Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
V-one

Kylen slår av

Rekommendera Poster

Behöver ideer hur jag ska lösa följande.

Min kylkompressor (Danfoss) slår av så fort laddningen slutar ladda. Har en fattigmans ASU så när motorn, landström eller solceller går kör kompressorn fullt. Kylen ger bra effekt under laddning.

När ingen laddning sker från dessa startar kompresorn sina cykler men lägger ner då spänningsfallet blir för stort.

Förutsättningarna är att jag har fräscha batterier 2X130 Ah från 2013, med bra vilospänning.

2 meter från batterier till kompressor, 1 meter från kompressor till kylbox.

Kompressorn fungerar bra under laddning.

Någon som har en idé om lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt spänningen vid kompressorn? Är det spänningsfall kan det ju bero på för klena kablar eller dålig kontakt nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har du mätt spänningen vid kylen?  du kanske har för klena kablar,

jag har förmig att danfoss har lågspänningsskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM det funkade normalt med batterier som du bytte så skulle jag dubbelkolla de nya batterierna? Lös anslutning, dåligt batteri osv.

 

Men om du bytte batterier för att det var så här innan också, till nya fräscha... Då skulle jag kolla mer på kompressorn och elektroniken där!

 

Tyvärr lite segare att hitta felet då?

 

- om du inte ordnat bra luftväxling runt kompressorn blir den onödigt varm

- det i sin tur gör att elektroniken åldras i förtid. Vet inte om tillverkaren har något felsökningschema... Då kan man mäta sig fram.

- låna elektronikdelen av snäll båtgranne? Tar lite tid förstås?

- effekten gått ner pga att kylgas läckt ut. Kan kanske påverka? Lite...

- och som sista utväg överväga köpa nya grejer...

 

Sedan kan jag spontant tycka att du ändå behöver fler batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mailade med thermoprodukter om ett liknande problem med min kyl för ett tag sen, och vi kom fram till att det nog var för klena kablar. De rekommenderade 6mm2.

Fick även ett felsökningsschema för ASU enheten, se länk om det kan vara till nån hjälp.

http://dl.dropboxusercontent.com/u/29803320/Kontroll%20eldel%20ASU.pdf

 

edit: rättade länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar,

Jo det var likadant med de gamla batterierna så jag har uteslutit att batterierna är dåliga. Har också mätt på batterierna där vlspänningen är ok. Det är ok ventilation, står under diskbänken med ventilatorgaller precis bredvid.

 Jag ska mäta upp kablarna och spänningen vid kompressorn samt kolla schemat som bifogades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hade liknande problem. Visade sig vara för stort spänningsfall i huvudströmbrytaren. Kompressorn slår av när spänningen blir för låg (kommer inte ihåg exakt vad för lågt är.

Slutsatts: Köp inte billiga prylar till elsystemet. Huvudbrutaren ska vara gastät och ha kontaktytor som glider mot varandra (inte bara trycker).

/ ChrisE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underspänningsskyddet går att justera med ett motstånd.

post-43065-1394237644,8127_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok huvudbrytaren är jag med på. Jag har tre huvudbrytare, förbrukning, start och bog/ankarspel, de verkar ok. Kabelstorlek och skick fram till panelen också. Från panelen/brytaren till kopplingsplinten är det 6mm kabel men från plinten till aggregatet är det 2mm som jag ska testa och byta. (det är originalkablarna från Isotherm...)

Hur justerar man underspänningsskyddet med motståndet? Om jag förstår skissen rätt finns det ett motstånd idag men det skulle man mao kunna byta? Vore ju en bra idé eftersom det bara är i startögonblicket som det största spänningsfallet uppträder sen går spänningen upp.

Hur svag är själva brytaren på panelen, ger den motstånd? Där är kopplat med kabelskor till kontakten och en lödning på pluspolen som löper genom panelen. Lödningen är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ändra underspänningsskyddet så byter man motståndet, brukar sitta i termostathuset tror jag. Det här brukar inte vara något problem om inte någon tidigare ägare har bytt motståndet. Men innan man ger sig på det så kolla vilken spänning kompressorn har vid drift. Mät tex från plus på batteriet till plus på kompressorn, spänningen ska ligga en bra bit under en volt. Gör samma på minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jättebra info. Ingen tidigare ägare så det är original motståndet som sitter i.

Jag ska mäta som du skrev och kolla.

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla kablar?

Kan ärja i kablarna och då försämras ledningsförmågan ganska mycket.

Jag kunde inte starta/stoppa mina mororer från flyen, förlorade flera volt i kablarna. Bytte kablar och sen dess funkar det klockren.



Prova att byta till nya och gärna lite grövre kablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på innan man byter kablar. En ledare blir sällan utnött och har samma ledningsförmåga även efter många år. Däremot i anslutningarna och ändstycken kan det oxidera.

Man kan kolla var den/de dåliga anslutningarna är med ett enkelt universalinstrument. Med voltområdet inställt, mät spänningsfallet över varje anslutning. Går sedan att göra om ändstycket, byta eller löda. Skrapa och putsa bort oxid vid polskruv/anslutning.

Spänningsfallet ska förstås mätas då ström flyter i ledarna, dvs apparat eller laddning tar/ger ström. Spänningsfallet blir då proportionellt mot strömmen över kontaktstället.

Med mV (tusendels Volt) inställt kan man lätt mäta spänningsfallet i ledaren också. Man kan fila till mätpinnarna och sticka genom isoleringen i varje ände av ledaren för att utesluta ändstyckenas spänningsfall. Normal ström från belastning/laddning ska flyta i ledaren förstås.

Eller proportionera med känd belastning t.ex en lampa ansluten. Är den t.ex på 50W och spänningsfallet 10mV kommer spänningsfallet bli 50 mV om det är 250W belastning. Lägg ihop alla spänningsfall för att se om du glömt nån anslutning. Polspänningen vid förbrukaren plus summa spänningsfall ska bli batteriets polspänning vid belastning. 

Skaffa ett universalinstrument. Det är för elektrikern vad kompressionsprovaren ger motorteknikern hum om motorns kondition. Är kompressionen OK byter man inte kolvringar eller renoverar topplock. Är spänningsfallet acceptabelt, t.ex under c:a 0,5-1V är allt OK för förbrukare.

Laddkabelns spännngsfall ska vara lägre om inte generatorn har kompensation med senseledning. Den justerar upp spänningen motsvarande spänningsfallen fram till batteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra genomgång där, forgus!

Bara för att förtydliga, du menar säkert att samtliga spänningsfall från batteri till en mätt förbrukare helst ska vara upp till max 1V. Inte att det är vid varje koppling / ärgad anslutning?

För min egen tumregel är att varje extra kopplingspunkt  ger ca 0,1V i spänningsfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mätt upp systemet enl följande.

 

Vid laddning med solceller:

Batteri 14,3 V

Panel. 14,23 V

Kompressor 14,23 V

 

Vilspänning utan laddning:

Batteri 13,66 V

Panel. 13,65 V

Kompressor 13,65 V

 

Spänning under belastning när fläkten går resp när kompressorn arbetar:

Batteri. 13,16 V resp 13,03 V

Panel. 12,97 V resp.12,36 V (-0,19/-0,67)

Kompressor 12,94 V resp 10,5 V (-0,22/-2,53)

 

Bytte kablar från panelen och fick när kompressorn jobbade:

Batteri 12,57 V

Panel. 12,2 V (-0,37 )

Kompressor 11,83 V (-0,74 V)

 

Jag har mao ett spänningsfall på 0,37 V från panelen till kompressorn med nya kablar. Mätte vid brytaren på på panelen och fick ett fall på 0,22 före och efter brytaren, är det normalt? Det är en vanlig standard vippbrytare. Från brytaren är det nu bara 0,15 i spänningsfall under belastning.

 

Jag kan också konstatera att jag har ett spänningsfall på mellan 0,37 0,67Vfrån bbatteri till panel under belastning, är det ok eller är det kabelbyte där med ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat!

Man bör ha max 0,1V spänningsfall över en brytare, 0,5V över en kabel och absolut max 1.0V från batteri till förbrukare i värsta fall. Ungefär, för det finns ingen absolut sanning! Många brytare har dålig kvalitet och ger stora spänningsfall med tiden. Den svagaste punkten brukar vara kabelanslutningarna, dåligt pressade eller ärgade skruvar. Många gånger är kabeldimensionerna bra och själva kabelns ledningsförmåga försämras inte med tiden.

0,22V över brytaren är för mycket, likaså 0,67V till panelen. Kompressorns dra typ 2,8A så det är inga stora laster. Om panelen har några år på nacken kan det vara ide att byta ut den, många av dessa var rent skräp från början. Här finns en kalkylator för att beräkna kabeldimensioner: http://24volt.eu/kalkylator_kabelarea.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilspänning utan laddning:

Batteri 13,66 V

Panel. 13,65 V

Kompressor 13,65 V

Har du en voltmeter som visar fel?

Det är nästan en volt fel!

Batteri i vila efter en halvtimme ska ligga på 12,74V omdet är ett vanligt blybatteri. Den är så pass stabil så voltmetern kan kalibreras  efter batteriet. Gäller att ha fullt batteri och vänta helst några timmar efter laddning/belastning. 

Är det så att du mäter en volt fel så kan du kanske ligga på gränsen för att kylen tror att batteriet börjarbli urladdat och stänger av.

Kolla voltmetern mot batteriet när det inte  fått laddning under några timmar. Kanske smygladdar från solpanelen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om solpanelen går ner på underhållsladdning kan det vara ungefär 13,66V

Beror på vilken typ av regulator man har förstås...  Och det värdet bibehåller batteriet ett litet tag, precis som man skriver ovan så kan det ta en timme eller så innan det blir ca 12,8V.

Däremot fattar jag inte riktigt det sista bytet av kablar. Du fick LÄGRE spänning?

( eller var det så enkelt att du kopplade bort solcellen, bytte kablar och det tog en timme?)

I varje fall har du för högt spänningsfall fram till panelen vid kompressorn. Precis som bhemac påpekar.

Ett förslag på quick-fix kan vara att dra två nya kablar från plintarna vid batterierna ( du har väl plintar där    ; )    och sedan sätta en separat säkring för kylen, typ 5 eller 8 Ampere räcker nog. Då skippar du alla kopplingar fram till och från panelen medan du funderar vidare? Om du använder en automatsäkring så kan du använda den för av/på också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis, 13,66 uppmättes direkt efter att jag kopplat ur solpanelerna. Ca en timme senare var spänningen 12,6V på batteriet så Peak spänningen berodde på den korta tiden.

 

Nu har jag 12,6V på batteriet och spänningsfall på 0,74 V varav 0,37 V från batteriet till panelen samt 0,37V från panelen till kompressorn varav vippbrytaren står för 0,22 V

 

Om jag summerar alla bra förslag byter jag brytaren samt gör nya anslutningar på kabeln från batteri till panel (om kabeldimensionen är ok,annars kabelbyte) så borde jag få ner fallet ytterligare.

 

Nu går ju kompressorn utan laddning, iaf under tiden jag höll på men uppenbarligen finns det mer att göra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...