upp sig alt bli anklagad för tjänstefel när han släpper en fortkörning utan påföljd? Han har ju uniform gubevars...

Fattar inte varför så många är så otroligt negativa till KBV att man helt väljer att bortse från att dom faktiskt har ett jobb ålagt sig. Klart det finns osmidigare KBVare än andra men man kan inte bara välja vilka saker man ska göra nåt åt och blunda för de överträdelser man själv inte gillar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tar uniform för bokstavligt. En yrkesroll är också en uniform. Och har man staten bakom sig mot den enskilda människan så gäller det verkligen att rannsaka sig själv. Att säga att om inte jag gör det så gör någon annan det, det håller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men du tycker väl det är helt OK om lapplisan river boten för dig, När du kommer sprigandes med andan i halsen.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, så länge han/hon har befogenhet att göra det utan att riskera sitt jobb. River han/hon inte lappen så vet jag iaf vems fel det är att den skrevs ut öht....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

då e det helt OK att passera ett fiske nät (icke kommersielt) utan att kolla ägare,

Anledningen att jag skriver detta är att Kbv scorade 1 halv poäng! här uppe i norra roslagen när dom Beslagtog ett fiske nät som var o märkt , Den andra halva poängen får dom när dom nitar ägaren till nätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet med dagens tjänstemän är att de kopplat bort en faktor- Ekonomi. Byråkrati fyller ingen funktion enligt min mening. Kustbevakningen behövs, men de som hittar på massa konstiga lagar kan lägga ner.

Jag vet om ett fall där några ville bygga en sorts brygga vid sprängsten och körde den lagliga vägen. Slutade med att lagen sa nej. 1 km därifrån byggdes en brygga på naturreservat utan ansökan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som läst ...

Vi pratar retroaktiv lagföring ... Vem kan strida mot den ?

I detta fall tydligen inte möjligt ! :-0

Inte helt rätt , och där med inte brukligt !

Ex....fast lite ot ... Förra året var det 50km på denna vägsträcka,,i år är det sänkt till 40 km...så ni som körde 50km då måste bötfällas nu ....

:-O

De är retroaktiv ...

Sjukt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä...för dom är inte människor med förmågan att säga ifrån om något inte stämmer med verkligheten ..

Eller hur tolkar men det annars ?

Ja sägare är det värsta somfinns , när det strider mot vanligt bondförnuft ! Alla borde/ska ha förmågan att säga ifrån när något är fel , en demokratisk skyldighet ! Logik borde i alla tillfällen vara av stor betydelse .....

Så tänker jag , rätt eller fel.. kanske någon annan med bättre insikt kan avgöra ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, eller hur?

Ger dom fan i att sköta sitt jobb får dom sparken/anklagade för tjänstefel och slösar därmed på tilldelade resurser till allas fasa. Gör dom sutt jobb (även under protest och med syrliga kommentarer till sina befäl) så blir dom påhoppade till samma personers lika stora fasa. Herregud, man kan ju inte bara ta dom arbetsuppgifter som passar en själv och välja bort de mindre bekväma för att det inte överensstämmer med ens egna idéer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...jag har en ambulans och en polisbil bak i röven på en enfilig vajerväg , alla blåljus är på och jag väljer att gasa på eftersom jag vet att deras uppgift är normalt i tidsnöd . Är jag då en anställd i KBv så ligger jag snällt i tillåten hastighet tills jag hittar en plats att svänga av på , eller så fattar jag galoppen som en riktig medmänniska att detta är bråttom och gör mitt bästa för att hjälpa bakomvarande att komma så snabbt fram som möjligt .....

Rätt eler fel ...har ingen betydelse , utan här kommer sunt förnuft in!

Men så tänker inte alla ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LAGAR ÄR TILL FÖR ATT TOLKAS , INTE BARA FÖLJAS !

I så fall har man missat hela upplägget med lagboken ....om man väljer att INTE förstå..!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

F16 Uppsala hade en vakt som var väldigt triggerhappy,han följde reglerna.Grinden var öppen men lampan lös rött,Bröd leverantören kom körande som vanligt med sin leverans men missade rödljuset!! Vad hände? jo han fick utlopp för sina känslor pang pang.

Det var ett ryckte som gick när jag gjorde lumpen,fick det vedimerat för ett par år sedan av en kollega till skytten. RÄTT eller FEL agerande kan killer boo kanske svara på  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är domstolar, inte enskilda tjänstemän inom t ex Kustbevakningen som ska tolka lagen. Hur skulle samhället se ut annars?

Lagen är f ö inte retroaktiv. Det finns massor av exempel på där utrustning slutat vara godkänd, t ex arbetsmiljölagar, miljölagar osv. Jämförelsen med hastigheten stämmer inte - det borde istället vara att eftersom vägen tillät 50 km/h förra året kan jag köra det även nu, när hastigheten ändrats till 40..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon sötvattenspirater och söndagsseglare! :-D

I det här fallet håller jag med Gaidin i det första inlägget i tråden. Man bör inte skjuta på budbäraren, som i just det här fallet är KBV. 

Att hela situationen är fullständigt absurd, med myndigheter som inte vet vad de sysslar med, tjänstemän som inte gör sitt jobb osv (om man får tro Achberg, och det får man nog?) kan ju inte KBV lastas för.

Det handlar ju om Staten, om hur fullständigt bort i tok den ibland agerar. Och i och med att tjänstemannaansvaret avskaffats sedan länge kan ingen tjänsteman heller ställas till svars för stolligheter som denna och andra. Att fallet tas upp i en krönika, inte som en stor nyhet i våra media är dessutom symptomatiskt för att inte heller dessa längre sköter sin viktigaste uppgift, som är att kritiskt granska makten. Bedrövligt.

Sverige har blivit ett Absurdistan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, då får ni väl se till att rösta rätt så att allt blir bra igen. Dilemmat med en demokrati är ju att utfallet i ett val blir liksom resultatet av röstboskapets samlade begåvning.

Vi är på god väg eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snarare resultatet av de ledande politikernas obegåvning och oförmåga att tänka objektivt. Politik är , åtminstone för mig, dessvärre ofta detsamma som ideologi. Och sådana är effektiva skygglappar för den som försöker betrakta verkligheten objektivt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är detta fall väldigt osmidigt utfört.

Men att en rostig pråm hur blivit utdömd för att den är av tvivelaktigt ursprung kan inte vara första gången.

Är inte det bra,jag tycker det.

Synd att någon hamna ikläm och förlora sitt företag.

Men om det föll för att pråmen vart obrukbar så kanske det inte var så stabilt.

Det står i artikeln att kostnaden för pråmen var som en gammal bil.

Fast det kanske är många företagare som går i kk när firmabilen får körförbud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sverige 2013.

Var det så här vi ville ha det?

Som flera redan påpekat så gör Kustbevakningen bara sitt jobb precis som i livligt debatterade trådar om 0,2:an.

De kan inte själva tolka och hoppa över sådant de anser själva vara fel utan ska följa regelverket som sats upp.

Själv kommer jag givetvis använda min makt vid våra riksdagsval men vad hjälper det när stor del av röstberättigande inte bryr sig. Ibland dyker det upp populistiska alternativ där den ena är galnare än den andra och givetvis är sådanna här saker som i denna tråds artikel matnyttig fakta för sådanna politiska partier.

Vi ska inte köra politik här på MG men måste påminna om några vildar som kallade sig Ny Demokrati och startades just för denna typ av vansinnig regler som införs.

Låt KBV få hålla på med vettiiga saker detta är vansinne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får väl blåsa liv i Ny Demokrati igen tillsammans med några som har de rätta åsikterna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det FINNS ett stort och fortfarande växande missnöje med de etablerade partiernas politik. Det behöver man väl ändå inte tvivla på? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gör jag inte heller, väl medveten och själv hårt drabbad av en del politiska beslut.

Men det räcker inte att klaga på alla samhällsorgan på ett marint forum. Det enda vettiga sättet är ju att engagera sig själv om man har ideer om hur allt skall va. Dessvärre spretar åsikterna hos många allt för mycket isär.

Min granne som jobbar på KBV kan inte hjälpa att en annan grannen som är riksdagsman är med i beslutsprocessen som drabbar till sybvene och sist drabbar KBV-killens arbetsdag.

Det kanske skulle varit strikta personval.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är nog inte detta så vanligt förekommande som du tycks vilja göra gällande i din nit att häckla och håna politiker och myndigheter.

Det enskilda fallet låter bisarrt visst, men då har vi bara hört den lätt populistiske Robert Aschbergs kåseri. I andra sammanhang förfasar du dig över spekulationer, men inte här?

Att myndigheter inte ägnar sig åt godtycke är i mina ögon snarast ett styrkebesked. Betänk konsekvenserna om varenda kbv'are eller polis skulle bete sig efter eget tycke istället för enligt order och reglemente.

Något som är skrämmande är den låga kunskapsnivån i samhällskunskap som du i inlägg efter inlägg blottar. Detta oroar mig eftersom det ytterst kan leda till att tokstollar, som ligger på samma intellektuella nivå, röstas in i riksdagen. Tyvärr, som jag skrev tidigare i tråden, är just demokratins dilemma att den kräver skolning och kunskap.

Det du oroas över att inte andra röstberättigade bryr sig om beror nog snarast på att du tillhör en minoritet som ser konstiga spöken både här och där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst!

Personval där den som vinner i respektive valkrets kan ställas till svars inför sina väljare....Som nu är finns knappt någon koppling alls mellan medborgarna och de som står på partiernas vallistor.  

I ett lite längre framtidsperspekitv borde vi ha mycket mer direkt demokrati dvs folkomröstningar. Tekniken finns....viljan hos de styrande politikerna brister av någon outgrundlig anledning....? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...