Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Mr_Crona

Projekt täta ankarbox - plastning klar

Rekommendera Poster

Då har jag kommit vidare i projektet med att täta den läckande ankarboxen i stäven. Nu är plastningen gjord. Nästa steg är att spackla i bakkant. Boxens botten är ju formad som en triangel och sluttar nedåt i akterkant. I akterkanten är två dränneringshål borrade på vardera sidan. Men dränneringshålen sitter några cm ovanför boxens botten i bakkant. och bakkanten måste därför spacklas upp så att det inte samlas vatten där. spacklingen kommer alltså få ett kilformat tvärsnitt, där utfasningen är frammåt i båten. Vad bör jag använda för spackel till ett sådant jobb. Är det vanligt glasfiberspackel som gäller? Det behöver vara något jag sedan kan lägga på topcoat på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde du inte spacklat före du plastat!?

Jag hade spacklat med polyesterplast blandat med talk.

Du måste nog lägga på ett par lager glasfiberlaminat ovanpå spacklingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske. Jag är helt novis, men i tidigare tråd fick jag rådet att plasta först och sedan spackla. Innan du spacklar bör du låta härda, sedan slipa och tvätta. Som spackel kan du blanda glasmicroballonger och blanda med polyester.

Med glasfiberlaminat menar du sån glasfibermatta man använder vid plastning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man laminerar direkt mot tidigare laminat så blir det starkare, än om man först spacklar och sedan laminerar på det. Men praktisk i det här fallet saknar det betydelse, bara ytan är ren och spacklet inte innehåller feta produkter som försämrar vidhäftning.

Laminat där man eftersträvar måttlig hållfasthet då duger det med glasfibematta (dvs där trådarna ligger åt alla håll). De flesta båtar är byggda med detta om de är handupplaggda, vilket är tex är mycket starkare än tex sprutade laminat.

För höghållfasta laminat då bygger man upp dessa av väv (där trådarna ligger korsvis 90 grader som i ett tyg). Båtar där man vill ha ytterliggare styrka och vid reparationer så använder man ibland epoxi för att öka styrkan, men då börjar det bli dyra konstruktioner och då brukar man även försöka minska vikten genom att pressa ihop laminatet för att pressa ut överskottsepoxi vilket tex kan göras med vakum.

Köper man väv bör man därför först ta reda på om väven är preparerad för polyester eller epoxy så man får rätt sort.

I ditt fall så är det matta du skall använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men bästa Hasse

Visst ligger det en del sanning i det du säger, men det du skriver är bara att röra till begreppen.

Man måste ju se till vad som arbetet avser. I det här fallet är ju en ankarbox som skall tätas. det har inget med hållfasthet att gör.

Om man pastar hela boxen först och sen spacklar ovanpå laminatet, så kommer spacklet att ligga som en lös kaka ovanpå den nya plastningen. I en ankarbox lägger man troligtvis hårda och tunga grejer. Vatten kan också tränga in mellan laminatet och spacklet.

Så småningom komer man att slå loss spackelkakan och då är man tillbaka på ruta ett. För att lägga dit nytt spackel måste man slipa rent glasfiberlminatet. Visserligen ett av de trevligaste jobben som finns - att slipa glasfiberlaminat.

Till TS

Glasfiberlaminat är det som i plastbåtar som man kallar plast. Det består av så stor del som möjligt av glasfiber som dränks in med tex polyesterplast. 

I det läge du befinner dig nu, skulle jag gjort en lätt avslipning av det laminatet du redan lagt - åtminstonne där du skall spackla upp ett fall. Slipa för hand med ett grovt slippapper. tex kornstolek 40

Tvättat av med acceton.

Jag använder ett spackel som jag blandar av polyester och talk. Blanda i härdaren innan du blandar i talken. Man kan blanda spackel med mickrobalonger också, beror på vad man har. Glasfiberspackel är ganska onödigt. Det blir betydligt mer svårslipat efteråt.

Hade nog målat över ytan där du skall spackla med den blandade rena plasten för att väta ytan - tunt.

När du spacklat och det härdat får du ju slipa över ytn för att den skall bli slätt.

Jag skulle laggt ett eller ett par lager glasfiberlaminat över spacklingen och ca 10 cm ut på angränsande laminat för att skydda spackelklunken för yttre påverkan.

Lätt avslipning av hela ankarboxen invändigt. För hand - grovt slippapper. Tvätta med acceton. Måla med ljusgrå topecoat. Du får nturligtvis måla med vilken färg som helst, men skite syns så mycket på helt vitt.

Med topkoat menar jag gelcoat som har en iblandning av vaxlösning. Finns att köpa färdigblandad. Är det inte vax i torka inte ytan helt på många år utan klibbar. Tyvärr fick jag egen erfarehet av detta när jag började plasta på amatörnivå i början av 1970-talet.

Och som hasse avslutade sitt inlägg. Det är mtta du använder, men det har du väl redan gjort om det är polyesterplast du plastat med. 

Har du plastat med epoxy så blir det lite annat matrialval.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för att ni orkar ge sån detaljerad feedback!

toaen; när du skriver Hade nog målat över ytan där du skall spackla med den blandade rena plasten för att väta ytan - tunt, menar du då att jag målar på med polyester med härdare, men innan jag blandat i spacklet?

 

//M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...