hangun 1 Postad 12 September , 2013 Hej jag har en nimbus 22 dc årsmodell 2000 med en sötvattenkyld vp 5,7 l från 2008. Skulle ni ställa den varmt 15000 kr eller kallt 1500 kr i vinter? Stället där jag servar den tyckte jag skulle ha den varmt för det var så mycket saker i den som var känsliga. Vad är det som är känsligt? De har vinterkonserverat den. Men jag frågade om de hade hällt stabilisator i tanken. Det hade de inte gjort. De sade att man kan hälla I det senare och låta det ruska runt i tanken när jag tar hem båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 12 September , 2013 Jag förstår din undran. Du ska få min uppfattning om detta med ute och inneförvaring. Vi har tidigare haft vår Storebro31 inomhus i varmhall, med tillgång till toalett, el och allt möjligt. Vi pröjsade för detta 18.000 spänn och det var det värt. I vintras tog vi dock ett annat beslut och det handlar väl mer om ett bristande förtroende för företaget. Istället parkerade vi båten på vår väldigt stora garageuppfart och täckte henne med presenningar med mycket bra luftning. Plus och minus ? Jag hade gärna haft kvar henne i varmhallen och vi letar detta alternativ men hos annat företag och de växer inte på träd, tyvärr. Litar du på firman och tycker du att det är värt det, gör det... inomhus alltså Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 12 September , 2013 Har alltid haft båten vid sidan av huset täckt av presening. Har varit en väldans jobb med att ta in allt. Alla dynor som går att ta in har jag tagit in. Nu inför denna vinter kommer jag att ha båten inomhus på jobbet Och det känns så MYCKET bättre. Allt står varm och torrt. Behöver inte tänka på vad som ska tas in i värmen etc. Så jag kommer inför kommande vintrar att satsa på varm inomhus förvaring. Hos oss kostar min båt 600:- / mån och det är värt varenda krona tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 September , 2013 Du Seamaster... har ni några lediga jobb hos er... ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 12 September , 2013 Varmt för 15000kr är dyrt. Då din båt är låg så är tipset att kolla upp ställen där folk ställer upp sina husvagnar på vintern. Brukar vara lite andra priser Finns det något känsligt i båten förutom motorn? På sin höjd vattentank, pump och ledningar eller? Dom försöker bara skrämma dig till att ta det dyrare alternativet Kallförvaring inomhus är ett bra alternativ. Utomhus funkar ju också men jobb med press o ställning mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 12 September , 2013 Nä tyvärr inte Ska montera ankarspel under vintern så därför ska jag ha den på jobbet. Har då tillgång till verktyg etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 12 September , 2013 Har man dynor etc kan det ju vara ganska så lurigt med fukten utomhus? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hangun 1 Postad 12 September , 2013 Det är en loge som är kall men den står under tak. Bara att backa in trailern. Lägger en lättviktspressening över båten mot damm. Jag tycker det känns dyrt med 15000 för 6 månader om det nu inte gör något att det står kallt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hangun 1 Postad 12 September , 2013 Föredrar också värme. Skulle kännas bättre. Men allt har en gräns och ett pris. Att ha båt kostar mycket pengar och om inget blir förstört sparar jag gärna 15000 skattade per år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 September , 2013 Jag hade båten 25 fot innomhus ett pr vintrar. Det kostade hälften av vad du skulle betala. Det var innan man la moms på vinterförvaring. Skulle reparera en plastpestskada, men det blev väldigt mycket annat gjort pga att den stod i tempererad hall. Dessitom fick jag köra med hur mycket värme jg ville lokalt i båten. Den väme som läckte ut kom ju hallen till godo. Nu ligger jag ju i sjön året om. Vinterplatsen får jag låna och ta ström från båtplatsägarens sjöbod. Kostnaden för strömen har varierat mellan 1000 kr till 4000 kr beroende på hur mycket jag varit och jobbat i båten. Hade jag inte skulle göra nåt i båten som fodrar värme hade jag valt kall förvaring. Men man måste ju ta ur allt som kan mögla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 September , 2013 Det har dom säkert - om du har en väldigt hög yrkeskompetens innom ett visst område och att du vet att lönenivån här ute är en del lägre än tex i Stockholm. (varför går det inte att infoga Smiley) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenAbsolut 0 Postad 12 September , 2013 Jag har min båt på trailer, Sea Ray 24 fot, som jag betalar 2700:- (130:- / m2) inomhus på en loge där den står torrt och svalt fram till slutet av april. Det blir säkert flera minusgrader under värsta vintern (bor i Skåne) så glykol och tömning av vttensystem m.m. gäller precis som om den står utomhus. Jag placerar två spannar med Torrbollar för att vara säker på att den håller sig torr och det fungerar mycket bra. Tyckte förr att det var mycket pengar men inser nu att det nog är ganska så billigt ändå jämfört med de priser som nämns här. //Kapten Absolut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 September , 2013 Ute eller inne? Är väl samma sak som med sommarstugor? När jag var ung så stängde alla igen sina stugor på vintern... tömde vattenledningarna osv... stängde av elen helt. Idag så har samma ägare elen på året om, och värmen... dels vill man kunna åka till stugan då och då. Och dels har man inte samma tid att plocka hem ömtåliga grejer, dukar och kläder, ta sig tid att tömma vatten osv.... vissa hus är tilläggsisolerade numera. Och ägarna jobbar hårdare för att ha råd att betala elen under vintern? Då vill man njuta när man är där? Så det är en avvägning mellan bekvämlighet och vad man uppfattar som rimligt pris? Båten i sig överlever nog minusgrader, det har båtar alltid gjort. Men vi har mer grejer i båten! Och slippa strulet att ta hem allt? ( jag hade alltid två fulla bilar höst och vår... ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 September , 2013 Min båt har stått inomhus under en period. Inte uppvärmt men temperaturen gick aldrig under +5. Ljus och fint, tillgång till toalett mm. Mycket bra när man skulle bygga om osv. Men dyrt. Sen stod jag i en isolerad plåthall som skulle vara frostfri. Det var den inte så värmeväxlaren till färskvattenkylningen frös. Mina grannar var husbilar = skittråkigt. Så jag övergick till utomhusförvarning och slapp samtidigt den läskiga transporten. Nu måste båten tömmas och allt som kan frysa fixas. Men jag inser att tömma båten också innebär en välbehövlig städning. Det är inte ovanligt att div grejer blir kvar i båten under säsongen. Allt samlas nu i ett källarrum i div IKEA/Biltema kassar. Allt åker ur båten utom dynorna. För att slippa mögel kör jag en ozongenerator. Ström fås från solpanelerna som också håller batterierna laddade. Vill jag geja i båten kör jag igång värmaren (fjärrstyrd). Behöver jag ström så fixar jag det med ett elverk. En bekant ställer ett elverk i sittbrunnen över vintern - bara att köra igång! Man behöver inte täcka båten så där överdrivet, på min räcker det med sittbrunnen samt vinterlucka till tex förpiksluckan. Funderingen nu är att ersätta presenningen över sittbrunnen med takskivor av plast. Jag vet inte om det totalt sätt är så mycket mer jobb att stå utomhus. Men det är en stor skillnad på pengar, pengar som man (med gott samvete) kan använda till roliga båtgrejer. Sen är det för mig lättare att titta till båten. Slutsats: Ute/inne? Det är lite vad man själv gör det till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 September , 2013 Du skrev i första inlägget: De har vinterkonserverat den. Men jag frågade om de hade hällt stabilisator i tanken. Det hade de inte gjort. De sade att man kan hälla i det senare och låta det ruska runt i tanken när jag tar hem båten? Njaee.. Då blir bara soppan i tanken behandlad. Vitsen med stabilsator är att det även ska köras in i motorns bränslesystem för att skydda detta. Stabilisatorn bör alltså slås i tanken redan innan sista sjöturen för att säkerställa att man har behandlad soppa hela vägen ut i motorn.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 13 September , 2013 Ja funderade lite här nu, jag hällde en tillsats som heter tripack i tanken räknas den till stabilisator månntro? har fogat förgasarna med fog olja räcker det i så fall om inte tripack är en stabilisator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 13 September , 2013 Ligger det soppa på fler ställen än i bara cylindrarna ? ...svar ja! Vi pratar olika faktorer nu , oljefilm i cylindrana , gammal soppa i systemet .... Går inte hand i hand ... Jag har själv sett hur det blir med avlagringar/ rester, efter att inte behandla soppan med stabiliseringsmedel ... Tro mig , blir bara massa elände efter ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 13 September , 2013 Hur menar du nu jocke? fel att ge fogolja eller avsaknad av stabilisator har hällt i tripack ? Tripack lika med stabilisator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 September , 2013 Enligt hemsidan www.tripak.se så Förhindrar att det bildas beläggningar (kristaller) i förgasare och bränslesystem vid långa förvaringstider och det låter ju bra. Men jag måste säga att jag blir väldigt tveksam när en produkt påstås sänka bränsleförbrukningen 20%.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 September , 2013 Det Jocke menar är att foggningen inte på något vis ersätter stabiliseringen av bränslet då de helt enkelt skyddar helt olika delar av motorn. Du ska alltså både fogga och köra stabilisator om du gör en seriös konservering. Precis som du verkar gjort om TriPak håller vad dom lovar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 13 September , 2013 Ja de var jag med . men hällde i detta i soppan och motorn varvade 100 varv mer med detta än innan. Konstigt men så var det min motor varvar normalt 5700 men efter jag häll i detta varvade den 5800 konstigt eller hur? Men då verkar det ju vara en bra stabilisator då eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 13 September , 2013 Syftet med stabilisering är något helt annat än det du upplever ! .... som jag redogjorde tidigare .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 13 September , 2013 Jo men tripak verkar ju motverka kristallisering smörjning och så vidare så de verkar ju rätt då.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hangun 1 Postad 14 September , 2013 De har konservverat den men ingen stabilisator i tanken. Kan de gjort något annat för att förhindra kristallbildning i insprutningen? Måste konserveringen kompletteras om de missat det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 14 September , 2013 De kan ha dränerat den eller kan de ha kört motorn från en separat tank när de körde in glykol i kylsystemet som innehåller alkylat eller stabiliserat bränsle eller sk fogging mixture.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 14 September , 2013 Varmhall anser jag är överkurs såvda du inte tänker jobba med båten då är det definitivt värt pengarna. Även om det kan finnas fördelar med att man slipper köldskydda så finns det även nackdelar tex, att i bränsle och vattentanken så ökar risken för mikroorganismer med ökad värme och även större risk för att packningar mm får torrsprickor i varm torr luft. Har sedan några år båten i kallt båthus (finns ström men ej värme). Det håller båten torr och nästan fri från dam och skräp. Om jag tvättar båten på hösten så är den tillräckligt ren för att polera och vaxa på våren. Det bästa är att jag slipper pressening helt (tungt och högt= farligt) och att jag slipper behöva polera bort de märken som pressening allid lämnar ifrån sig under en hel vinter, blir alltid något trots tung pressening. Andra fördelar att jag kommer åt båten hela vintern och att jag kan jobbba med den främst på hösten men även på våren då andra fortfarande har sina pressar kvar. Men mitt i vintern då är det för kallt att göra något där. Jag kan även lämna kvar batterierna (kopplar dock loss dom elektriskt) och ladda dem ett par ggr under vintern. Kan därför varmt rekomendera kall förvaring i hus, men det skall vara väl ventilerat så att båten kan torka både ut och invändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hangun 1 Postad 14 September , 2013 Strunt samma. Dom har väl gjort det som ska göras inför vintern. Man måste lita på att det är ok och att den nu kan stå kallt i vinter. Så får det bli Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 14 September , 2013 Hade jag stått i sådana huvudbryn hade jag lyft luren och slagit en signal till meken. Så tillvida verksamheten inte ploppade upp med årets trattkantareller lär de ha ett hyfsat inrepterat standardförfarande som de körde även på din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hangun 1 Postad 16 September , 2013 Båten hämtad efter service och konservering. Körde den direkt till en lada inför vintern. Känns bra att den står där nu. Ska ta ur batterierna och ha dem på laddning hemma i vinter. 1500 kr för förvaringen. 8300 för service och konservering och byte till magnesiumanod. Tack för era åsikter och tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 16 September , 2013 Låt oss hoppas att ladan klarar ev snölast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser