Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Gaidin

Sommaren 2013 i bilder

Rekommendera Poster

Var det på väg upp mot Södertälje (eller därifrån) som tankern gick på grund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av mina bästa minnen, var den veckan då frugan och barnen var på landet och jag skulle jobbat egentligen. Men det var så dött på marknaden i slutet av juli att jag tog ledigt tor-fre.

Stack då ut själv med litet mat och en bok och låg och guppade i en vik i 3-4 timmar. Helt fridfullt och vackert, inte alls det stoj det brukar vara med fru och 2 barn i båten. Starkt minne av sommaren 2013!

post-10021949-1394237681,3302_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tsesis var på väg från Landsort upp mot Södertälje. Med erfaren lots ombord  Läste lite i somras.

Måste varit en intressant känsla för lots och kapten att stå på bryggan, höra braket och känna hur hela fartyget häver sig upp där det enligt kortet ska vara 20 meter...

Sjömätningarna var gjorda några år innan men inte införda i kortet. Det fanns ett grundflak (en ishockeyplan) på 6 m djup

Kartografen Anders Ahlmark's blogg med kapitel ur hans bok på

http://fangenpafyren.blogspot.com/

Och en stor rapport om oljespillets påverkan här (13 MB):

http://archive.org/download/thesisietsesisoi00ask/thesisietsesisoi00ask.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runmarn, solnedgång över Mysingen i början av juni.

post-832-1394237681,4724_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

premiärturen med nya båten gick av stapeln nu i helgen som var! strålande väder :-) 

post-1122-1394237681,7571_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en bild från Virbo-skärgården, här är en av våra hundar goldentiken Pennie 

på väg i land för att bada som är hennes favoritsysselsättning när vi är ute på sjön.

Stället kallar vi för Stenkajen ligger längst in i en gammal skutled som användes förr till att skeppa ut sten från öarna. Leden är inte utmärkt  och mörkblå på sjökortet men djupet ligger på mellan 4-6 m.

 

//Roger

 

post-22472-1394237681,8893_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmmm... Ser härligt ut. Lugnt och fridfullt, och bara ledighet att fylla skallen med :-) Gôtt käk ser det ut att vara oxå :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullmåne

En av de sista underbara sommarnätterna i slutet av Juli. En av de sista nätterna med Omegan som jag nu fått såld.

Sommaren var hos oss inledningsvis bedrövligt dålig, men sista vecka i Juli och sedan hela hösten blev riktigt fin.

post-10019272-1394237684,9641_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På väg hem efter en härlig dag på Vänern, ännu en solnedgång fotad denna fantastiska sommar! cool

post-10022124-1394237685,3401_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

I år har vi haft vårt båtliv på land, med båt vid huset för renovering. Trots avsaknad av båt har det varit en underbar båtsommar då jag har kunnat jobba med båten hemma och realiserat det mesta som var planerat. Det har det varit en rätt lugn sommar, trots båt på land... Bilden är tagen en bit från vårt hus och man kan, med mycket stor fantasi, kanske ana Östersjön som ligger strax till höger. Kisa...



 

post-10024382-1394237685,7318_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är båtsäsongen även för min del över. Segelbåten togs upp på land igår och är inpackad för sin vila! Nu får man däremot äntligen sätta vantarna på diverse bestyr som jag inte velat ta tag i när båten legat i vattnet. Här kommer däremot en bild tagen då jag höll på att förbereda inför upptagningen i lördags (solnedgångar är bra tacksamma att fotografera wink)

 

post-10024789-1394237686,603_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i Paris i början av september och knäppte den här och tänkte på fulla hamnar.

Liksom i våra natur- och gästhamnar knuffar man sig in i parkeringsrutorna i Paris för att få plats.

Vart är vi på väg? indecision

post-4248-1394237686,9275_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Nice bild

post-10024382-1394237687,0809_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va och jobbade längst väster på Smögen en stund på förmiddagen. På väg hem fick jag se en segelbåt om seglade söderut på enbart storseglet. När jag var där och jobbade för ett antal veckor sen var det en strid stöm av dylika båtar

post-945-1394237694,9794_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade hem min nya båt. Blev liggande i Karlsborg för att vi missade sista broöppningen. Det funkade det också.

/Benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...