S_Ljungkvist 0 Postad 10 September , 2013 Om leddjupet i Åkers kanal. Jag har hittat två olika uppgifter om leddjupet. En websida påstår 2 meter en annan 1,5 meter. Jag för min del undrar om det ens är 1 meter. Där kanalen börjar, vid södra delen av prästfjärden, finns en smal gångbro över kanalen. Några meter söder om denna gångbro har man i år (sensommaren 2013) lagt en elkabel tvärs över kanalen. Man har inte grävt någon ränna för denna kabel. Det gula kabelröret nuddar nätt och jämt bottnen vid respektive kanalstrand. Kabelröret verkar vara rätt så sträckt. För mina ögon verkar det osannolikt att djupet kan vara mer än knappt en meter på mitten. Detta räcker givetvis för kanoter. Men jag undrar vad som händer om en större motorbord med nedstickande utombordsmotor skall passera. Än värre blir det givetvis om segelbåt (med fälld mast) försöker passera. Något sjömärke som markerar denna kabel finns inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 10 September , 2013 Det låter inte bra. Ska själv åka kanalen i slutet av september med en båt som sticker 0.9. Jag tycket du ska ta kontakt med kommunen, eller ännu enklare, slussvaktenför att komma till rätt person som kan hjälpa dig. Slussvaktens nummer är +46736252400. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S_Ljungkvist 0 Postad 11 September , 2013 Efter att ha funderat bestämmde jag mig för att *bara* skriva ovanstående inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoegakusten 7 Postad 11 September , 2013 Väldigt OT men det är lite komik att scrolla ner och upptäcka elbutik.se ha en annons för jordkabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S_Ljungkvist 0 Postad 12 September , 2013 Vad betyder förkortningen OT? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 12 September , 2013 off topic Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 12 September , 2013 OT Hej Anteman snygg avatar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 13 September , 2013 He,he. Tack. Är det samma skorv från en lite annan vinkel? Tillbaka till ämnet, jag får bege mig dit och kolla efter kabeln själv då. Så jag inte kör på den.. Passar på att fråga, någon som vet hur låg den lägsta bron i Åkers kanal är? Hittar bara uuppgifter om järnvägsbron som är 2,1 m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 13 September , 2013 OT. Jo det är samma vrak. Strandat i Portsmuthbay i Domenica Västindien. Flera fartygankrade upp där i skydd av en kommande orkan. Orkanen tog en annan väg och ett 10tal fartyg strandade. Vid mitt besök förra året har skrotning av vraken påbörjats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser