Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Motorkryssare

Val av ankare?

Rekommendera Poster

Hej! Vad rekomenderar ni för ankare till en Jupiter 30 ca 10meter väger 4-5 ton.

Hur många ankare ska man ha, Bäst ankare för mälaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista frågan är lätt - minst två, med några meter kätting och lina.

Sen beror det ju på hur man ankrar.

Jag har ett Delta 10 kg som huvudankare

Ett Fortress aluminiumaknare 3,6 kg mycket bra lättviktsankare men inte för svajankring

En 12 kg dragg - är ju bohuslänning

och en blyplätt - vad jag nu skall med den till - ankarvikt !?

min båt ör på 4,5 ton. 10 kg är nog i minsta laget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag letade efter svaret på den frågan fast ang vår båt, en Omega 36, depl 5,1 ton för en tid sedan. Hittade denna tråd med mycket skrivet i ämnet. Många bra länkar där.

Jag har en Brucekopia på 10 kg som huvudankare, men som jag inte är helt nöjd med. Sammantaget utifrån det jag läst kommer jag skaffa ett Deltaankare på 15 kg som huvudankare. Skall funka bra både som svajankare och vid förtöjning mot land.

Du bör ha minst två ankare ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bruce kopia och äkta bruce har jag, dessa har ännu inte svikit mig, Ankrar då ofta i vikar mot brygga mer sällan på svaj och mestadels där det är dy eller lerbotten. Där tror jag bruce-ankare är som bäst. Har tidigare provat :

1. Dragg....fungerar bara på stenig botten i övrigt helt värdelöst.

2. Sea-grip.... inte så bra i mjuk dy men fäster bättre i hårdare lera och sandbotten

3. Danforth.... helt värdelöst på det mesta utom stenig botten, dessutom risk för att klämma fingrarna.

Bruce har som jag ser det bara problem på hård sanbotten och grov grusbotten, därför troligen inte helt säkert vid svajankring på alla bottnar.

Hade 10 kg till en båt på 3 ton och nu 15 kg på en båt som väger 7 ton, samt alltid ca 3m kätting närmast ankaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker Delta funkar super på våra dyiga och bevuxna bottnar i Blekinge. Bruce-kopior har jag skiftande erfarenheter av, vissa har funkat helt OK, andra inte alls..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två tips... men då snackar vi Mälaren. Går du ut genom Södertälje för att utforska från Trosa och nedåt så är det Delta som gäller, tycker jag.

Tips 1 är ett vanligt skålankare, blyplätt kallas det lite nedlåtande. Men i Mälaren och stora delar av Stockholms skärgård är det lera. Jag sätter då på min rostfria plätt på 20kg och fy tusan vad det sitter bra!

Allvarligt, jag har att göra ibland att bända upp det...tekniken är att backa båten, belägga linan, låta båttyngden bakåt få upp ankaret...

Tips 2 är att för mig går en gräns vid ca 15kg, då är det inte roligt längre att hala upp med handkraft? Ankarspel är väldigt bekvämt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ang plätten. När jag seglade Safir för många år sen körde jag med plätt. Ibland var det fruktansvärt vad den satt. Men i skärgården var det lite lynnigt då man ibland kom till platser där det inte var lera eller blandbotten. Då var fästet dåligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en bra artikel om ankare http://old.sxk.se/tekniska/btf/ankring/af02.htm

Idag tycker jag nog Delta är det bästa ankaret med tanke på pris och prestanda. Själv använder jag oftast Danforth i aktern de gånger jag ligger mot land. Det har fördelen av att vara relativt lätt, är det sandbotten som det ofta är i mina vatten så greppar det mycket bra. Skulle jag behöva ersätta det så blir det troligen ett Fortress eller ett Delta. Ombord har jag även en dragg. Inte mitt val, det följde med båten. Men vid några tillfällen har det varit bra att ha. Största fördelen är annars att det är  lätt att stuva. Bruce är bra om man samlar på jämnstora stenar att lägga runt flaggstången och blyplätten om man vill studera bottensedimentet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Smacklera i Mälaren =blyplätt. (Men inte Feltemas.) Ibland nästan omöjlig att dra upp.

Ingen har nämnt Rockna!

Slipa ner eggen med vinkelslip på Brucekopian så biter den i sjögräs och sand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brucekopia 7,5-10kg med 5 meter grov kätting på ankarolinan.

Ett till extra med motsvarande kättingarrangemang, fast kanske vanlig bonntamp och möjlighet att rimligt enkelt byta till t.ex.ett Danforth. Samt en gummibåt att ro ut och ta upp extra ankaret med.cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...