Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
petelars

Tilten krånglar Yamahaf50

Rekommendera Poster

Har en Yamaha 50 hk 4-takt från 2001 där tilten inte orkar med mer.

Jag tycker den betett sig lite konstigt det senaste, men ändå tiltat och trimmat motorn som den ska. Men här om dagen orkade den inte tilta upp motorn och efter lite småtilt upp och ner så gick den inte alls. Det klickar i något relä, men inget händer. Tog hem batteriet och laddade fullt, men samma problem igen!

Motorn startar som den ska och Gps går som den ska.

Vad kan vara fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dej rätt så går inte motorn. De brukar dö pga av vatteninträngning, rosthål i kåpan är en vanlig orsak..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väntar man lite, så går den en sekund, men stannar sedan. Ska kolla locket nästa gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem på min -99a 2008. Tydligen klassiskt fel.

Trimmotorn hade rostat ihop helt. Kostade 7.800 på Yamaha-verkstad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Petelars skrev: Väntar man lite, så går den en sekund, men stannar sedan. Ska kolla locket nästa gång.

Som sagt antagligen nåt elektriskt fel som gör pumpmotorn svag, spänningsfall vid relä kol etc. Men verkar den faktiskt allmänt pigg så kanske den istället - mot förmodan - möter alldeles för högt motstånd efter att hydraultrycket byggts upp igen under denna sekund? (Även tänkbara fel i pumpens kanaler&ventiler, stopp i lyftmekanik och gudvetvad bör kollas för det där med 7800 spänn lät ju mindre kul. ;)
[Det går väl f.ö. ofta att renovera elmotorer om så skulle bli aktuellt, och i fallet PTT-motorer så är väl dess pålitlighet knappast prio1A sjösäkerhetsmässigt (finns väl alltid manuella release-ventiler i nödfall, typ nr 35&37 i DENNA skiss)?] Är det spänningsfall inuti nåt relä så gäller ovillkorligen utbyte, i fasta kablage däremot oftast bara befriande enkel&billig oxidputs i kontakter. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska varvet där jag köpte båten titta på motorn, men jag måste då flytta den med trailer. Då vill jag gärna fälla upp motorn.

Hur får jag upp motorn manuellt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På ena sidan finns det en skruv med en lite ovanlig skruvskalle. Mejseln ska se ut som en gaffel med två pinnar på. Lätta på skruven så kan man lyfta motorn med handkraft. Men det är tungt och tar lite tid.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...