Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
dynaflux

Batteri 12 + 12 volt

Rekommendera Poster

Min båt har 24 voltssystem med två 12 volts batteri på vardera 120 Ah. Jag har konstaterat att ett av dem måste bytas och frågan är om jag måste skaffa ett likadant eller kan klara mig på 100 Ah eller mindre. Antar att det funkar men jag vill bara dubbekolla innan jag lägger ner 1500-2000:-. Något annat jag bör tänka på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör byta båda och de bör vara lika stora. Jag skulle nog idag sätta dit 2x95Ah AGM. 3600 spänn men de håller länge, på sikt blir det en ganska bra affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är maskinen lättstartad? och andvänder du 24v till start endast så kann du snika på batterierna hade 2*75 amp start batt till 2 scania dsi11 fungerade 5 år för mig.

Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är servicebatterier (startbatterierna ser ut att vara 55-60 Ah). Funderar på att köra på 100 Ah..... eller är det snålt? Mina förbrukare är förutom belysning; kylskåp, Webasto-värmare, pumpar till vasken och ibland en dator. Jag vet att det här är en hur-långt-är-ett-snöre-fråga men jag ingen koll på vad man brukar ha. Ska även säga att jag ska byta till LED-lampor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100 amp låter lite om du inte stödladdar, i min nuvarande båt 5*75ah 12v 125w solcell.

det fugerar bra vid bra väder,men en mulen kall weekend tar hårdare på battbanken.

angående kvalitet på batterierna så får plånboken avgjöra det, fördelen med gele/agm är att dom  påstås klara fler djup ur laddningar.

Det går många fritidsbatt på ett mgm batt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tänk på att 100A vid 24 volt inte är samma som 100A vid 12 volt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på det. Så 100 Ah är kanske fullt tillräckligt(?). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nja det är ju egentligen en helt annan sak, det beror ju mer på Dig och Ditt behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också att 100Ah låter i minsta laget, även med beaktande att dina 24V förbrukare drar mindre ström

 

Av det skälet så tycker jag att AGM är bättre eftersom du kan dra ur lite mer utan att batteriet förstörs... Har inte själv köpt på Biltema, än, men flera års garanti är ju ett bra argument?

 

Ditt lite bättre kvarvarande förbrukarbatteri blir nytt startbatteriet och nuvarande start sätter du någonstans som reservbatteri.

 

Nyfiken fråga, eftersom jag också kör med 24V, kör du datorn direkt mot batteri eller har du en inverter imellan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt medveten om det,darför borde man diskutera i wattenlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska fundera på truckbatterier, alltså sådana som sitter i golfbilar, truckar, rullstolar m.m. Vanliga är Trojan.

Fördelen är att de kostar som fritidsbatterier men är lika tåliga som AGM, d.v.s. de kan laddas ur nästan helt utan att gå sönder. Man använder samma laddare som vanligt. Som jag förstått det är det helt enkelt vanliga blybatterier men med tjockare blyplattor än andra.

Hallberg Rassy använder sådana till sina båtar. Väl beprövad, tålig och prisvärd teknik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är verkligen 100 Ah så lite (har ingen direkt erfarenhet, hade en mindre båt innan med ett 55 Ah batteri där jag körde allt inkl. kylskåp men då låg vi inte stilla några längre tider). 

Har Biltema AGM? 

Startbatterierna är fräscha och dessutom mindre så det funkar inte. 

Gamla ägare har fulkopplat; bland annat har någon kopplat in en 24==>12 voltskonverter som går till nyinstallerade lampor (medan belysningen som är original är 24 volt). Därtill har någon tagit ut 12 volt över ett batteri, bland annat till en 12==>230 voltskonverter. :-( 

Jag tror att datorn går på 18 volt men någon trodde att den tål 24 volt. Jag tänker inte chansa utan ska bygga ihop en 24==>18 volts spänningsregulator. 

Mitt mål är att köra allt på 24 volt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tycker inte 100Ah är väldigt mycket... inte så lite heller men inte tillräckligt.

För om du ligger ute några dygn och kör motorn mellan skären säg 2 tim varje dygn så förbrukar du ändå kanske 20-25 Ah varje dygn. Efter tre dygn är du på 60-75 Ah förbrukat?

Räknar så här, kylen tar bara den kanske 30Ah, dator på tre timmar plus ladda batt tar nog 6 Ah, lampor 3-6 Ah. Det vill säga bara det här är säkert 40 Ah. Laddningen sker med motorns generator och du hinner återladda kanske 15-20 Ah, dvs hälften. Grovt räknat alltså...

Och om du inte har AGM så ska man som regel undvika att regelbundet ladda ur vanliga batterier mer än 1/3 av kapaciteten.

Ett AGM sägs klara 2/3 men om du siktar på hälften, 50%, ligger du bra till. Det innebär att du bör ha en kapacitet av kanske 100Ah per två dygn du är ute utan laddström och utan att köra motorladdningen någon längre stund.

Okej, batterierna klagar inte, har ingen fackförening, de bara finns där. Men till slut så ger de upp om man misshandlar dem. Tex genom för djup urladdning och att inta ladda tillbaks, direkt. Så ska du plocka på mer grejer så bör du nog ha mer kapacitet. Eller solpaneler...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang Trojan kom jag på en grej... helt rätt att ett känt varv sätter i sådana. Men om man läser resebloggar så är det inte bara sol och fint väder på BORA BORA? Det är brist på elsladd också. Det skapar problem efter några år.... 

Problemet är att man ska utjämningsladda proffsbatterier ( AGM lite mindre känsliga sägs det ) och att utjämningsladda 2V är inte något som vi vanliga har med grejer i båtarna för att göra.

Det sker i laddstationer för tex golfbilar, automatiskt. Genom att överladda med ganska högt volttal och lite högre ström, styrt av elektronik och med övervakning av batteriets temperatur.

Så även väldigt fina proffgrejer kan tappa geisten om vi inte sköter dem som proffsen gör...

Det är alltså inte bara att köpa batteri med annan teknologi och uppbyggnad, vi måste sköta dem också. Bara säger det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS. Man får under inga som helst omständigheter utjämningsladda AGM eller GEL- batterier. Utjämningsladdning ska ENDAST göras med våta batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... det finns nog olika uppgifter om huruvida man skall utjämningsladda AGM och GEL?

Helt rätt i USA, lagsökarlandet före alla andra? Där står väldigt tydligt att det inte skall göras.

Så skriver bla SONNENSHEIN ( väldigt välkända GEL batterier ) själva i USA medan man i Tyskland för industritillämpningar skriver att man måste göra utjämningsladdningar...

Och vi som följer bloggen om Morgans Cloud ser ju att där förekommer uppgifter om att man ska utjämningsladda batterier från LIFE LINE ( väldigt välkända AGM batterier )

Sköta batterier är alltså inte helt enkelt för en lekman. Observera också att man inte kan utjämningsladda med de normala batteriladdarna från tex cTek mfl. Några amerikanska kan sådant, Sterling samt MasterVolt mfl... men de är programerbara... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Truckbatterier är bra, Trojan T-105 är ett kanonbatteri. Men AGM är bättre, betydligt bättre. Det tål hårdare laddning och man kan dra ur det hårdare. Man slipper söla med vattenpåfyllnng. Det kan monteras hur som helst. Dessutom, något som har blivit viktigre nu för tiden. Mindre Peukerteffekt. Dvs, tar man ut mycket ström för tex inverter, kaffekokare, micro så går det åt fler ampertimmar än bara tid x ström. Det är det som kallas Peukerteffekten. AGM har betydligt mindre Peukerteffekt. Totalt sett gör det att man med AGM klarar sig på färre Ah. I våras började jag fundera på att byta till T-105:or men sen har jag läst på och pratat med andra så nu är jag övertygad om att jag ska ha AGM istället. En orsak är att jag ser ett betydligt mindre behov av batterikapacitet sen jag utökade solpanelsfarmen. Nu väntar jag bara på att Toaen ska släpa sig i väg till affären med stor B så jag kan få en riktig utvärdering av Blitemas 95Ah AGM batterier.

Utjämningsladdning: Jo jag har noterat att några säger att man kan göra det med AGM. Utjämningsladdning är till för att lösa upp blysulfat som bildats på polerna och blanda om elektrolyten. Vid utjämningsladdning gasar batterierna rejält, det ska formligen koka. Ett AGM batteri är helt slutet. Innan jag gör en utjämningsladdning vill jag nog ha väldigt bra garantier från tillverkaren att det kan göras. Dessutom vill jag vara en bra bit därifrån. I nödströmsanläggningar, radiostationer mm används mer och mer AGM batterier men aldrig utjämningsladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

450Ah(4st t-105s) en Mastervolt laddare 50A som har equalize mode.(körs ca 1ggr/månad)

Deras ord för utjämningsladdning,vilket laddar batteribanken med max 16v och bara några A.

Detta har fungerat mycket bra för oss.(hittills)

 

 

Detta fick mig att välja t-105orna.

the key question

http://www.sterling-power.com/support-faq-2.htm

 

Jag har länkat till detta förut,men för er som ej har läst detta så är den intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej snackar vi om kapacitet eller kvalitet? ere kvalitet så får ni inte glömma NIFE batteriet.Där har ni livslängd som andra märken kan bara drömma om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, NiFe-batterier, ja det var riktiga grejor det. Tyvärr har tiden sprungit ifrån dem. De var aldrig bra på stora strömmar och kapacitet i förhållande till vikt är för dåligt idag. Ett LiFePO4 batteri är helt överlägset och troligen det vi får se en hel del av i framtiden. Problemet är att vill man kunna utnyttja dessa batterier optimalt så måste sytemspänningen höjas till 48 eller kanske 144 V.

OT: I min källare strå två gamla NiFe-batterier, det ena 12V 10Ah satt från början i en transformatorstation och byttes ut bara för att det hade för många år på nacken. Det andra batteriet är 2,4V och 20Ah. Satt i blinkfyrar vid vägarbeten (har jag hört). Någon gång då och då brukar jag ladda dem och visst har de en stor del av sin kapacitet kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, du skrev:

I nödströmsanläggningar, radiostationer mm används mer och mer AGM batterier men aldrig utjämningsladdning.

 

Helt rätt. Det kan jag intyga själv! I forntiden, förra årtusendet alltså, var jag med om sådana installationer. Men att man inte utjämningsladdade upp de batterierna beror helt enkelt på syftet med att utjämningsladda ju är att efter hård belastning och ett antal fulla cykler, 25-100 st, så går kapaciteten ner. Då utjämningsladdar man. Eller en gång i kvartalet t.ex.

 

Men batterier i en radiobasstation, som jag sysslade med, de används bara vid strömavbrott. Som sker sällan... eller aldrig. Så behov av utjämningsladdning fanns inte helt enkelt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att kollat runt och satt mig in i ämnet inser jag att AGM är det vettigaste valet. Frågan är vilket märke jag ska satsa på. Hittills har jag bara kollat på Varta som Sea Sea säljer samt Biltemas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När allt fungerar går kalkylen kanske ihop. Priset för batterierna ger mer ström för pengarna, lättare att placera, lägga batterierna för att få plats kanske även vissa batterier klarar.

En man jag känner hade nästan nya Trojan 12V totalt c:a 900Ah i båten. Under sommaren hade man problem med elwinscharna mm ombord. På våren fanns ingen ström kvar i batterierna trots att kabeln till elstolpen suttit i hela vintern.

Batteriladdaren var sönder men generatorn hade hjälpligt gett laddning emellanåt. 

Såna malörer känns mindre med vanliga våta blyaccar. 

Kolla batteriernas kondition, sommar som vinter. 12,7-12,8V i vila. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...