Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Mr_Crona

Fästa gasolflaska i ankarbox

Rekommendera Poster

Jag skall ordna ett bra sätt att fästa gasolflaskorna i stävluckan så att de inte far runt när man seglar. Vi har två flaskor. En komposit samt en mindre av den gamla järnmodellen som reserv. Reservflaskan har jag ett fäste till som man kan kan skruva fast i botten på boxen.

Nu vill jag inte borra och skruva i boxens botten eftersom det troligen var där jag tidigare haft läckage. Och det är ju dumt att riskera läcka igen, med tanke på att det inte är så lyckat om gasolen läcker in i båten. Min tanke är att limma fast en plastskiva i botten av boxen och skruva fästet på den. Jag har också tänkt att limma en plastskiva mot bakväggen på boxen och där skriva fast ögglor som man kan dra spännband genom för att tajta flaskan mot vägg och golv i boxen. Nu undrar jag vart jag kan få tag på billiga dugliga plastskivor som är ca 1-2 cm tjocka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigt vet jag inte men senast så tiggde jag spillbitar av Lexan hos glasmästaren... Och så åkte jag och köpte en tårta till deras em-kaffe...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha, ja en tårta kan det ju vara värt.

Jag funderar på om man inte kan använda någon billig produkt, typ plastskärbräda elller liknande.

Om man ska handla produkt gjord för båt får man ju normalt annars multiplicera normalpriset med 10...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns som skärbrädan av plast är av den feta svårlimmade typen.

Den kan också se starkare ut än den är. Satte en sån som hasbräda för ankarkättingen och den gick rätt av utan större påkänning trots att den var ca 10 mm tjock. Tror att det var lite kallt och att den blev spröd av kylan. Känns ju annars som att den är seg och böjlig men inte den jag har tydligen.

Jag skulle nog ta lite glasfiber och epoxi och en plåtbit istället. Eventuellt bara limma plåten. Man kan ju lätt göra om det om det skulle släppa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle bara satt fast två beslag i mellanväggen. Limma fast dom med epoxy borde räcka för att hålla en gasolflaska på plats. Använd sedan en spännrem för att sätta fast flaskan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle helst vilja undvika håltagning i väggen eftersomjag inte kan vara hundra på att det blir tätt. Gissar att det räcker med minsta glipa för att läckande gasol ska sippra in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast du ska nog utgå ifrån att du ska ha ett tätt system till gasolen. 

- Inga halvdana slangar eller hemgjorda kopplingar!

Läcker den så tar den sig ut ändå, oavsett om du har borrat eller inte.

Koppla in en läckagevarnare, kostar några hundra men det är billigare än en uppbränd båt.

Ja, det är tom billigare än den där ettan med jordvärme. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade alltså att man limmar fast beslagen med epoxy, inge borra några hål. Vill kan ha ännu starkare kan man armera med glasfiber och lägga några lager över foten på beslaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag modifierade en förvaringlåda eftersom jag har gasoltub(, modellstörre)

ställde lådan på högkant, siliconade underdelen, kapade ca 10 cm ovantill, satte gummilist som gångjärn, och en skummgummilist i ovandelen, så när jag behöver stänga av gasolen så öppnas bara den övre delen. Inte korrekt men funktionellt tillsidare..

post-10024461-1394237661,6795_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...