Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
mirkolina

Bella 512 Excel - Hjälp (stolproblem)!

Rekommendera Poster

Infästningen till förarstilen på vår Bella 512 excel släppte i helgen. Till min förvåning noterade jag att stolen är fäst med 6 skruv á 55*5mm (plåtskruv?).

Nu går de inte att skruva tillbaka eftersom de inte fäster i plasten, som nog är lite spröd efter 10 år. Jag misstänker att durkplaster bara under 6 mm men i botten på bellan går det också  två ihåliga kölstockar av plats under stolarna. 

Vad är bästa sättet att fästa stolarna ordentligt? Har någon mer på forumet råkat ut för detta?

Hälsningar Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst blir man imponerad hur det sitter i hop i våra båtar, eller?

Jag brukar göra så här och det har hållt bra bla. för infästningen i min pulpit som satt på samma sätt som din stol.

Jag gjorde rent så gott det från glasfiberflis, blandade expoxi efter instruktion på flaskorna. Tog undan lite lättflytande expoxi som jag hällde ner i hålen ( det mest försvann nog gud vet vart, men lite sögs förhoppnings upp av glasfibern. Sen blandade jag förtjockningsmedel i resten av vätskan till ett trögflytande spackel som jag puttade ner i hålen ganska rikligt. Redan innan spacklet torkat skruvade jag fast pulpiten i de gamla hålen. Det höll iaf. 3 år tills jag sålde båten, sen vet jag inte längre.

Jag gissat att det kan bli svårt att skruva ut skruvarna om man skulle vilja det med min metod men om man doppar skruvarna i lite matolja så bör det gå att få loss dom i framtiden.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset!

Någon som vet mer om 512:an eller om det går att använda gummiexpanders?

Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gummiexpanders är förmodligen ingen hit, försök hitta molly i rf, det skulle kunna funka. Men jag har då då aldrig sett några. 

Det bästa vore naturligtvis om du kom åt underifrån med en mutter.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mutternitar kunde kanske vara en lösning. Man behöver en speciell tång, brukar finnas som paket med tång och ett sortiment med mutternitar hos verktygshandlarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör med gummiexpander det fungerar utmärkt.köp en prova på en plyfa eller dylikt så ser du hur den sväller på baksidan                                                                                                                      Ps andvänds ofta inom varvs industrin när dom inte kommer åt baksidan

Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fänrik,

Har du egen erfarenhet av gummiexpanderplugg?

Infästningshålen i stolen är 8mm så frågan är hur stora gängor jag får plats med?

Kanske är innerskrovet och balken 20mm tillsammans? Svårt att veta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smidigast är väl att snurra stolsfästet så du inte skruvar i befintliga hål?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja... skruvarna har släppt i infästningen i fem av sex hål pga kraften så det måste nog till mer rejäla alternativ.

Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill ha det rejält så måste komma in under och sätta stora brickor och mutter eller allra helst en stor rf plåt som stöd, då blir det rejält.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade idag med Sommens båtcenter (f.d Huges) och de var inne på samma linje som admiralen, dvs. att vrida fästplattan och ta upp nya hål MEN jag undrar om det håller i längden och om det är bättre än t.ex gummiexpanderplugg?

De pratade även om att använda sikaflex 291 som är lite limmande men borde man då inte istället lägga lite glasfiberspacken mellan durk och stolsinfästningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...